داستان به روز رسانی گلکسی اس ۲ (GT-I9100G) به اندروید ۴.۱.۲

روز پنجشنبه، جهت به روز رسانی گوشی سامسونگ Galaxy SII خودم به آندروید جلی بین (Jelly Bean) نسخه ۴.۱.۲ از آموزش تهیه شده توسط سایت تورتک اقدام کردم… آموزش تقریبا جامعی بود، اما یک نکته در آموزش مذکور ذکر نشده بود و همان نکته هم شد بلای جان بنده. نکته این که گلکسی اس ۲ چند مدل دارد و رام (ROM) این مدلها الزاما با هم سازگار نیستند.

به هر تقدیر بنده رام مربوط به آندروید ۴.۱.۲ ذکر شده در آن سایت را که مخصوص GT-I9100 بود دانلود کردم و برای گوشی خودم که مدل آن GT-I9100G است، استفاده کردم و … پس از اجرای odin و انجام فعالیتهای لازم (که در پست بعدی بیان خواهم کرد) با زدن روی دکمه start پس از چند پیام با رسیدن به پیام NAND write start!! مثلا شروع به نوشتن رام جدید در گوشی کرد… ولی بعد از چند ساعت هیچ پیشرفتی حاصل نشد. به همین سادگی سیستم عامل قبلی از دست رفت و چیز جدیدی هم نوشته نشد! آن روز و آن شب هرچه کردم نتیجه ای حاصل نشد و به در بسته خوردم.

روز بعد با خواندن مقالات بسیار متوجه شدم که چگونه باید گوشی خود را که الان خراب شده بود و هیچ رامی نداشت، به حالت اصلی برگردانم… مهمترین نکته‌اش این بود که باید حافظه گوشی را توسط نرم افزار odin که روی کامپیوتر اجرا می‌شود، فرمت می کردم و برای این کار باید فایلی با پسوند PIT می داشتم و من هم تنها یک فایل داشتم که اطلاعات فرمت بندی حافظه (فایلی با پسوند pit که در نرم افزار odin قابل استفاده است) را داشت. و این فایل هم مربوط به مدل GT-I9100 بود و من همچنان متوجه تفاوت این دو مدل نبودم با این فایل و با آن رام کذایی، بالاخره گوشی به روز شد ولی هنگام بالا آمدن تنها مدل گوشی ذکر می شد و یک علامت تعجب زرد رنگ و دیگر هیچ!

بالاخره چند رام اصلی گوشی (I9100G) را از سایت sammobile.com که مرجع رامهای رسمی سامسونگ است دانلود کردم ولی هیچ توفیقی حاصل نشد جز مختصری کسب تجربه و یافتن راههایی که درست نیستند! تا اینکه آخر شب پس از نذر و نیاز! خدا به دادم رسید و گفتم نکند مشکل از فایل PIT باشد! توی ذهنم پذیرفتنی نبود که مشکل از این فایل باشد چرا که این دو مدل گوشی، هر دو ۱۶ گیگابایت حافظه دارند و قاعدتا پارتیشن بندی یکسانی باید داشته باشند ولی دلم می خواست که مشکل از همین فایل دو کیلو بایتی باشد و عجیب اینکه بود!! ۲ کیلو بایت اشتباه، دو شبانه روز مرا علاف کرده بود! و حدود  ۲ گیگابایت رام مختلف شاید هم بیشتر دانلود کرده بودم!

حالا مشکل این بود که این فایل را نمی توانستم در دنیای عظیم وب بیابم!… خدا پدر برخی فرومهای ایرانی را بیامرزد که انصافا از خارجیها فعالترند. به هر تقدیر یک فایل از یک فروم ایرانی یافتم و شکر خدا با این فایل دو کیلو بایتی و رام اصلی سامسونگ با آندروید ۴.۱.۲ که نسخه کشور فرانسه آن آماده بود، مشکلم حل شد!! و البته در ازای رسیدن به آندروید جلی بین، که انصافا از نسخه ۲.۳.۶ خیلی بهتر است، من تمام اطلاعات تماس و یادداشتهایم را از دست دادم. باز جای شکرش باقیست که اکثر فایلها که روی حافظه داخلی گوشی هم بودند از دست نرفتند! (ظاهرا حافظه ۱۶ گیگابایتی گوشی، ۳ پارتیشن دارد، یکی فقط خواندنی برای سیستم عامل یا همان رام، یکی حافظه ۲ گیگابایتی که برای نصب برنامه ها و دیگری حافظه ۱۱ گیگابایتی برای فایلها و گالری عکسها و غیره)

این تجربه سنگین باعث شد، جهت رفع مشکلات مشابهی که احتمالا برای سایر بندگان خدا پیش خواهد آمد، مقاله زیر را بنویسم:

اگر در وسط فرایند به روز رسانی گوشی اندروید سامسونگ، با مشکل مواجه شدیم چه کنیم

Share

19 نظر در “داستان به روز رسانی گلکسی اس ۲ (GT-I9100G) به اندروید ۴.۱.۲

  1. باسلام وخسته نباشید من گوشی GT-I9100Gدارم وچند ین رام رسمی ازجمله رام کشورفرانسه واسترالیاوهند نسخه۴.۱.۲رانصب کردم به جهت اینکه منوگوشی فارسی شود فقط دررام استرالیامنوفارسی بود ولی درهمگی رام ها گوشی تا به شارژ۳۰درصد میرسید خاموش میشد وبرای روشن شدن مجدد هربار باید باتری گوشی رادر آورده وسپس روشن کنم ناگفته نماند رام اصلی وقبلی گوشی ۴.۱.۲امارات بود که منوفارسی نداشت ولی عالی بود متاسفانه بعداز نصب رام های مذکورکه بامشکل بالا مواجه شدم گوشی رامجبورابه رام ۴.۰.۴ایران تعویض نمودم که افتضاح است وبعنوان نمونه بازی fifa2014 وخیلی امکانات دیگرکه درنسخه ۴.۱.۲به راحتی اجرا میشد الان نمیشود لطفا راهنمایی کنید چطور میتوانم رام گوشیم راحداقل به رام امارات اصلیش برگردانم من حتی گوشیم را هم ریست وهم فول وایپ در حالت ریکاوری کردم ولی به نسخه ۴.۱.۲اصلیش نیومد فقط داده های گوشی پاک میشه وبه نسخه ۴.۰.۴برمیگرده لطفا راهنمایی کنید باتشکر

  2. سلام،من یه مدل از همین گوشی رو دارم قبلا کامپیوتر میشناختش ولی الان نه حتی تو حالت دانلودینگ ادین ی ننمیشناسش درایور ها هم نصبه سوکت شارژ هم تازه عوض کردم ولی فایده نداشت اگه کمک کنید ممنون میشم

  3. سلام و ممنون از آموزشتون.
    من اندروید گوشیم ۴.۰.۳ بود که آپدیتش کردم به نسخه ۴.۱.۲ فرانسه.
    اما الان اگه یه مدت نسبتا طولانی با گوشی کار نکنی خودش خاموش میشه… میدونید مشکلش چیه؟

    اما یه سوال دیگه … اگه همین الان از همین وضع به همون روش آپدیت کردن ، به یه ورژن قدیمی تر مثلا ۴.۰.۴ آپدیت کنم مشکلی پیش نمیاد؟ منظورم اینه که از pit استفاده نکنم.
    ممنون میشم اگه جوابم رو بدید

    • همونطور که در متن اصلاح کرده ام، اگر از رام هندوستان استفاده کنید، مشکلات خاموش شدن و هنگ کردن برطرف می شود.
      برای برگشت به رام قدیمی، پس از reset/wipe data با استفاده از ادین عمل کنید

  4. سلام.اقا من گوشیم میخوام سیانوژن رو از همون طریقی که در مقالتون گفتین نصب کنم.
    فقط یه سوال: روت باید بشه گوشیم یا بدونه روتم نصب میشه؟؟؟؟
    تشکر

  5. سلام.ممنون از راهنمایی تون.میشه بگید طریقه آپدیت سیانوژن چطوریه؟من الان نسخه ۴.۱.۲ نصب کرم .هنگ میکه گوشیم.galaxyI9100G

  6. خیلی ممنون که اینقدر سریع پاسخ دادید
    فقط چرا حجم رام رسمی حدود ۵۰۰ مگ است و رام سیانوژن ۱۰.۱.۲ stable حدود ۱۸۰ مگ
    سوال بعدی اینکه باید برای سیانوژن گوشیم روت بشه یا اینکه مثل آپدیت معمولی با نرم افزار odin است
    باز هم ممنون

    • رام سیانوژن، در واقع یک آپدیت روی نسخه آندروید ۴.۱.۲ است. از این رو ابتدا باید سیستم عامل را ارتقاء دهید سپس سیانوژن را به صورت یک آپدیت نصب کنید نه از طریق odin

  7. سلام
    ۱-تو سایت http://www.sammobile.com الان که ۲۳ شهریور ۹۲ هست هنوز ورژن ۴.۱.۲ برای ایران نیومده و فقط ورژن ۴.۰.۴ هست
    گوشیم s2-i9100 G هست و رام اورجینال ۲.۳.۴ روش نصب است و قصد ارتقاء رام را دارم
    لطفا بگین از تو این سایت از چه کشوری من رام ۴.۱.۲ را بگیرم که اس ام اس فارسی رو داشته باشه و خود رام هم مشکلی نداشته باشه(یا رام پیشنهادی شما چیه )
    ۲-سوال دوم هم اینکه تو سایت http://get.cm برای دریافت رام سیانوژن الان ورژن ۱۰.۲ هم اومده
    آیا صلاح هست که از این ورژن استفاده کنم
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • سلام
      بنده مدت ۵-۶ ماه رام رسمی ۴.۱.۲ را آزمایش کردم. متاسفانه گوشی زیاد هنگ می کرد. الان حدود یک ماهی است که رام ۱۰.۱.۲ را استفاده می کنم و بسیار راضی ام. روان، بدون هنگ و خالی از برنامه های اضافی. لذا پیشنهاد می کنم یکی از رامهای stable سیانوژن را امتحان کنید.
      پی نوشت: رام رسمی هندوستان مشکل هنگ ندارد

  8. سلام استاد عید تون مبارک تا پارسال که یادمه n95 داشتین به هر صورت پول داری دیگه که با این وضعیت اقتصادی که دولت امید برایمان ساخت تغییر گوشی دادین مبارک باشه

    • سلام
      ممنون
      این کادوی روز پدر پارسال بوده و البته آن موقع دلار حدود ۱۶۰۰ تومان شده بود و قیمت این گوشی تقریبا نصف امروز بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *