پنج سوال از مسلمانان

سلام و درود

غالب جمعیت مسلمین جهان را برادران اهل سنت تشکیل می دهند. زمانی در دوره دبیرستان تعدادی از دوستانم که اهل درمیان بیرجند بودند، اهل سنت بودند و با یکی از آنها گهگاهی گفتگوهایی در باب حقانیت مذهب داشتیم. از آن سالها، کتابهایی در باب تاریخ اسلام و مناظرات شیعه و سنی خوانده ام. شبهای پیشاور، المراجعات، بخشهایی از الغدیر، کتابهای دکتر تیجانی سماوی، سخنرانیهایی از دکتر قنبری و مناظراتی بین شبکه ولایت (شیعه) و کلمه (سنی) البته از طریق اینترنت!

بر مبنای اطلاعات ناقصم، پنج سوال اساسی دارم که اگر برادران اهل سنت از خود بپرسند، لااقل انگیزه ای برای تحقیق خواهند یافت:

۱. روایتی هست که در منابع معتبر شیعه و سنی آمده: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. سوال: آیا حضرت زهرا (س) امام زمانش را می شناخت یا خیر؟

۲. دوستان می گویند که رهبر باید شورایی انتخاب شود. سوال: خلیفه دوم را کدام شورا تعیین کرد؟

۳. دوستان اهل سنت، یا مالکی اند، یا شافعی اند، یا حنفی و یا حنبلی. سوال: این چهار امام شما، در کدام قرن زیسته اند؟ شاگرد چه کسانی بوده اند و چه ارتباطی با خلفایتان دارند؟ در شیعه، امام همان خلیفه است. اما شما چهار خلیفه دارید و چهار امام.

۴. شیعیان، ادعیه و مناجاتهای بسیاری از ائمه دوازده گانه شان دارند. سوال: چند دعا یا مناجات یا تسبیح پروردگار از خلیفه اول تا سوم و یا ائمه چهارگانه شما نقل شده است؟

۵. روایت معتبری در کتب شیعه و برخی کتب اهل سنت است که اذعان می کند، خلفای بعد از پیامبر، ۱۲ نفرند. این روایت حتی در تورات هم آمده است (روایت ۱۲ امام). سوال: ۱۲ خلیفه شما کدامند؟

از اینها که بگذریم، مختصر تحقیقی در باب خطبه طولانی غدیر، هر انسان آزاده ای را متوجه حقیقت می کند. دوستان از سه شبانه روز توقف و سخنرانیها و شعرخوانیهای متعدد، یک جمله اش را گرفته اند و در آن هم به یک کلمه اش ایراد وارد می کنند. گویا تمام غدیر همین یک جمله بوده است.

عید غدیر خم مبارک باد

Share

9 نظر در “پنج سوال از مسلمانان

  1. سلام آقای احمدی اگه زحمت نیست نام ۱۲ امام و خلیفه خودتان رو بفرمائید استفاده کنیم.
    در ضمن من خودم با چشم خودم در صحیح بخاری دیدم که پیامبر فرمودند بعد از من ۱۲ خلیفه هستند و در بعضی آثار روایی عامه هم آمده که ۱۲ خلیفه از قریش هستند.آیا بنی امیه از قریش هستند؟در ضمن پیامبر فرمود لعنت خدا بر کسی که از سپاه اسامه تخلف کنه .لطفا بفرمائید چرا خلیفه اول و دوم تخلف فرمودند؟

  2. با سلام به استاد گرامی
    امیدوارم که ورودتان به شبکه اجتماعی کنترل شده باشد و وقت شما مثل خیلی افراد دیگر در این شبکه ها تلف نشود
    امسال ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد با افزایش خیره کننده ای روبه رو شده است که موجب نگرانی امثال بنده که در دانشگاه دولتی مشغول خواندن تحصیلات تکمیلی هستیم شده است
    http://www.tasnimnews.com/Home/Single/527619
    ابتدا بگویم که بسیاری فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد را دیده ام که سواد و مهارت های بالایی را داشته اند
    اما… دبیرستان که بودیم اگر در ریاضی نفر اول نبودم حتما نفر دوم بودم بعد اکثر هم کلاسی ها کنکور شرکت کردند و عازم دانشگاه شدند بسیاری از دوستانم در کارهای ساختمانی و کارهای هنری استعداد فراوانی داشتند . حالا همه ما بیست و پنج ساله شده ایم و یک لیسانس داریم و به جز یک نفر ازدواج هم نکرده ایم.
    جایی خواندم که در آمریکا از هر سه نفر که دیپلم می گیرد یک نفر وارد دانشگاه می شود و یک نفر هم سر کار می رود. یک نفر دیگر را فراموش کرده ام که دنبال چه کاری می رفت.
    دوستی داشتم که همراه با تحصیل یک شیرینی فروشی هم راه انداخت به کمک فامیل هایش که در این کار بودند و همزمان لیسانسش هم گرفت.
    به نظرم دیگر دوره دکتری هم با این حرکت دانشگاه آزاد گذشته و بهتر است در هر مقطعی که هستیم به فکر کار و زندگی باشیم و در کنارش درسمان هم بخوانیم.

    • سلا بر شما
      به تدریج، تب مدرک در کشور خواهد خوابید و انشاءالله برخی از مشکلات با این موضوع حل می شود.
      بنده هم موافقم که در حین تحصیل، کار مناسبی اگر یافت شد، از دست ندهید. خاصه برای پسران.

  3. سلام ؛ عید ولایت بر شما مبارک باشد.
    در باب این نوع سوال و جواب ها نکات زیر به نظرم رسید:
    شکی نیست که مناظره و بحث برای کشف یا اثبات حق انجام می گیرد. دو طرف مناظره معمولا دو نفر دارای عقیده خاص خود هستند. معمولا هم یکی سعی می کند دیگری را قانع کند.
    نمی دانم در اینگونه مناظرات چند مسیحی مسلمان شده؛ چند مسلمان مسیحی شده و … اما می دانم که :
    – مباهله با آن همه استدلال آسمانی و زمینی سبب نشد که نصرانی ها آیین خود را تغییر دهند
    – مناظره امام رضا (ع) با علمای ادیان دیگر تنها تحسین آنها را درباره امام و علمی لدنی ایشان به دنبال داشت.
    – مناظره علامه حلی با علمای اهل سنت در محضر خان مغول تنها به تغییر آیین خان منجر شده و هیچ یک از آن علما از گفته خود کوتاه نیامدند.
    – درعصر خود ما هم بارها و بارها مناظراتی صورت گرفته اما نتیجه قابل توجهی جز تاکید بر اختلافات از آنها بدست نیامده است.
    دلیل این نتایج را داشتن تعصب بر عقیده و نداشتن انگیزه حقیقت جویی می دانم. یعنی طرفین مناظره به دنبال یافتن و آشکارکردن حق نیستند و تنها برای اثبات خود تلاش می کنند. با این نگرش پذیرش حق معادل پذیرش شکست از گوینده حق تلقی می شود. بسیاری از عقاید تبدیل به هویت آدمها شده است و دست کشیدن از آنها معادل بی هویتی است . از این نظر بنده تصور می کنم این سوال جواب ها تا هر زمان و با هر قوت و استدلالی هم که باشد؛ به گسترش حق منجر نخواهد شد.
    اغلب مشاهیری که آیین خود را تغییر داده و مسلمان شده اند؛ خود با انگیزه کشف حقیقت شروع به مطالعه و تحقیق می نمایند و احیانا در این حین با مسلمانان مطلع هم گفتگو می کنند و سرانجام با جمع بندی خود تصمیم می گیرند. بنده مطالعه ای در اینباره ندارم ولی همین موارد اندکی که سراغ دارم ازهمان قسمی بوده که شخص از خود برخاسته است.
    نهایتا اینکه بنده تا حالا در اینباره با دوستان اهل سنت گفتگو نکرده ام. با مطالعه منابعی از ایشان که در وب در دسترس بوده دیده ام که بی توجه به غدیر نیستند اما تعابیر خاص خودشان را از امامت، ولایت و خلافت دارند. در این معنا امامت را مقامی الهی و تکوینی و خلافت را مقامی زمینی و اجرایی می دانند. بحث های لغوی و تاریخی مفصلی هم در این زمینه دارند که باید اهل دانش و فن درباره آن اظهار نظر کنند.
    خدا همه ما را به راه راستینش هدایت کند.

    • سلام و درود بر شما
      عید ولایت بر شما هم مبارک باشد
      از نقطه نظراتتان سپاسگزارم
      بر اساس اطلاعاتی که از کتب دکتر تیجانی کسب کردم، بسیاری از مسلمانان جهان حتی از وجود مذهبی به نام شیعه خبر ندارند. برای آنهایی که خودشان را بت بزرگی کرده اند، مسلما مناظره و طرح سوال هیچ تاثیری ندارد. مثلا مجریان شبکه وهابی کلمه یا بسیاری از علمای وهابی. اما برخی که دغدغه یافتن حقیقت دارند، تلنگری برایشان کافیست تا شروعی برای تحقیقشان شود. نمونه اش را در پست عنایت امام رضا به جوان وهابی آورده ام.
      به هر حال بنده از سر وظیفه ای که در خطبه غدیر بر گردن شیعیان گذاشته شده(فلیبلغ الحاضر الغایب و الوالد الود الی یوم القیامه)، هر سال در عید غدیر، مختصر فعالیت مجازی و حقیقی دارم.

  4. سلام
    پنج جواب از مسلمانان. امیدوارم انگیزه ای برای تحقیق باشد.
    ۱-فقط ادعا نکنید. این حدیث به این شکل در منابع معتبر سنی نیامده است. به آن شکلی هم که آمده علمای سنی میگویند بیعت با یکی از علمای حاضر برای عمل به این حدیث کفایت میکند.

    ۲- کدام دوستان گفته اند رهبر حتما باید شورایی انتخاب شود؟ منبع؟

    ۳- در شیعه امام همان خلیفه است. چه ربطی به سنی دارد؟

    ۴- دعاهای زیادی در قرآن هست که کفایت میکند.

    ۵- اسامی دوازده خلیفه در کتب مختلف سنی آمده است. لازم نیست حتما همان ۱۲ تایی باشد که شیعیان ادعا میکنند. در ضمن تورات ربطی به مسلمانان ندارد. تورات تحریف شده است.

    امیدوارم این مطالب را منتشر کنید.

    • ۱- این حدیث را بسیاری از کتابهای اهل سنت با همین مضمون آورده اند. برای اطلاع موارد زیر را ببینید.

      این ویدئو را هم ملاحظه فرمایید.
      ۲- افرادی که در سقیفه جمع شدند، این را باب کردند و خلیفه اول را با شورا انتخاب کردند. چه اینکه خلیفه سوم را هم با شورایی که یک نفر هم حق وتو داشت، انتخاب کردند. بالاخره سنت خلفا در میان شما، یکی از منابع فقه هست یا خیر؟ در این میان، عمر به دستور ابوبکر انتخاب شد.
      ۳- منظورم این است که شما فقه خودتان را از چهار امامی می گیرید که همگی در قرن دوم می زیسته اند و برخی شان شاگردان امام صادق بوده اند. حال آنکه ائمه شیعه از صدر اسلام بوده اند و تاکنون هم امام عصر (عج) زنده هستند.
      ۴- بحث بر کفایت ادعیه قرآنی نیست. چه اینکه حداکثر ۱۰۰ دعای قرآنی داشته باشیم. بحث بر سر این است که کسی که امام است، باید چند متن و سخن برجسته از او صادر شده باشد یا نه؟ ما صدها هزار روایت و دعا و مناجات ناب از ائمه ۱۲گانه مان داریم. شما چطور؟
      ۵- ممکن است اسامی دوازده خلیفه تان را بیاورید؟ علمای اهل سنت خودشان در این موضوع مانده اند، برخی ۴۰ امام شمرده اند (با احتساب علمای بنی عباس و بنی امیه) برخی یزید را حساب می کنند، برخی می گویند نباید حساب کرد. برخی می گویند تا عمربن عبدالعزیز کافیست و پس از آن را نباید حساب کرد. شما اگر متن متقنی دارید ارائه بفرمایید. در ضمن امام شما در زمان حاضر کیست؟

  5. با عرض سلام و احترام
    و خداقوت
    من دوستان اهل سنتی داشتم که خودشان هم آیینشونو قبول نداشتن
    ما حتی یه بارم ندیدیم یکیشون ! حتی یک بار یکی از خلفاشونو واسطه قرار بدن بین خودشونو خدا…
    اصلا *** این عزیزان میدونن قبور خلفاشون کجاست…
    یا حتی برن اونجا… یا حتی یه معجزه که ازوجودشون بوده باشه رو کسی هست ک دیده باشه…
    من اینو اصلا نمیتونم هضم کنم که مگه از امام علی جز خوبی کسی دیده بود…
    مگه ایشون جز خوبی برای اون مردم میخواست…

    پس چرا بیـــــــــست سال باهاش مردم اون جور کردن…
    رنجی که امامون کشیدن جز رنج الان نیست…
    و فرزندشون بعد از این همه ســــــــــال هنوز هم دارن همون رنجها رو فقط در خور بشر حال میکشن…
    من از خودمون رنج میبرم…
    ک هنوز نتونستیم باری کم کنیم و… شدیم بار..
    سید نیستم اما امام زمان رو بابا خطاب میکنم
    چند وقت پیش خواب میدیدم که مردی اومدن در منزل ما و نان آوردن
    به من گفتن آقا ازت داره میرنجه…
    تو شدی از علت های گریه ی ایشون…
    من ….
    سخته ***
    این درده…

    • سلام بر شما
      خدا توفیق بده، آدم بشیم و از موضع طلبکاری از خدا و مردم، به بدهکاری سوئیچ کنیم
      مختصر تغییراتی در نظرتان اعمال شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *