نام علی در قرآن

برخی برادران اهل سنت، در مقابل ادعای امامت امیرالمومنین علی علیه السلام، می گویند اگر موضوع اینقدر مهم بوده که خدا به پیامبر در روز غدیر فرمان داده علی را امام امت قرار دهد، چرا نام علی را در قرآن نیاورد که تکلیف روشن باشد. توضیح استاد رائفی پور در این زمینه شنیدنی است:


نام امیرالمومنین در قرآن کریم

روزهای جمعه در دعای ندبه می خوانیم:
و بعض اتخذته لنفسک خلیلا و سألک لسان صدق فی الآخرین فأجبته و جعلت ذلک علیــا.
در این فراز دعا، می گوییم که خدایا! برخی – حضرت ابراهیم- را برای خودت خلیل ودوست قرار دادی و حضرت ابراهیم از تو خواست که «زبانی راستگو» از میان اشخاصی که بعدا خواهند آمد به او عنایت کنی. پس خداوندا! دعای ابراهیم را اجابت کردی و او را علی قرار دادی.
این قسمت دعای ندبه مطابق با قرآن کریم نیز هست:

سوره شعرا: حضرت ابراهیم از خدا تقاضا میکند در میان آیندگان ذکر خیرش باشد

رَبِّ هَبْ لِی حُکْمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ ﴿٨٣﴾ وَاجْعَل لِّی لِسَانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ ﴿٨۴

سوره مریم: خداوند پاسخ حضرت ابراهیم را می دهد: برای ایشان ذکر خیر قرار دادیم، علی را. به گفته جناب رائفی پور بر اساس روایتی از امام صادق علی در اینجا مراد امام علی است

وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ علیــا ﴿۵٠

شیخ صدوق از امام صادق – علیه السلام – روایت کرده که منظور از «علیا» در این آیه ی شریفه علی بن ابی طالب – علیه السلام – است و این حدیث معتبر است. (کمال الدین و تمام النعمه)
همچنین علی بن ابراهیم از پدرش از امام حسن عسکری – علیه السلام – روایت کرده که منظور از «علیا» در این آیه ی شریفه امیرمؤمنان – علیه السلام – است. (تفسیر القمی)
همین طور در تفسیر برهان نیز این موضوع ذکر شده است: تفسیر برهان: ج ۵ ص ۱۲۵ و ۱۲۶

البته آنقدر آیه در شان امیرالمومنین هست که هر جوینده بی غرضی، حقانیت امامت بلافصل امیرالمومنین را خیلی زود پیدا می کند، کافیست دل را از تعصبات خالی کنیم و از خداوند بخواهیم حق را به ما نشان دهد. والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا

صدق الله العلی العظیم

یا علی ذکر قیام قائم است - Ali in Quran

یا علی ذکر قیام قائم است

Name of Ali in Quran Surat Maryam, Verse 50

وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ علیــا ﴿۵٠

Shia believe that Ali in this verse is not adjective and it is a description for the previous statement which means, Ali is the honest tongue for Abraham. Abraham asked AllahAnd grant me a reputation of honor among later generations, and Allah replied in Surat Mary that: And We gave them of Our mercy, and we made for them, reputation of honor, Ali.

Share

1 نظر در “نام علی در قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *