کتابخانه شناسایی چهره شهاب

شناسایی چهره، از موضوعاتی است که محققان چندین دهه است روی آن کار می کنند. در حوزه آشکارسازی محل چهره (face detection) تقریبا مسئله ای نمانده که حل نشده باشد؛ لیکن در حوزه بازشناسی چهره (face recognition) هنوز چالشهایی باقی مانده است. به طور خاص تا سال ۲۰۱۲ اکثر سیستم های احراز هویت با چهره، تنها روی تعداد محدودی از اشخاص پاسخ مناسبی داشتند و هنوز هم بسیاری از سیستم های تجاری محدودیتهایی در تعداد افراد قابل شناسایی دارند. مثلا برخی تنها ۵۰ نفر را می توانند تشخیص دهند، برخی صد نفر یا ۲۰۰ نفر.

از سال ۲۰۱۲ و با ارائه شبکه AlexNet و به دنبال آن مطرح شدن شبکه های عمیق، ورق برگشت. تحقیقات گسترده ای در حوزه یادگیری عمیق آغاز شد و به نوعی می توان گفت یک انقلاب بزرگ در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، شروع شد. شبکه های عمیق، نتایج شگفت انگیزی تولید می کردند به گونه ای که هم اکنون محققین هوش مصنوعی، به مزاح، دوره ی قبل از ۲۰۱۲ را به دوره ی ماقبل تاریخ یاد می کنند.

شناسایی چهره هم تحت تاثیر این انقلاب علمی قرار گرفت و با ایجاد پایگاه داده های چند میلیونی از تصاویر چهره های معروف (celebrities) و آموزش شبکه های عمیق، کیفیت سیستمهای شناسایی چهره بسیار بهبود یافت.

من هم به کمک دانشجویان کارشناسی ارشد، حدودا از سال ۱۳۹۴ روی پروژه احراز هویت با استفاده از شناسایی چهره کار می کردیم. سه مورد پروژه کارشناسی ارشد با عناوین “احراز هویت با استفاده از چهره در مجموعه بزرگی از تصاویر افراد” در سالهای ۹۳-۹۴، “احراز هویت چهره با استفاده از ویژگی‌های مکان و فرکانس تصویر در مجموعه‌های بزرگ” در سالهای ۹۵-۹۶ و “طراحی و پیاده سازی سامانه نمایش اطلاعات اساتید با استفاده از تشخیص چهره و واقعیت افزوده” در سالهای ۹۶-۹۷ تعریف کردیم و در هر کدام از اینها، تجربیاتی کسب شد. همزمان از سال ۱۳۹۵ به صورت جدی تر پروژه ای در شرکت شهاب (شناسایی هوشمند الگوهای بصری) تعریف کردیم که بتوان در مقیاس بزرگ، شناسایی چهره را انجام داد. الان سه سال از تعریف این پروژه می گذرد و الحمدلله به مرحله ای رسیده ایم که نسخه تجاری آن آماده عرضه شده است.

کتابخانه تشخیص چهره شهاب، امکان شناسایی هر تعداد افرادی که به آن معرفی شود را دارد. لیکن فعلا تا انجام تستهای میدانی، محدودیت هزار نفر را گذاشته ایم که اکثر سازمانها و ادارات ایران را پوشش می دهد. به عبارتی هر سازمانی بخواهد احراز هویت بیومتریکی با تصویر چهره انجام دهد، می تواند از این کتابخانه استفاده کند. البته کتابخانه نیازمند این است که متناسب با نیازهای سازمان، یک رابط کاربری برای آن نوشته شود و لذا عمده مشتریان کتابخانه، شرکتهای نرم افزاری خواهند بود که سیستمهای اتوماسیون سازمانها و ادارات را نوشته اند. این کتابخانه در زبانهای سی شارپ، ویژوال بیسیک دات نت، دلفی و ++C قابل استفاده است.

کتابخانه شناسایی چهره، در دو نسخه CPU و GPU (با پردازنده های گرافیکی NVIDIA سازگار با CUDA) تولید شده که نسخه GPU حداقل ۲ برابر سریعتر از نسخه CPU است. برای اطلاعات بیشتر و تهیه این کتابخانه به این آدرس مراجعه کنید:
https://shahaab-co.ir/face-recognition-library

در آینده نزدیک، نرم افزار اتوماسیون حضور غیاب کامل با استفاده از چهره هم در شرکت شهاب، تولید خواهد شد که به عنوان یک نرم افزار قابل استفاده عموم سازمانها و ادارات خواهد بود.

در ادامه تصاویری از شناسایی چهره های مطرح ایران که به پایگاه داده کتابخانه اضافه شده اند را ملاحظه می کنید:

برنامه تشخیص و شناسایی چهره

سردار سلیمانی و دکتر ظریف


برنامه تشخیص و شناسایی چهره

جبرائیلی، رائفی پور، یامین پور


برنامه تشخیص و شناسایی چهره

سید جواد هاشمی و علی ضیا


برنامه تشخیص و شناسایی چهره

روحانی، جهانگیری، نوبخت

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *