نمک دریا و خواص آن

آیا نمک مفید است یا مضر؟

آیا وجود ید شیمیایی در نمک خوب است؟

اگر نمک اینقدر بد است که پزشکان آن را جزء سموم سفید می شناسند! چرا امیرالمومنین (علیه السلام) به عنوان غذا از نمک استفاده می کرد و چرا در اسلام توصیه شده که قبل و بعد از غذا نمک بخورید؟

به شخصه از حدود دوره دبیرستان بود که دانستم، الزاما هر چه پزشکان و دانشمندان بگویند صحیح نیست. آن زمان بحث چای، داغ بود و یک روز اخبار  می گفت دانشمندان گفته اند که چای ضد سرطان است و خیلی خوب است و روز دیگر می گفت بد است، طوریکه یکبار از معلم شیمی این موضوع را پرسیدم و ایشان هم با خنده پاسخ داد که البته چای خوب است چرا که انسان را بانشاط می کند… بگذریم، من که هنوز هم دقیق نفهمیدم که چای خوب است یا بد!

سالهاست که درباره نمک هم چیزی مشابه بحث چای به راه افتاده و آنقدر تبلیغ منفی می کنند که گویا اگر از نمک استفاده کنیم، خودکشی کرده ایم. آنقدر نمک مهم شده است که توصیه پزشکان به هر بیمار فشار خون و قلب و عروق، در وهله اول پرهیز از نمک است! از سویی من از آدمهایی هستم که اگر نمک سر سفره نباشد، ولو در جایی مهمان باشیم، از صاحبخانه تقاضای نمک می کنم و اصولا به غذای بی نمک تمایل ندارم. همواره هم در ذهنم بود که اگر نمک اینقدر بد است، واقعا چرا در اسلام به آن توصیه شده است؟

salt-نمک دریاامروز در پیک نیمروزی، گزارشی در باب مزایای نمک پخش شد که دلم خنک شد! و باز هم دانستم که الزاما هر چه پزشکان می گویند صحیح نیست چرا که زمانی نزدیک، ممکن است خودشان حرف خودشان را نقض کنند. بخش عمده این گزارش در باب خواص و منافع نمک طبیعی که از دریا استحصال می شود است و تاکید می کند اگر نمک دریا تصفیه نشود، خواص فوق العاده ای دارد و در کشورهای پیشرفته قیمت نمک دریا از نمک تصفیه بیشتر است، در حالیکه متاسفانه در ایران جلو مصرف نمک دریا گرفته شده و با حذف تمام املاح معدنی آن و افزودن ید شیمیایی سبب مضر شدن آن شده اند. از سویی مرتب تاکید می کنند که نمک دریا به دلیل فلزات سنگین، سرطان زاست (+)، فلزات سنگینی که به گفته محققین، درصد آن به حدی کم است که به هیچ وجه نمی‌تواند ضرری به انسان بزند؛ البته نمکی که از دریای سالم تهیه شده باشد نه مکانهایی که از پسابهای صنعتی رنج می برند.

حتما این گزارش را گوش کنید و اگر آن را صحیح یافتید، منتشر کنید تا اینقدر سر سفره ها ما را اذیت نکنند! که نمک نخور، نمک سمّه و می میری و …

نسخه کامل این گزارش را می توانید از پیک نیمروزی ۱۱ بهمن ما ۱۳۹۳ گوش کنید (دقیقه ۵ به بعد)

Share

3 نظر در “نمک دریا و خواص آن

  1. البته مسلما خوردن هر چیزی حدی دارد و نباید بیشتر از یک حدی مصرف کرد. هر خوراکی مفید را که زیاد بخورید مضر خواهد بود. در اسلام هم نگفته اند نمکدان را کنار دستتان بگذارید و هی نمک بریزید و هی بخورید. گفته اند در ابتدا و انتهای غذا طعم نمک را بچشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *