از زمان خلقت حضرت آدم چه مقدار می گذرد؟

چندی پیش در مسجدی صحبت از تاریخ خلقت انسان شد. روحانی مسجد گفت به استناد برخی روایات حدود ۷۲۰۰ (اگر اشتباه نکنم) سال از خلقت حضرت آدم می گذرد. این عدد خیلی متفاوت از تصورات من بود. می دانید که هر روز دانشمندان زمین شناسان عمر دنیا را بیش از پیش ارزیابی می کنند. در مورد انسان هم بر اساس نظریه مردود شده! عمری در حد چند میلیون سال قائلند.
امروز که شنیدم برخی گفته اند ممکن است امام زمان حتی چند ۱۰۰ هزار سال دیگر ظهور کنند!! تهییج شدم که ببینم صحبت آن آخوند مسجد رسول اکرم (ص) صحت دارد یا نه؟ چرا که خنده دار خواهد بود اگر کل عمر انسان ۷۰۰۰ سال باشد و ما در آخرالزمان باشیم و آنگاه عده ای متخصص مهدویت بگویند ممکن است تا ظهور ۱۰۰ هزار سال فاصله باشد…

از زمان خلقت حضرت آدم چند سال می گذرد؟

اطلاعاتی که از تحقیق مختصری در وب کسب کردم نشان می دهد که عمر آخرین نوع انسان که با خلقت حضرت آدم شروع شده است حدود ۷ هزار سال است. این عدد با مقایسه عمر انبیاء و نگاهی به کتابهای تاریخ انبیاء منطقی به نظر می رسد. دقت کنید که اگرچه ۱۲۴ هزار پیامبر داشته ایم، لیکن تنها ۵ پیامبر صاحب شریعت بوده اند و دیگران پیامبران تبلیغی و ترویجی بوده اند. لذا ممکن است هزاران پیامبر همزمان زندگی کرده باشند.

نظر علامه طباطبایی:

صاحب تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی”ره” در این زمینه می فرمایند:

تاریخ یهود عمر نوع انسانی را بیش از هفت هزار سال نمی داند و این مطلب بی وجه هم نیست، و این همان عددی است که امروز آمار جهانی راجع به تعداد نفوس بشری نشان می دهند، و این موضوع تأکید می کند که عمر نوع انسان (حضرت آدم) همان است که گفته شد یعنی (هفتاد قرن)؛ و این موافق بعضی روایات معصومین(ع) هم هست.

اما در مورد نظر دانشمندان امروزی مبنی بر میلیونها سال عمر زندگی انسان:
ابوحمزه ثمالی می گوید :امام سجاد(ع) فرمود:

آیا گمان می کنی که خداوند مخلوقاتی غیر از شما را نیافریده است؟ آری سوگند به خدا، خداوند هزار هزار آدم، و هزار هزار عالم آفریده، به خدا سوگند تو آخرین نسل از این عالم می باشی.

از قرائن و نشانه ها استفاده می شود که آدم، پدربزرگ نسل فعلی، کاملترین انسانها بوده، و در نتیجه این نسل و این عالَم که ما در آن هستیم و تا قیامت امتداد دارد، نسبت به نسل ها و عالم های گذشته، برتری دارد، احتمال می‌رود زمانی نوع انسان در زمین پیدا شده و سپس رو به ازدیاد گذارده و زندگی کرده است و بعد منقرض شده و باز پیدا شده و منقرض شده و همین طور ادواری بر او گذشته است تا نسل موجود که آخرین دوره های او است.

با این تفاسیر

آیا ممکن است ظهور نزدیک نباشد و ما در آخرالزمان نباشیم؟

منابع و مآخذ:

منبع اصلی من اطلاعات شخصی، چند سایت مذهبی و سایت “جواب” بود که در آنجا این منابع ذکر شده است:
۱. مشارق الانوار بُرسی، طبق نقل بحار، ج۵۷، ص۳۳۶
* تفسیر المیزان، ج۴،ص۲۳۸و۲۳۹
* تفسیر نمونه
* قصص یا داستانهای شگفت انگیز قرآن مجید، علی قاضی زاهدی گلپایگانی، ص۱۰ و ۱۳
* خلاصه حالات آدم ابوالبشر و پیام آوران اوالعزم، حاج سید جعفر قدس میر حیدری، ص۱۷و۱۸
* قصه های قرآن،محمد محمدی اشتهاردی، ص۴۲ و ۴
در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخشاد، ص۸۰

Share

233 نظر در “از زمان خلقت حضرت آدم چه مقدار می گذرد؟

  1. سلام
    سوره ماعون را بخوانید:
    فوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ ﴿۴﴾ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿۵﴾ الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ ﴿۶﴾ وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧﴾
    پس وای بر نمازگزاران، آنان که از نمازشان غافل و نسبت به آن سهل‌انگارند. همانان که پیوسته ریا مى‌کنند. و از رفع نیاز دیگران دریغ مى‌ورزند

  2. ورود سرخ‌پوستان به قارهٔ آمریکا را نزدیک به سی هزار سال پیش برآورد کرده‌اند. این اقوام در هنگام سرما و یخبندان از آسیا و از تنگهٔ برینگ وارد قارهٔ نو شده‌اند. در کرانه‌های کالیفرنیا جامانده‌های آتش روشن شده‌ای را یافتند که داده‌های باستان‌شناسی نمایان کرد که این رویداد به ۲۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد

    • اینا چیزاییه که غربیا اکثرا به عمد میگن تا این واقعیت هارو زیر سوال ببرن. اونا نظریه داروینم قبول دارن. الان ما هم قبول کنیم؟

  3. ایا خداوند از انسانهای قبل از حضرت ادم کپی برداری کرده است و هیچ تفاوتی بین انساهای قبل از حضرت ادم وانسانهای که جد آنها حضرت ادم است وجود ندارد

  4. زبان آدم و حوا چی بوده . چرا الان لهجه ها و گویش ها و زبان های مختلف هست اگه همه انسان ها از نسل آدم و حوا پدیدار شدن ..

    • زبان یک موضوعی است که در طول زمان تغییر می کند. همین الان اگر زبان نسل جدید (دهه ۸۰) را با نسل قدیمی (دهه ۵۰ و ماقبل) مقایسه کنید، تغییرات قابل توجهی می بینید.

  5. سلام واقعا بحثهای اینجا جالبه چندتا سوال داشتم .۱٫ در هفت هزارسال پیش فک نکنم شواهدی بر نابودی نسلی باشد ک نسل ادم دوباره خلق شده و کامل ترین نسل انسان باشند ۲ .ادم پیامبر بود؟پیامبر چه قومی در صورتی ک خودش اولین انسان خلق شده بوده است .۳ . در قران گفته شده ما زمین و اسمان را افریدیم .اگر خدا واحد و یگانه است چرا گفته ما افریدیم چرا نگفته من افریدم. ۴ . ایا امامان و پیامبران نسلشان با بقیه انسانها فرق داره یا از خود ما هستن چگونه رسالت و امامتشان از قبل تعیین شده خدا فرق گذاشته بین بنده هاش شاید بگیم خیلی عملشون خوب بوده و پاک بودن ولی امامان از همان کودکی خاص بودن و خاص خلق شدن ایا عدالت خدا زیر سوال نمیره که چرا فرق بین یک نوع مخلوقش گذاشته و اونها رو خاص و با علم و اگاهی کامل خلق کرده است. ممنون میشم اگه کسی پاسخ واضحی به سوالاتم بده

    • سلام علی آقا
      پاسخ برخی سوالات شما را در حد توان می دهم:
      ۲٫ عدالت خدا حکم می کند که برای انسان، راهنما بفرستد وگرنه انسان ادعا می کند که تکلیفش را نمی دانسته و اگر عمل گناه یا اشتباهی انجام داده، معذور است. بهشت و جهنم هم بی معنی می شود. لذا حتما اولین نفر باید خودش پیامبر باشد تا احکام خدا را بداند. ضمن اینکه حضرت آدم تنها نبود، حوا هم بوده که او هم نیاز به پیامبر داشته است.
      ۳٫ در قرآن در مواردی عبارت “انّی” و گاهی “انّا” استفاده شده است. هرگاه عبارت ما استفاده می شود منظور این است که با اسباب و عوامل (مثل فرشته ها) کار انجام شده است. البته در هر دو صورت کار توسط خدا انجام شده. برای تقریب به ذهن این مثال را در نظر بگیرید: شما تعدادی کارگر استخدام می کنید تا خانه ای را برایتان بنا کنند. در این صورت اگر آنها را هم حساب کنید می گویید ما خانه را ساختیم و گاهی هم ممکن است آنها را لحاظ نکنید و بگویید من خانه ای ساختم.
      ۴٫ پیامبر و امام نسلشان فرق ندارد اما روحشان فرق دارد. به عبارتی کسی نمی تواند با انجام اعمال صالح و پرهیز از محرمات، امام یا پیامبر شود. چرا که این مقامی است که خداوند به فرد اعطا می کند. ضمنا این با عدالت ناسازگار نیست. بالاخره باید تعدادی افراد می آمدند تا احکام خداوند را برای بشر بیان کنند. هر کس دیگری را خدا انتخاب می کرد همین سوال شما برقرار بود! ضمنا امام و پیامبر چون از علم الهی برخوردارند، تکالیف سنگینی هم دارند که انسانهای عادی چنان تکلیفی ندارند.

      • سخت نگیر آقای نیک پور. سریع هم در مقابل انتقاد دیگران موضع نگیرید.
        شاید تا حدی حق با طرف مقابل باشد (منظورم این مورد خاص نیست). کلا پذیرش انتقاد برای ما سخت است ولی اگر از انتقاد به جا، درس بگیریم و روی آن فکر کنیم بهترین ابزار رشد و کمال عقل است.

  6. سلام دوستان
    جواب سوال تاریخ خلقت را در تورات میتوان به راحتی پیدا کرد،
    تا قبل از آفرینش ماه و خورشید که روز پنجم بوده دوره زمانی وجود داشته، یعنی وقتی میفرمایند شب شد و روز شد این با شب و روز الان فرق داشته چون خورشید و ماهی وجود نداشته
    پس نمیتوان گفت تاریخ خلقت دقیقا کی بوده و این چیزها نباید برای ما مهم باشه بلکه رابطه ما با خداوند مهمه،
    اگر قرار باشه انسان به علم کامل برسه که خدا میشه
    خیلی از چیزهای خلقت خارج از تفکرات انسانی هستند

  7. این دنیا سیسمتش رو به جلو ست واگر کل دنیا باهم جمع بشن نمیتونن دستگاهی بسازن که حتی یک ثانیه رو به عقب بره خیالتوووون راحت

  8. از کجا معلوم که چندین و چند نسل از انسان ها بوجود اومدن و منقرض شدن و دوباره بوجود اومدن این احتمالی که شما گفتید خیلی ضعیفه درسته که حضرت آدم ابوالبشر هست اما تو هیچ حدیث و کتابی گفته نشده که قبل از آدم هم انسان های دیگه ای هم بودن.

    • خداوند در قران کریم میفرماید ما شما را بر “”””بسیاری””””” از مخلوقات برتری دادیم . خب این نشون میده موجودات دیگری هم هستند اما ما چون رو زمین زندگی میکنیم اشرف مخلوقات زمین شناخته میشیم . احتمالا موجودات دیگری هم الان و هم قبل ما بوده .

  9. به نظر خودم، اگر امکان ساختش را داشته باشید، خدا مانع نمی شود. اما نکته اینجاست بر اساس آیات قرآن اگر به عقب هم برگردیم، دوباره همین فرایندی را طی می کنیم که قبلا طی کرده ایم، لذا ساختن چنین ابزاری مشکلی را حل نمی کند:
    سوره انعام آیات ۲۷ و ۲۸ را بخوانید. افرادی که جهنمی می شوند، از خدا می خواهند که به دنیا باز گردند (زمان به عقب برگردد) تا کارهای خوب انجام دهند، خدا در جواب می گوید اگر برگردید به همان کارهای سابق مشغول می شوید:
    وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ ﴿٢٨﴾
    و اگر به دنیا بازگردانده شوند، یقیناً به کفر و شرکی که از آن نهی شده اند بازمی گردند؛ و مسلماً آنان دروغگویند.

  10. در قیامت هر شخصی با چهره ی باطنی خودش محشور می شود. پیشنهاد می کنم حدیث معراج را بخوانید و یا با یک عالم در خصوص این مسائل مشورت کنید.

  11. منظورم را در قالب یک مثال بگویم: فرض کنید شما رباتهایی ساخته اید که روی زمین (یعنی در بُعد X و Y) می توانند حرکت کنند و با هم ارتباط هم دارند. اینها در گفتگوی بین خودشان اگر بپرسند آیا راهی هست که از زمین جدا شویم و در ارتفاع بالا برویم؟ پاسخشان چه خواهد بود؟
    مسلما چون تاکنون چنین حرکتی را تجربه نکرده اند، پاسخشان منفی خواهد بود. اما شما که آنها را خلق کرده اید به راحتی می توانید آنها را در ارتفاع هم حرکت دهید. این کار را می توانید با دست خودتان انجام دهید یا کاری کنید که خودشان پرواز کنند (مثلا با ایجاد ساز و کاری مشابه کوادکوپتر)

  12. من اطلاع دقیق ندارم اما اجمالا می دانم که پیامبران و امامان به اذن خدا قادر بر هر کاری بوده اند، هر چند ممکن است از چنین امکانی استفاده نکرده باشند.
    برای اینگونه مباحث با یک فیلسوف اسلامی مشورت کنید. من تخصص این موضوعات را ندارم

  13. خدا قادر مطلق است و او بر زمان و مکان احاطه دارد. زمان برای ما که محدود هستیم، در حال گذر است ولی در واقع شبیه بعد چهارم طبیعت است (x,y,z,t) ما بر سه بعد x و y و z تا حدی احاطه داریم و می توانیم بین آنها جابجا شویم. اگر خدا بخواهد حتما می توانیم در بعد t (زمان) هم جابجا شویم.

  14. خدایی که کشته بشه که خدا نیست. اگر این حرف را از این رو می زنید که به خدای ما اعتقاد ندارید، پیشنهاد می کنم یک بار با خدایی که ما به آن اعتقاد داریم اینگونه صحبت کنید، بعد تصمیمتان را عملی کنید: به خدا بگویید اگر هست، خودش را به نوعی به شما بنمایاند یا اثبات کند. اگر حضورش را حس نکردید و قلبتان آرام نگرفت آن وقت تصمیمتان را اجرا کنید.
    اگر اعتقاد دارید و تنها به خاطر اینکه احیانا خواسته های شما را برآورده نکرده است، چنین حرفی می زنید، حتما در مورد شرایط دعا و استجابت آن مطالعه کنید.

    • اولبن باره که میام اینجا.شمارو هم نمیشناسم و دو تا خصوصیت شما به نظرم جالب اومد.١ اینکه حتی زمانی که غیر منطقی و کاملا ابلهانه از شما سوال میشه شما با صبر متانت خاصی جواب میدید و ٢ اینکه برای تمام جوابهاتون دلیل و سند رو میکنید و کاملا با مطالعه وارد بحث ها میشید.دست مریزاد.👍

  15. پروفسور هانری کربن، استاد فلسفه بعد از سالها تحصیل و تدریس، به این نتیجه رسیده بود که دنیا در هر زمانی نیازمند واسطه‌ی فیضی است که فیوضات الهی را به خلق برساند، لذا مسلمان و شیعه ۱۲ امامی شد. ببینید نظر ایشان در مورد امام زمان چیست:

    به عقیده من مذهب تشیع، تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهیه را میان خدا و خلق، برای همیشه نگه داشته و به طور استمرار و پیوسته، ولایت را زنده و پابرجا می دارد. مذهب یهود، نبوت را که رابطه ای است واقعی میان خدا و عالَم انسانی، در حضرت کلیم علیه السلام ختم کرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله اذعان و اعتراف ننموده و رابطه مزبور را قطع می کند و همچنین نصاری در حضرت مسیح علیه السلام متوقف شده، و اهل سنت از مسلمین نیز در حضرت محمد صلی الله علیه و آله وقوف کرده و با ختم نبوت در ایشان، دیگر رابطه ای میان خالق و خلق، موجود نمی دانند، و تنها مذهب تشیع است که نبوت را با حضرت محمد صلی الله علیه و آله ختم شده می داند، ولی ولایت را که همان رابطه هدایت و تکمیل می باشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می داند. رابطه ای که از اتصال عالَم انسانی به عالَم الوهی کشف نماید، به واسطه دعوت های دینی قبل از موسی و دعوت دینی موسی و عیسی و محمد صلی الله علیه و آله و بعد از حضرت محمد، به واسطه ولایت جانشینان او، زنده بوده و هست و خواهد بود. او حقیقتی است زنده که هرگز نظر علمی نمی تواند او را از خرافات شمرده و از لیست حقایق حذف نماید.

    متن کامل مقاله در مورد هانری کربن را اینجا بخوانید

  16. دین ومذهب نیز همگام باپیشرفت علم باید تغییر یابد وبروز باشد باهمکاری متخصصان آگاه دینی ودانشمندان بدون اینکه هر کدام بخواهند دیگری رانفی کنند دین امروز باید پاسخگوی سوالات جوانان امروزباشد نه دوهزار قبل زمانی که گالیله میگفت زمین گرد است ومرکز عالم نیست کلیسا انرا جرم میدانست اکنون نیز همان است ……. قدمت پیدایش انسان کنونی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار سال است واصلا با پیدایش وظهور حضرت ادم مطابقت ندارد در همین منطقه بین النهرین تمدن ۷۰۰۰ ساله تا ده هزار ساله زندگی میکرده وقبل از ان نیز در تمام کره زمین تمدن هایی وجود داشته مانند مایاها کاسپی ها زرد پوستان سرخ پوستان وغیره بهتر است اکنون با علم درایت صحبت کنیم علم واگاهی چراغ دین است نه جهل وخرافات با تشکر

    • انسانها ونسلهای بیماری از انسان در قبل از خلقت حضرت آدم در کره زمین زندگی میکند واین را زمین شناسان اثبات کرده اند و در قرآن هم هنگامی که فرشتگان گفتند میخواهی موجودی را خلق کنی که در زمین فساد میکند پس انسان پیشینه ای در این کره داشته و فرشتگان مطلع بودند البته این یک وجه آن است .وجه دیگر تغییر مفهوم زمان در عوالم مختلف است و در آنجا گذشته واینده وجود ندارد و تمام حوادث عالم مادی ما در آنجا در زمان حال است و شاید علم فرشتگان به فساد انسان از اینجاست. اما جواب اصلی شما حدود هفت هزار سال از خلقت آخرین نوع انسان و متکامل ترین آن میگذرد انسانها قدیم هم قدرت تفکر وشوق داشتند هر چند در سطح پایینتر اما وجه اصلی تمایز که آدم و نسل آدم دارد قدرت اختیار است که انسانها گذشته از خود اختیار نداشتند و شبیه به حیوانات غریزی بودند و این اختیار است که برای اعمال ما بهشت و جهنم را رقم میزند .پس در قدمت عمر چند میلیون ساله انسان بی اختیار شکی نیست و این ۷۰ قرن برای انسان داری اختیار است.

  17. نتیجه مطالعات من برای عمر انسان خلق شده از حضرت ادم حدود ۱۲ هزار سال است و نه هفت هزار سال . و البته قدمت خلقت انواع دیگر موجوداتی شبیه انسان خیلی زیاد است و اشاره ان اعتراض ملایکه به خداونددر هنگام خلقت ادم بود که فرمودند که فساد میکنند مانند قبلی ها و خدا را حذر دادند از خلقت ادم که طبق انچه در قران فرموده است انی اعلم مالا تعلمون و ریشه عدم سجده شیطان بر این ادم هم سابقه فساد این نوع خلقت در زمین و انقراض نسلشون توسط خدا بوده که اعلام برتری نمود شیطان و سجده نکرد و چنان محکم هم بود حاضر به لعنت و نافرمانی از خدارا هم پذیرفت . والبته این نسل نسل اخر از انسان خواهد بود و طومار این جهان بسته خواهد شد و به جهان ابدیت منتقل میشیم انشالله

  18. اگر طبق تاریخ حضرت موسی ۵۰۰۰سال پیش زندگی کرده باشه فاصله حضرت موسی تا اخرین رسول خدا میشه ۵۰۰۰سال ک در این بین حضرت عیسی هم بوده پس یعنی ما ۱۲۴هزار منهای ۳پیامبر تو فاصله زمانی ۲۰۰۰سال داشتیم یعنی ماهیانه ۶تا پیامبر؟؟؟
    این معادله اصلا منطقی نیست

    • سلام.در متن بالا توضیح مختصر داده شده بود‌با دقت بخوانید ?
      دقت کنید که اگرچه ۱۲۴ هزار پیامبر داشته ایم، لیکن تنها ۵ پیامبر صاحب شریعت بوده اند و دیگران پیامبران تبلیغی و ترویجی بوده اند. لذا ممکن است هزاران پیامبر همزمان زندگی کرده باشند.

      • چرت و پرت و مزخرف چرا میگید؟؟برین مطالعه کنید..پانصد هزار سال پیش انسان زندگی میکرده و چند دوره یا عصر حجر داشتیم.که عصر حجر بشکل سازمان یافته مربوط به دوره کرومانیوم بوده که ۲۵ تا ۱۰ هزار سال پیش زندگی کردند..منبع هم میخوایید تا نام ببرم برید بخونید و از روی جهل و نادانی و نااگاهی حرف نزنید

  19. سلام دوستان ، من فکر میکنم شاید منشا بعضی از انسان ها مثلا بومیان استرالیا و یا امریکای جنوبی از نسل انسان های قبل از حضرت ادم باشد خواستم بپرسم ایا این دیدگاه درست است؟
    چون وقتی که با یکی از نزدیکان که ساکن استرالیا بود صحبت میکردم ، می گفت انها از نظر ضریب هوشی خیلی پایینتر از دیگر ساکنان استرالیا هستند.

  20. سلام
    بنظر بنده تضادی بین نظر دانشمندان تجربی و بیانات مذهبی نیست.
    مگر نمی گوییم خداوند هر موجودی که ظرفیت خلقت پیدا کند را می آفریند؟
    خوب هر وقت موجود قبلی به حدی از تکامل بنا بر شرایط محیطی برسد که امکان خلق موجود برتر پیدا شود , خالق آنرا می آفریند.

    • این فرضیه میتونه درست باشه که حضرت ادم تکامل یافته انسانهای قبل
      از خودش بوده ومنظور از خلقت ادم همان تکامل انسان ماقبل تاریخ باشه که قبل از حضرت ادم زندگی میکرده اند قدمت انسان به چند صد هزار سال میرسه ولی تو ۱۰۰۰۰سال گذشته پیشرفت انسان چندین هزار برابر سالهای قبل از خودش بوده

  21. سلام
    یه نکته ای رو دوست داشتم بگم شاید برای خیلی ها جالب باشه.
    خداوند موجودیست که همواره خلق می کنه، همواره آفرینندست، همواره بخشنده و الی آخر.
    خداوند که عزیزترین موجود هستن، بخشندگی و آفرینشش حد و مرزی نداره. اگه ما آفرینش خدا رو به این نسل و چندین و چند نسل قبلی (که تو اعداد ناقابل چند میلیون سال گذشته می گنجن {که برای خدا چندین و چند میلیون و یکی دوتا فرقی نمیکنه}) محدود کنیم، پس برای یک یا چند صفت خدا محدودیت قائل شدیم که خوب مسلماً اشتباهه.
    بنابر این خلاق بودن خداوند ایجاب می کنه که میلیون ها میلیون نسل از انواع مختلف بشر و عوالم را آفریده باشه که خیلی هاشون می تونن قیامتشون شده باشه و ما فقط یه ذره از اوناییم که هنوز قیامتمون نشده و باز هم این روند آفرینش خدای عزیز ادامه داره (هرچند که ممکنه آدمی دقیقا عین نسل ما بعدا نباشه). (این عدد میلیون ها میلیون البته اصلاً عددی برای خدا نیست ولی برای این که یه مقدار به ذهن ما نزدیک بشه بنده بیان کردم).
    بنابر این کلا این که نسل حضرت آدم برای ۷۰۰۰ سال پیش باشه ولی فسیل های نسل دیگری از انسان ها پیدا بشه که مال میلیون ها سال پیش باشه که دیگه اصلا هیچیش عجیب نیست.
    این حدیث رو هم مرور کنیم:
    امام صادق (ع) فرموده است: شاید شما گمان کنید که خداى عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگرى نیافرید، نه، چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدم‏ها هستید ( توحید، ص ۲۷۷، ح۲، طبع طهران)
    (با توجه به توضیحی که پیشتر آوردم، این هزار هزار مسلماً منظور ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ (یک میلیون) نیست چون تو این حالت برای آفرینش خدا محدودیت ۱ میلیون قائل شدیم؛ بلکه منظور، تعداد بسیار زیاد (که مسلماً در ذهن مادی ما نمی گنجه) هست.)
    تمام ما و کره زمین و کهکشانمون ذره ای بیشتر نیستیم در مقابل عظمت آفریده های خداوندی که همه چیزمون ازشه….
    فدایش شوم؛ ان شاا…

  22. من خیلی اتفاقی اومدم اینجا . چه بحثای جالبی . خیلی خوشم اومد ولی منم همیشه به این موضوع فکر میکنم و خیلی علاقه دارم بدونم وقتی قیامت بشه خدا بعد از حسابرسی اعمال چکار میکنه با اون همه ادم اونایی که میرن تو بهشت خسته نمیشن بعد از مثلا صدسال . خیلی دوست دارم بدونم امام زمان کی ظهور میکنه خیلی دوست دارم توی اون دوران باشم من دارم فرانسه میخونم و اصلا هم ادم مذهبی نیستم ولی از بچگی مداوم خواب ظهور میدیدم زلزله و سکوت مطلقی که به همه جا حاکم شده و قدرت تکلم که ازت گرفته شده .

    • سلام
      پیشنهاد می کنم در باب ظهور، کتاب علامه کورانی (عصر ظهور) را مطالعه کنید. در مورد قیامت و بهشت و جهنم، خوب است ترجمه سوره های الرحمن و واقعه را مطالعه کنید. در بهشت خستگی راه ندارد (http://tanzil.net/#15:48) ما چون با لذتهای دنیای قیاس می کنیم این استنباط را داریم لیکن نعمتهای بهشتی متفاوتند.

  23. چنین مطلبی بنظر بنده درست نیست اگه شما نگاهی به مستند انسانهای اولیه بندازید که در این مستند درباره انسانهای اولیه و امروزی هر قاره توضیح میده و جالبه توی این مستند ۵ قسمتی نشان میده که اولین انسانهای مدرن از آفریقا به طرف دیگر قاره ها حرکت کردند و جمجمه شخصی در آفریقا رو پیدا کردند که مربوط به ۲۰۰ هزار سال قبل هست همینطور در مورد قاره های دیگه توضیح میده . تازه میگه یه جمجمه رو پیدا کردن که مربوط به ۲۶۰ هزار سال قبل که فکر کنم در کنیا بود و جمجمه اش از انسانهای مدرن و انسانهای اولیه که حدود ۱۵۰۰۰۰۰ هزار سال قبل وجود داشتند تشکیل شده یعنی نشان میده انسانهای مدرن و انسانهای نخستین با هم رابطه جنسی داشتند . بهرحال این تحقیقات با دستگاهای مدرن انجام گرفته و اینطور نیست که همینطور الکی عدد بگن .
    ۷۰۰۰ هزار سال اصلا عددی نیست خیلی کمه واسه عمر انسان

    • سلام
      لینک مستند انسانهای اولیه را بگذارید.
      اینکه جمجمه ای مربوط به ۲۶۰ هزار سال قبل پیدا شود خیلی بعید است. ممکن است فسیل پیدا شود ولی سالم ماندن اسکلت بعد از صدها هزار سال غیر معقول است.

      • جناب مدیر وبلاگ ؛ جسارتا شما مطالعه ای کردین در باب اینکه موجودیت انسان از چه زمانی بوده و اینکه اصلا انسان مدرن چن سال میشه که بوجود اومده ؟؟
        باید عرض کنم که این دوستمون درست فرمودند .ادم یاهمون انسان مدرن بیشتر از این چیزایی هست که شما میگی . درضمن اگه درجریان نیستید خدمتتون عرض کنم که یه سری شرایط خاص باعث میشه استخوان جانوران تا صدها سال که هیچ ، تا میلیونها سال سالم میمونه . یه سرچ کوچیک تو گوگل بفرمایید و تایپ کنید پیدایش ادم مثلا . به همین سادگی به مطلب دست پیدا میکنید .

  24. بیشتر از ۷۵۰۰ سال فقط قدمت این تپه های سیلک کاشان هست که تمدن بشری در آن وجود داشته و یا شهر سوخته در سیستان که در نوع خود یکی از پیشرفته ترین شهرهای جهان بوده است . یعنی می فرمایید حضرت آدم [بدون لباس] همراه حوای همسر تازه وارد زمین شده اند در حالی که حتی بلد نبوده اند ستر عورت کنند.

  25. واقعا جای تعجبه اون زمانی که جمعیت زمین و پراکندگی اقوام شاید یک هزارم امروز هم نبود ده ها پیامبر به انجام رسالت مشغول بوده اند . ولی اکنون بیش از هزار و چهارصد سال است حتی یک پیامبر هم ظهور نکرده . امروز که پیامبران راحت تر می توانند به واسطه تکنولوژی و رسانه پیام خود را به سمع و نظر آحاد جامعه برسانند دیگر ظهور نمی کنند .
    نکته دیگر اینکه ایا دین اسلام که به عنوان آخرین دین نازل شده چه معنی دارد ؟
    آیا معنی آن این است که همه مردم دنیا باید مسلمان شوند که اگر چنین است واقعا تنوع و تکثر از جامعه رخت خواهد بست حال به فرض اینکه همه آحاد جهان مسلمان شوند آیا اساسا برداشت همه جهانیان از اسلام یکی خواهد بود و همه در صلح و صفا زندگی خواهند کرد یا بازهم برای رفتن به بهشت وعده داده شده عده ای عده ی دیگر را کافر، ملحد و بی دین و مرتد خواهند خواند و آنان را کشتار خواهند کرد .
    به نظر من خداوند آن طور که در ما می پنداریم ادیان را برای تسلط بر دین دیگری نازل نکرده چرا که در این صورت خود دچار پارادوکس شده و این در مورد ادیان دارای کتاب از تناقض بیشتری برخوردار است .
    البته این دیدگاه که خداوند در صدد تکمیل یا تکامل دین کتب آسمانی را در چند مرحله تغییر داده است کمی با اصل تکامی ذات خداوندی نیز در تناقض است .
    اگر ما معتقدیم که خداوند به معنای حقیقی کلمه کامل است پس اساسا هدایش نیز از همان ابتدا کامل است و نیازی به تغییر و دگرگونی آن نیست چرا که ذات او مبری از تکامل است که اگر چنین باشد پس احتمالا خدا نیست .
    بعضا گفته میشود کتب آسمانی قبلی تحریف شده ! مگر این کتاب آسمانی وحیانی را انسان نوشته است که مثلا با از دنیا رفتنش و یا گم کردنش دچار نقصان و تحریف شود اگر کتاب به معنای حقیقی کلمه آسمانی است بطور قطع و یقین باید از تحریف و دستبرد به واسطه خود ذات اقدس الهی حفاظت شود پس از دو حال خارج نیست یا باید بپذیریم که خداوند قادر متعال نتوانسته از کتاب آسمانی خود حفاظت کند و یا اینکه اساسا این کتب آسمانی نیستند ولی افرادی از آحاد جامعه به واسطه ذوق و بینش ذاتی برای برقرای عدالت و برای نفوذ در فطرت خداجوی مردم اقدام به معرفی خود به عنوان پیامبر میکنند .

    • خداوند طبیعت را بر اساس قوانینی که خودش وضع کرده اداره می کند. رویدادهای طبیعت همگی تدریجی هستند: طلوع و غروب آفتاب، تغییر فصلها، رشد نوزادان، تکامل عقل و موارد متعدد دیگر. اگر خداوند می خواست همه از همان ابتدا عاقل باشند و دینشان کامل باشد، اصولا نیازی به خلق انسان نداشت چرا که فرشتگان دارای چنین صفاتی بودند.
      خدا انسان را خلق کرد و انسان باید به تدریج زبان بیاموزد، قواعد زندگی زمینی را کشف کند، خواندن و نوشتن بیاموزد و همچنین عقلش کامل شود. لذا باید برای هر نسلی متناسب با رشد عقلی همان نسل قوانین شریعت وضع می شد. اینکه دین اسلام کاملترین دین است و پس از آن پیامبری نیامده به این خاطر است که در این زمان مردم به درجه ای از عقل رسیده اند که می توانند نسخه کامل دین را هضم کنند و چون خواندن و نوشتن هم در بین مردم متداول شده بود، با کتابت می توانستند آموزه ها را حفظ کنند.
      نکته مهم دیگر اینکه دین اسلام بعد از پیامبر، همواره حافظانی داشته است که در راس آنها امامان هستند و در مراتب پایین تر فقها و صالحین هستند که هر کدام به نوعی کار پیامبری را دارند انجام می دهند.
      در مورد حفظ کتاب آسمانی، خداوند برای قرآن وعده داده که انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون، اما برای سایر کتابها چنین وعده ای نداده. شاید هم شرایطش در آن زمان فراهم نبوده، چرا که مثلا برای قرآن به دلیل تعدد کاتبان وحی، و پس از آن انتشار کثیر آن در دنیا، امکان تحریف به صفر رسیده ولی در زمان حضرت عیسی و موسی، کاتبان وحی خیلی کمتر بوده اند…

  26. سلام
    موضوع جالبیست
    تقریبا بیشتر دیدگاه هارو خوندم
    خندم گرفت خخ مغز بعضی ها از گردو انگار کوچیکتره

    درمورد عمر انسان که ۷۰۰۰ یا ۸۰۰۰سال است درسته و حقیقت داره
    درمورد ۱۲۴۰۰۰ پیامبر هم درسته
    درمورد فسیلهایی که دانشمندان هم کشف کردن مثلا ۱۰۰۰۰ سال یا بیشتر هم درسته
    درمورد عمر جنیان که عمرشون به ده هزار سال یا بیشتر است هم درسته

    زمین تقریبا چهار میلیارد سال عمر دارد و تقریبا یک میلیارد سال پیش زندگی روی زمین شروع شده
    و قبل از انسان روی زمین زندگی بوده مثل گیاهان حشرات موجودات دریایی و زمینی جن ها دایناسورها و خیلی از مخلوقات خدا. ولی انسان نبودند شاید بعصیشان شباهتی به انسان داشتند و همه آنها را خدا خلق کرده
    درسته دانشمندان میگن کل کاینات و جهان هستی همه چیز از انفجار بیگ بنگ به وجود اومده. این بیگ بنگی که میگن خدا درست کرده و همه چیز را در آن قرار داده و …..

    دانشمندان هرچه که کشف کردن شاید هم درست باشند و موجوداتی که کشف کردند و انسان نامیدند که عمرشان رو هم ده هزار سال یا بیشتر میگن شاید درست باشد ولی شبیه به انسان بودند ولی انسان نبودند و ….

    و اینکه ۱۲۴۰۰۰ پیامبر بوده درسته
    خیلی از پیامبرها همزمان تو یک دوره بودند
    مثل اسحاق و پسرش یعقوب وایوب نوه اسحاق و یوسف هرچهارتا پیامبر تو یه زمان بودند
    مثل یحیی و پسرش ذکریا و پسرخاله اش عیسی مسیح
    مثل موسی داماد شعیب هردو پیامبر بودند
    مثل لوط و ابراهیم و پسرانش اسحاق و اسماعیل هر چهار تا پیامبر تو یک زمان بودند
    مثل یونس و الیسع ذی الکفل
    و شاید ده تا پیامبر هم هم زمان بودند
    و این اشتباست که همه تو خاورمیانه بودند همه جای زمین بودند. بیشترشونم تو اروپا بودند

    در ضمن رشد و جمعیت انسانها هم تعجب ندارد
    بزار یه مثال زنده بزنم خودم
    پدر پدربزرگم چهارتا زن گرفته
    از زن اول ۹ تا پسر داره و ۴ تا دختر
    از زن دوم ۶ تا پسر داره ۵ دختر
    از زن سوم ۸ تا پسر داره و ۳ تا دختر
    از زن چهارم ۵ تا پسرداره ۲ تا دختر
    ————————————————–
    یعنی پدرپدربزرگم ۲۸ تا پسر داره و ۱۴ تا دختر
    بیشتر پسراش هم دو سه تا زن دارن
    منم نوه پسرشم سی سالمه دوتا زن دارم ۱۱ تا فرزند دارم ۷ پسر و ۴ دختر
    که دوتاپسرم و سه تا دخترم ازدواج کردند
    ——————————————————————
    جمعا : یعنی فرزندان و نوه ها و نوادهاش همه حدودا ۴۰۰ تا هستند
    میدونی ۴۰۰ تا انسان در چند سال تولید شدند
    پدر بزرگم ۷۵ سال داره متولد۱۳۲۲ و زنده است از زن اولی پدرش است فرزند دوم است
    پدر پدر بزرگم متولد۱۳۰۲ است و در ۱۸ سالگی ازدواج اولش بود

    و بعضی از پسرها و نوه هاش تو جاهای دیگه هم هستند . عربستان پاکستان لندن ترکیه و …
    اینارو گفتم که بعضی ها دنیارو فقط محله و منطقه خودشون میبینن
    …….

    • داداش دم شما گرم، من سی سالمه ازدواجم نکردم شما هم سی سالته دوتا بچه ات ازدواج کردن؟؟؟مگه میشه، زنده باشی.
      قبل از خلقت ادم ، انسان نماهایی زندگی میکردند ک به گفته ای ۶یا۷ نسل قبل ادم منقرض شدن

  27. این همه مناقشه بر اساس نظر یک شخص غیر معصوم آنهم بر اساس منابع یهودی و مسیحی واقعا از عجایب هست! آنهم در حالی که خیلی از روایات اسلامی به دلیل تلاش ها برای دستکاری و تحریف اونها در دوران خلافت بعد از امیر المومنین و بعد از واقعه عاشورا در حدی هست که حتی ۵ نشانه قطعی ظهور رو هم نمیشه صددرصد قطعی دانست و رخ دادنی! کسی که اسلام و سنت ها روایات آثار و.. احکام فراموش شده رو دوباره احیا می کنه قائم کننده دین یعنی حضرت قائم هست…اگر دنبال حقیقت هستیم باید دنبال حضرت قائم بگردیم که هست نه یک سری حدس و گمان یا تاریخی که برای عبرت امروز خداوند آثار اونها رو قرار داد در واقع باید دنبال خودمون بگردیم در ظلمات و تاریکیهای هوس ها منطق ها جهل ها وسوسه های تاریکی خودمون که اکثرا توجیهی هستن برای کارهایی که دوست داریم بکنیم

  28. با وجود تمامی پاسخهایی که داده شد هنوز دو مساله مهم باقی مانده که پاسخی برای آن وجود ندارد:
    ۱- چرا با وجود آنکه از هزاران سال پیش در نقاط مختلف جهان انسانهای متمدن زندگی میکرده اند اما وجود هیچ پیامبر الهی در میان آنها گزارش نشده است؟
    ۲- در قاره های دورافتاده مثل آمریکا و استرالیا منشا انسان هوشمند قطعا از آدم و حوا نبوده چون این مکانها بسیار دورافتاده هستند. پس این بومیان چگونه پدید آمده اند؟
    ۳- این به موضوع بحث ربطی نداره اما خیلی تامل برانگیزه! چرا در اسلام و نیز برخی ادیان دیگر برده داری به رسمیت شناخته شده و بعنوان عملی حرام اعلام نشده ؟!! چرا؟!!! چرا؟؟!!!….

    • سلام
      پاسخ سوال ۱ و ۲ در نظرات هست.
      در مورد سوم هم پاسخ در وب هست. برده داری قبل از اسلام بوده و اتفاقا دستورات اسلام طوری بود که به تدریج برده داری را از بین برد. کسی روزه را عمدی بخورد باید ۶۰ برده آزاد کند. در برخی احکام حج اگر مشکلی پیش آمد باید برده آزاد کند. به مناسبتهای مختلف خود ائمه، برده ها را می خریدند و آزاد می کردند…

  29. سلام عباس مستاجران
    چکش ۴۰۰ میلیون ساله ماقبل تاریخ که در ایالت تگزاس امریکا کشف شده
    پیچ چند صد میلیون ساله که در چین کشف شده
    اثر پای انسان چندین میلیون ساله که جزو مرموز ترین اکتشافات است را بررسی نمایید.

    • سلام
      خیلی از مطالب منتشر شده در فضای مجازی، واقعیت ندارد. همین چکش را پیگیری کردم، عمر خود چکش ۷۰۰ سال است (اینجا را ببینید)، عمر سنگی که آن را دربرگرفته ۴۰۰ میلیون سال است وگرنه کدام عاقلی باور می کند آهن و چوب! ۴۰۰ میلیون سال بماند و تجزیه نشود.

  30. درود،
    اگر واقعا خلق بشر در دست خدا هست، پس چرا من، من حیث یک انسان با فکرم می توانم زنده جان خلق کنم؟
    چطوری؟
    ببینید دوست های عزیز من یک مسلمان زاده افغان هستم، پدرم حاجی و متدین است، و زمانی من هم متدین بودم….
    حال من چطوری زنده جان خلق می کنم؟
    شما زمانی که یک تیکه آشغال گوشت را در هوای گرم در داخل آشغال دانی می اندازید، درش را می بندید، و هیچ چیز از بیرون وارد آشغال دانی غیر تیکه گوشت نمیشه، و چند ساعتی می ماند، بعد درش را باز می کتید می بینید که صدها پشه زنده جان تولید شدند و پرواز می کنند، وجود آنها از خون و عناصر دیگر به وجود میاید….
    حتی اگر خداوند هم بخواهد نمی تواند جلو گیری کند، که پشه خلق نشود، زیرا که قانون طبیعت چنین است…
    و من ایمان دارم که انسان هم از عناصری بی شمار به وجود آمده… یعنی ماده ها باهم [مخلوط] شدند و انسان را خلق کرده، و از بین زنده جانها انسان با مغز خاص تولید شده…
    این نظر شخصی خودم است…
    زندگی فقط یک رویا است، انسان هرگز نمی گیرد،
    رویای انسانها چنین است که وقتی یک انسان از مغز انسانی دیگری حذف میشه، صحنه سازی مرگ به وجود میاید….

    • سلام آقا ولی
      لطفا به این سوال جواب بدهید، همین “قانون طبیعت” چگونه به وجود آمده است؟ آیا تصادفی است؟ آیا انسان این قانون را در طبیعت ایجاد کرده است یا انسان فقط این قوانین را کشف می کند؟
      قانون طبیعت همان فطرتی است که خداوند در تک تک مخلوقات جهان قرار داده است: خداست که به مورچه الهام می کند گندم را هنگام ذخیره سازی دو نیم کن تا رشد نکند، خداست که به محض تولد فرزند، شیر را در پستان مادرش روان می کند و هموست که به طفل تازه متولد شده، الهام می کند تا پستان مادر را بمکد. خداست که خورشید را وادار کرده هر روز از مشرق زمین طلوع کند و در مغرب، پنهان شود و …
      این همه قانون طبیعت اگر کار خدا نیست، کار کیست؟ واقعا برایتان سوال نیست؟
      سوال دیگر اینکه، اگر انسان فقط از عناصر مادی تشکیل شده است، چرا هیچ کسی تاکنون موفق نشده یک انسان خلق کند بدون استفاده از روشهای لقاح و سلولهای بنیادین؟

      لذا، این پشه های زنده جان را شما خلق نکردید، قانون طبیعت خلق کرد. قانونی که خدا تصویب کرده و اجرا می کند.

    • همون قانون رو خدا خلق کرده خداوند حکیمه، دنیا بدون قانون مگه میشه! الان کهکشانها باقانون دور محور می‌چرخند انسانم خودش ماشین تولید میکنه باید با قانون باشه تا کارکنه.
      البته خدا خیلی علمش زیاده، خداوند مطلق به قول صدرا، خداوند لازمان است و لامکان یعنی زمان و قانون رو هم خودش خلق کرده. خارج از زمان و مکانه. مکان هم مخلوقه.
      الان عارفین و صوفیگران هم وقتی میخوان به عالم غریبه برن، هر کدوم موکل های خاصی میارن چون ذکری که میگن متفاوته و نیتها فرق داره. باید همه راهو بری تا به خدا برسی که تا حالا کسی نتونسته بره هرچند بزرگان عرفان میگن هفت شهر عشق را عطارگشت *** ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم – اینو مولانا با اون مقام به عطارمیگه

  31. سلام: درد، خلقت خداوند است. دوا، نیز خلقت خداوند است. آیا میتوانید بگوئید درکهکشان پنجم در نقطه B فرضی چیست؟ وچه خواصی دارد؟ جواب = باید ببینم واز آن نمونه بردارم وآزمایش کنم وبه شما جواب بدهم. پس به این حساب باید آنچه را گفته شده و گفته می شود برداشت و مطالعه کرد ودر آزمایشگاه جهانی به معرض آزمایش گذاشت و علم ایجاد کرد نه اینکه بگوئیم باید گفته ها را بدون مطالعه پس زد ” ما دوموضوع داریم اول اینکه از زمان آدم تاکنون چقدر گذشته دوم اینکه چند دوره انسانی روی این کره خاکی آمده اند و پس از این انسان نیز خواهند آمد واین فکر ما که تا کهکشانها رفته به کجای دگر میتواند راه یابد واینکه فرمایش حضرت رسول اکرم ۱۲۴۰۰۰ پیامبر براین آدم تا اکنون بوده؟ یا برآدمهای ماقبل نیز بوده است وبرتایید سخن یکی از پاسخ دهندگان عزیزدراین مطالعه جوابهای تحقیقی خود را که بازحمت حاصل کرده اید برما وجهان انسانها به عاریت بذل فرمایید.

  32. سلام ، من فکر کنم زمان حضرت آدم از هفت هزار سال لااقل خیلی بیشتر باشه ،چون خیلی تمدنها که الان داخل منطقه خاورمیانه پیدا شده اند که راحت پنج شش هفت هزار سال قدمت دارند مثل سومر ،مصر باستان و تمدنهای موجود در فلات ایران مثل عیلام ، جیرفت ،تپه سیلک کاشان و غیره ، ضمنا خود سومری ها نیز تقریبا اولین قوم یا ملتی بودند که واقعه طوفان نوح را ذکر کرده اند حتی از حضرت نوح بنام اسورودو و از خضر نبی یاد کرده اند و واقعه طوفان در الواح گلی مربوط به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد ، روایات یهود هم مبتنی بر روایات شفاهی خودشان بودا و الزاما مانند خیلی از چیزهای دیگر که مثلا عمر عالم هم هشت هزار ساله یا آن کشیش مسیحی که گفت خداوند در روز صبح یکشنبه ساعت ۹ عالم را آفرید در شش هزار سال پیش ، مبتنی بر حتی روایات معتبر خود آن ادیان نیست ،آنچه که مسلم است اگر عالم را و نیروهای موجود در آن را مصنوع خدا واقعا می دانیم و از قوه عقل خدادادی هم بهره مندیم با توجه به نشانه های موجود در طبیعت مانند سنگها ،مواد رادیواکتیو و زمان فروپاشی آنها ، می توان عمر تقریبی هستی را حدس زد ، البته گروه کفر و دین بی مشتری نیست ، گروهی این گروهی آن پسندند ولی علم و دین هم نقطه مقابل هم نیستند.

    • سلام
      بحث خلقت عالم مطرح نیست. حتما خلقت جهان بر اساس مطالعات امروزی به صدها میلیون سال قبل بر می گردد. حتی بحث خلقت موجودات زنده هم نیست.
      بحث اینجا بر سر عمر انسان است.

  33. آتشکده یزد ک خود به خود روشن نیس با چوبه
    تو مراسم خاص هم از چوب های یه سرو چند هزار ساله ک تو اشتباه نکنم تفت هست استفاده میکنن
    اون حموم شیخ بهای هم از متان چاه توالت یکی از خانه های اطراف هست استفاده میشه

  34. سلام دوستان بنده پارسال تو یه شبکه استانی ایران دیدم که جوانی در مقابل تلوزیون، پخش مستقیم، اجسامی مثل سوزن بخیه‌ی خمیده فلزی کوچکتر از نیم میلیمتر و فنری که حداقل ۶ دور پیچ خورده بود و قد این دو فقط کمتر از یک میلیمتر بود و قدمت آن را بیشتر از یک میلیون سال تخمین زدند با سند و مدرک نشون داد. ولی هنوز تا کنون بشر کشف به جنس آنها نکردند که از چه نو فلزی ساخته شده و یا اصلا فلز هست یا ماده دیگریست. در ضمن ستاره های کشف شده که قدمت آنها از چند هزار میلیون سال بیشتره. به نظر شما اگه خلقت انسان به مثلا ۷۰۰۰ سال یا مثلا ۷ میلیون سال پیش باشه پس ستاره ها و سیاره هایی که سن‌شان از هزاران میلیون سال بیشتره داشتن چیکار میکردن و یا اصلا واسه چی بودن؟ البته من به وجود خداوند شکی ندارم. ولی منم نظرم اینه که موجودات متفکری شبیه انسان طی چندین دوره بوجود آمدند و پیشرفت کردند و از سر سبزی کره زمین سوء استفاده کردن و نابود کردند و خداوند چندین بار کره زمین و بارور کرده بار دیگه به موجودات متفکر فرصت داد و فرصت داد و فرصت تا رسید حضرت آدم و الان که ما هستیم . و مطمئنا بعد ماهم ادامه دارد . چون ما فقط از یک سیاره و یک ستاره داریم استفاده میکنیم پس هدف از خلقت میلیونها ستاره و سیاره که قدمت هزاران میلیون سال دارن چی بود. مطمئنا همینطور الکی و واسه تفریح خدا نبود.

    • سلام: من در کشاکش این داستان که آدم از آن شکل جهانی که دور اول موجودیتش بود وخارج شد وعریان در همین کره خاکی در یک گوشه ای از این جهان خود رایافت که باحوا تنها هستند وهنوز صدای باد وخشخش درختان وزوزه حیوانات را نشنیده بود واز خوف در حال سکته ومرگ بود که خداوند او را یاری کرد وبه او آموخت در این جهان که خود با اشتباهش هبوت نمود چه باید بکند وچه باید بخورد و چرا باید اینجا باشد. در هر حال او وحوا باهم راه رفتن را آموختند و با اشارات یاد گرفته از خداوند توانستند آنچه را می بینند با هم وبه هم معرفی کنند روزها وشبها در نگرانی وترس از تنهایی گزراندند تا هابیل وخواهرش وقابیل وخواهرش به دنیا آمدند واز وجود دو فرزند اول تازه دانستند که باید در این کره خاکی بانسل خود تداوم راه هایی که باید طی کنند را آغاز کنند واین براساس آماری سر انگشتی باید تقریبا ۳۴۲۰۰۰سال تا اکنون بوده باشد واین لازمه این مدت کوتاه است چون یکی از دلایل عمر انسانهاست که آدم ع براساس فرمایش قرآن کریم ۱۰۵۰سال بوده وتا نوح که قرآن معین کرده ۹۵۰ یا تقریبا ۱۰۵۰ سال ایشان عمر داشته و انسانها ی آن زمان عمر داشته اند وبه مرور هرچه انسانها به تمدنهای جدید می رسیدند ورفاه بیشتری حاصل می کردند ودخل وتصرف در طبیعت می کردند عمر انسان کوتاهتر می شد تا امروز که نسبت عمر انسانهای امروزی یک دهم عمر انسانهای اولیه هستند

  35. با سلام و تشکر. چقدر مطالب مفیدی!
    امروز ۱۲ اردیبهشت ۹۷ به ذهنم سوال رسید جمعیت عالم ارواح چقدره؟! جواب اومد لینک جمعیت اهواز….. :
    و بعد این لینک رو دیدم از زمان خلقت حضرت آدم چه مقدار می گذره؟!
    میدونید برام جالبه خدا قادر مطلق آفریدگار در روز محشر قیامت کل ارواح بشری و میلیاردی از مردگان گذشته و مردگان آینده یعنی
    ( ما زندگان امروزی و…..) را حسابرسی اعمال میکند! در آنِ واحد بدون فوت وقت و فوت جان آدمیان در قیامت بدون هیچ اجحافی در نوبت آنی و صفوف منظم شان!!!
    چه مدیریتی ! الله اکبر استغفرالله ربی و اتوب الیه الحمدلله! خدایا دوستت دارم خدایا شرمندتم خدایا امیدم به الطافت هست دستمو بگیر!!!

  36. سلام
    به نظر بنده احتمالات مختلفی می‌تونه وجود داشته باشه و چیزی که هست اینه که در کل حقیقت موضوع یک چیز هست.
    مثلا ممکنه نسل های قبلی انسان قبل از آدم اومده باشن و در قاره آمریکا و در جاهای مختلف زمین سکنی گزیده باشن و بعد از مدت ها خداوند آدم رو در زمین برای هدایت مردم به عنوان اولین پیامبر و به عنوان خلیفه ی خودش روی زمین فرستاده باشه. «انی جاعل فی الارض خلیفه». که در ادامه دو احتمال یا بیشتر وجود داره. یکی اینکه ممکنه اون دسته از آدمایی که قبلاً بودن دارای روح مجرد و روحی که هم اکنون در وجود ما است باشن که در صورت وجود آدم به عنوان اولین هادی بشر، این قضیه با اصل هدایت سازگار نیست. دوم اینکه ممکنه بعد از خلقت آدم(ع)، بشر هایی که از اون به بعد توسط بشر های قبلی زاییده میشدن دارای روح مجردی که ما دارای آن هستیم می‌شدند که این به احتمالا درست تر باشه.

  37. دو نفر?
    از کجا میگی
    یه حدیث داریم که بنی اسرائیل هفتاد پیامبر رو تو یه روز شهید کردند
    اون پیامبرا به غیر از مواردی خاص، مسؤول دعوت یه امت یا حتی یه روستا بودند.

  38. سلام.واقعا نمیشه از این بحث ساده گذشت که ۱۲۴۰۰۰ پیامبر از اول خلقت پیامبری کردند.حتی اگه حساب کنیم دو نفر همزمان در یک جا بوده اند و با احتساب اینکه یک سال هم پیامبری کرده اند بازم تقریبا شصت هزار سال طول میکشد در صورتی خلقت بشر در دوران سوم رخ داده است که حدودا شش یا هفت هزار سال پیش.

  39. سلام.

    به نظر من در مباحث این مقاله یه مشکل اساسی هست. چون خلقت حضرت آدم به معنی خلقت اولین انسان نیست. انسانها که طبق نظریه فرگشت تکامل پیدا کردن هزاران سال قبل از حضرت آدم هم روی زمین زندگی داشتن و یافته های دیرینه شناسی هم ایند تایید میکنه. اما اولین موجودی که با جسم انسان و روح الهی خلق شد حضرت آدم بود که به عنوان اولین پیامبر برای هدایت انسانهای دیگه به روی زمین منتقل شد.

  40. با سلام تقریبا نوشته های همه دوستان را خواندم یک خواهش از دوستان دارم که بدون مطا لعات جامع و کامل نظریه ندهند این حقیر پس از مطالعه ده ها کتاب از دین شناسان و مورخان غربی و اسلامی تندرو میانه رو دانشمند و متفکر بعنوان مثال کورت فریشلر شهید مطهری علامه حسن زاده ترجمه های ذبیح ا… منصوری تاریخ کامل ایران ، انبیاء و أئمه و … تازه فهمیدم که هیچی نمی دانم فقط از این تعجب چطور بعضی از دوستان بخود جرات می‌دهند و در خصوص خدا و پیامبر چنین نظریاتی را می دهند این نکته را هم بگم که هیچ خشک و تری نیست مگر این که در قرآن آمده یکی مثل مولانا و حافظ از آن برداشت می‌کند یکی هم مثل من بی سواد . خداوند سرانجام همه ما را ختم به خیر بگذراند والسلام التماس دعا

  41. و بعد ی سری چیزها ک کشف میشه مربوط میشه ب دوران قبلی زندگی و نسل.ب اعتقاد من زندگی ها در دوران گذشته مثل الان بوده همینقدر پیش رفته و همه چی کامل چون کار خداوند ب عیب است و نیازی ب تکمیل نداره.ببینید مثلا اتشکده زرتشت ک میگن هنوز روشنه نشان از علم بسیار پیش رفته تر از الان داره یا حمامی ک با ی شمع گرم میشده مثلا از انرژی هسته ای استفاده شده ی زمانی شده ک اینقدر علم پیش رفت کرده و اینقدر هزینه ها بالا رفته ک م مجبور بودم خونه هاشون رو از کاه بیارن بیا چن خانواده با هم زندگی کنن یا انرژی ها تموم شده و مجبور شدن از آتش استفاده کنن.ببینید حیوانات چقدر دارن حالش یافته میشن.سگها،موشها،سوسکها و…حالا چن صد سال دیگه رو تصور کنید ک شبیه دایناسور شن،یا جابجایی فصول رو ببینید پدیده النینو شاید ی روز دوباره عصر یخبندان بشه و نسل ها همینطور تکرار بشین چون اگر قرار باشه قیامت شه بعدش دنیا تموم شه بعدش چی میشه؟خوشحال میشم نظرتون رو برام بگید

    • سلام بهار خانم
      نظرات شما رو دیدم حمامی ک شیخ بهایی. رحمه الله با یک شمع روشن کرده بود نه از هسته ای استفاده می کرده ن از اتم بلکه از گاز متان استفاده می کرده آگه کاملش بخواهی میگم چ چ جوری بود
      التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *