از زمان خلقت حضرت آدم چه مقدار می گذرد؟

چندی پیش در مسجدی صحبت از تاریخ خلقت انسان شد. روحانی مسجد گفت به استناد برخی روایات حدود ۷۲۰۰ (اگر اشتباه نکنم) سال از خلقت حضرت آدم می گذرد. این عدد خیلی متفاوت از تصورات من بود. می دانید که هر روز دانشمندان زمین شناسان عمر دنیا را بیش از پیش ارزیابی می کنند. در مورد انسان هم بر اساس نظریه مردود شده! عمری در حد چند میلیون سال قائلند.
امروز که شنیدم برخی گفته اند ممکن است امام زمان حتی چند ۱۰۰ هزار سال دیگر ظهور کنند!! تهییج شدم که ببینم صحبت آن آخوند مسجد رسول اکرم (ص) صحت دارد یا نه؟ چرا که خنده دار خواهد بود اگر کل عمر انسان ۷۰۰۰ سال باشد و ما در آخرالزمان باشیم و آنگاه عده ای متخصص مهدویت بگویند ممکن است تا ظهور ۱۰۰ هزار سال فاصله باشد…

از زمان خلقت حضرت آدم چند سال می گذرد؟

اطلاعاتی که از تحقیق مختصری در وب کسب کردم نشان می دهد که عمر آخرین نوع انسان که با خلقت حضرت آدم شروع شده است حدود ۷ هزار سال است. این عدد با مقایسه عمر انبیاء و نگاهی به کتابهای تاریخ انبیاء منطقی به نظر می رسد. دقت کنید که اگرچه ۱۲۴ هزار پیامبر داشته ایم، لیکن تنها ۵ پیامبر صاحب شریعت بوده اند و دیگران پیامبران تبلیغی و ترویجی بوده اند. لذا ممکن است هزاران پیامبر همزمان زندگی کرده باشند.

نظر علامه طباطبایی:

صاحب تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی”ره” در این زمینه می فرمایند:

تاریخ یهود عمر نوع انسانی را بیش از هفت هزار سال نمی داند و این مطلب بی وجه هم نیست، و این همان عددی است که امروز آمار جهانی راجع به تعداد نفوس بشری نشان می دهند، و این موضوع تأکید می کند که عمر نوع انسان (حضرت آدم) همان است که گفته شد یعنی (هفتاد قرن)؛ و این موافق بعضی روایات معصومین(ع) هم هست.

اما در مورد نظر دانشمندان امروزی مبنی بر میلیونها سال عمر زندگی انسان:
ابوحمزه ثمالی می گوید :امام سجاد(ع) فرمود:

آیا گمان می کنی که خداوند مخلوقاتی غیر از شما را نیافریده است؟ آری سوگند به خدا، خداوند هزار هزار آدم، و هزار هزار عالم آفریده، به خدا سوگند تو آخرین نسل از این عالم می باشی.

از قرائن و نشانه ها استفاده می شود که آدم، پدربزرگ نسل فعلی، کاملترین انسانها بوده، و در نتیجه این نسل و این عالَم که ما در آن هستیم و تا قیامت امتداد دارد، نسبت به نسل ها و عالم های گذشته، برتری دارد، احتمال می‌رود زمانی نوع انسان در زمین پیدا شده و سپس رو به ازدیاد گذارده و زندگی کرده است و بعد منقرض شده و باز پیدا شده و منقرض شده و همین طور ادواری بر او گذشته است تا نسل موجود که آخرین دوره های او است.

با این تفاسیر

آیا ممکن است ظهور نزدیک نباشد و ما در آخرالزمان نباشیم؟

منابع و مآخذ:

منبع اصلی من اطلاعات شخصی، چند سایت مذهبی و سایت “جواب” بود که در آنجا این منابع ذکر شده است:
۱. مشارق الانوار بُرسی، طبق نقل بحار، ج۵۷، ص۳۳۶
* تفسیر المیزان، ج۴،ص۲۳۸و۲۳۹
* تفسیر نمونه
* قصص یا داستانهای شگفت انگیز قرآن مجید، علی قاضی زاهدی گلپایگانی، ص۱۰ و ۱۳
* خلاصه حالات آدم ابوالبشر و پیام آوران اوالعزم، حاج سید جعفر قدس میر حیدری، ص۱۷و۱۸
* قصه های قرآن،محمد محمدی اشتهاردی، ص۴۲ و ۴
در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخشاد، ص۸۰

Share

233 نظر در “از زمان خلقت حضرت آدم چه مقدار می گذرد؟

  1. سلام.من ی نظریه دارم ک شاید با مطالب تاریخی منطبق نباشه.البته نمیگم اونا اشتباهه صد در صد مطالب قرانی صدقیت دارن اما ب نظر من تاریخ زندگی روی زمین به میلیاردها سال پیش برمیگرده یعنی انسانها و موجودات و گیاهان بارها آفریده شدند و اخرالزمانی شده و نسل از بین رفته و دوباره روز از نو روزی از نو.

    • با سلام.
      مهم نیست که قدمتِ بشر به چند سال قبل باز می‌گردد، مهم این است که به دنیا آمدیم و به رسالتی دعوت شده‌ایم و امانتی بر دوشمان هست تا آنرا در زندگی برای سرایی جاودان بکار بندیم. دانایی نسبت به این مسئله نیز تأثیری در زندگی ایجاد نخواهد نمود و صرفاً مشغولیتی بی‌هوده می‌باشد که بر اساسِ گمان‌ها و فرضیات بنا نها شده است.
      ضمناً هیچ دلیلِ صحیحی وجود ندارد که ۱۲۴۰۰۰ پیامبر وجود داشته است! روایات در این زمینه نیز ضعیف و ساختگی می‌باشد.
      امام زمان نیز وجود ندارد. بلکه در آخر الزّمان شخصی عادل متولّد می‌شود که از سلاله‌ی اهلِ بیت می‌باشد. یک شخص همچون انسانی صالح که قیادت و راهبری می‌کند. این نظریه با عقل و نقل و منطق سازگارتر است و طبقِ سوره‌ی نساء آیه‌ی ۱۶۵ بعد از پیامبران هیچ حجّتی وجود ندارد که خود دلیل بر میلاد نیافتنِ المهدی می‌باشد.
      بهتر و بایسته‌تر آن است که همزمان با آبادی دنیا و پرداختن به هوده‌های زندگی، خود را برای آخرت نیز آماده سازیم و به مهملات و حدسیات و موهومات نپردازیم.

      • سلام
        بخش اول صحبتهای شما متین است. حدیث ۱۲۴هزار پیامبر هم ضعیف است.
        اما در مورد اینکه امام زمان وجود ندارد، بهتر است از منابع خودتان تحقیق کنید و ببینید که پیامبر اکرم (ص) موضوع ۱۲ امام را طرح کرده اند و در روایاتی که شیعه از پیامبر (ص) نقل کرده اند همه اینها با نام ذکر شده اند. لذا امام زمان (عج) زنده و حاضر هستند. از نظر فلسفی هم زمین نمی تواند از حجت خدا خالی باشد که اگر علاقه دارید می توانید بحثهای آیت الله طباطبایی با پروفسور کربُن را مطالعه کنید.
        ضمنا برداشت شما از آیه ۱۶۵ سوره نساء صحیح نیست.

      • همین که به امام زمان ااعتقاد نداری ینی کافری مهندس!! آیه قرآن برا من مثال هم میزنی!! [:)]
        جدا از دلایل عقلی و فلسفی انسانهای بسیاری بوده اند که با امام زمان حرف زدن ارتباط برقرار کردن چه در گذشته و چه در زمان حال.دیگه اینکه شما تا چه حد باور دارین این ملاقات ها رو واگذار میکنم به خودت..

      • آره این نظر اهل تسنن هست که منجی هنوز به دنیا نیامده و از نسل پیامبره، توی کتاب دین و زندگی قشنگ نوشته شده. به نظرت احترام میذارم و به “عبی” توصیه میکنم با دلیل منطقی بحث کنه عوض اینکه بگه کافری!

      • سنی ها میگن متولد میشه ولی شیعه ها میگن از قبل همون ۱۱۰۰ سال پیش متولد شده و الانم هستش

    • دقیقا اقا میثم درست گفتند این نظر شماست و علمی و شرعی و منطقی هم نیست همون طور که گفته شد انسان مانند های بی شماری افریده شده و از بین رفته و همینطور در قران هم امده اگه اشتباه نکنم اوایل سوره بقره است که خدا میگه فرشتگان گمان میکردند که فرزندان ادم نیز همانند سایر انسانها خون ریزی و کشتار انجام میدهند و خود را تباه میسازند و خداوند میفرماید به انها گفتیم که چیزهایی را میدانیم که شما از انان اطلاع ندارید

    • سلام من ۱۷ سالمه وسوالای زیادی راجع به خلقت بشر و حضرت ادم واینکه ما از چه نسلی هستیم همچنین داستان های شاهنامه و جنیان،ابلیس،شیاطین،تناسخ حتی نظریه های به وجور امدن جهان دارم لطفا اگه کسی در این زمینه ها اطلاعات کافی داره که بتونه ذهن منو اروم کنه بگه واقعا خیلی درگیرم و کسی رو ندارم ازش سوال بپرسم

      • منظور اتمام حجت خدا بر مردم هست یعنی خداوند پیامبرانش را برای راهنمایی فرستاد تا مردم رو آگاه کنن که مردم دیگر بهانه ایی نداشته باشن نه این که حجت تمام است و بعد رسولی نیست بعد پیامبران .مهدی بعد پیامبران آمد و آخرین بود اما از دیدگان طبق کتاب های دینی پنهان گشته تا روز قیامت

      • تا روز قیامت که نه! منظورتان تا روز موعود است، یعنی هم زمان ظهور که ان شاءالله نزدیک است.

    • از لحاظ علمی نمیتونه حقیقت داشته باشه و این حرف هم که انسان ها فقط ۷۰۰۰ ساله که تو زمین زندگی میکنند هم صحت نداره چرا که بناها و اشیاهایی وجود دارن که قدمت آن به بیش از ۷ هزار سال بر میگرده

  2. سلام ما هممون قبل از اینکه به این دنیا بیایم روحمون آفریده شده بود. یعنی قبل از بدنیا اومدنمون هم زندگی می کردیم که به خواست خدا بعد از تولد اون زندگی قبلیمون رو به طور موقت فراموش کردیم. تک تک ما بعد از آفرینش جهان، [در جواب] الست بربکم به خدا گفتیم [بلی]. صحبتهای دکتر رائفی پور رو گوش بدید پشیمون نمیشین. قول میدم

      • موضوع تناسخ حالت این زندگی زمینی است و ربطی به حالت سلول و مایع سلولی بودن نداره .
        ولی وحید خان هم ان الست بربکم رو اشتباها در مورد فرد فرد جامعه تصور کردند .

      • سلام میگم چطورعمرجهان راهفت هزارسال ارزیابی میکنیددرحالی که تنهاحضرت آدم ۹۰۰ سال حضرت نوح ۲۰۰۰ سال عمرکردند درزمان مرگ حضرت نوح سوال کردن که این دوهزارسال چطورگذشت گفت انگارچیزی برزمین افتاده خم میشوی تاآنرا برداری وبلندشوی

      • سلام. تا زمان حضرت نوح، عمر انسانها طولانی بوده و پس از آن به شدت کاهش یافته تا جایی که الان به حدود ۷۰ سال رسیده. در هر صورت اگر داده های تورات و نظر آیت الله طباطبایی مفسر بزرگ قرآن را بپذیریم، عمر بشر همان حدود ۷ هزار سال است. عدد کمی هم البته نیست!

    • رائفی پور به هیچ وجه دکتر نیست. لقب دکتر و استاد را هوادارهای این آقا بهش دادن. ایشان اشتباهات زیادی هم میکنن. در این باره هم قول نده. خیلی ها دیدن و پشیمان هم شدن.
      کلا […] زیاد میگه.
      نوجوان های امروزی خیلی شیفته ی این آقا هستند.

      • بنده محقق هستم .. و سخنرانی های ایشان بسیار راه گشاست .. و به قول ایشان اگر توانمندید علمی نقد کنید …

  3. ایرانی ها و هندی ها و افغان ها و پاکستانی ها و آلمانی ها از فرزندان مشی و مشیانه هستند که ۱۴۰۰۰ سال پیش آفریده شدند
    اسراییلی ها و عراقی ها و ارمنی ها و عرب ها از فرزندان آدم و حوا هستند

      • احسنت به شما لذا لازم به ذکر است برخی هم بر این باورند که پسران حضرت ادم با نسلی از انسان های اولیه که باز تنها قوم و خانواده ای بودند که باز مانده بودند و انسان های صالحی بودند ازدواج کردند و من خودم یکی از کسانی هستم که اصلا در این موضوع ندارم نمیدانم صحیح و اصل واقعیت بجز اینکه با خواهران دوقلوی متقابل به هم ازدواج کردند، نمیدانم و نشنیده ام، در واقع نظر قران و یا امامان و پیامبران و یا از نظرات علمای دینی فقه را اطلاع ندارم

    • در قرآن و حتی کتب عهدین، خدا فرموده ما همه ی شما را از نفس واحد آفریدیم. تولد بدون پدر حضرت عیسی ع هم یکی از معجزات خدا برای یادآوری و امکان این اتفاق بود.
      در قرآن میخوانید که ابتدا خدا انسان را از گل آفرید و دوره ای مانند گیاه از زمین رویید سپس به صورت آب منی تولید مثل کرد.
      مطلبی که شما عرض کردی از بافته های ذهن صهیونیست هاست که فرزندان ابراهیم ع رو از نسل حضرت آدم میدونند و بقیه انسان ها رو از نسل بشرهای قبلی و در واقع حیوانات و به این جهت آنا را مملوک و برده خودشون میدونند.

    • سلام دوست عزیز در این موارد که گفتی من فکر کنم در توانم باشد که جواب قابل درک به شما بدهم. هر سوالی هم داشتی اگر در توانم بود جواب میدهم. من در اینستاگرام با نام mez.esf و در تلگرام با نام @mez_esf هستم.

  4. ۷۰۰۰سال از خلقت حضرت آدم میگذرد و در این فاصله ۱۲۴ هزار پیامبر داشته ایم یعنی به عبارتی هر ۱۷ روز یک پیامبر آمده که منطقی و عاقلانه نیست و فکر میکنم بیشتر افسانه و خرافات دینی و مذهبی باشند

    • تعداد پیامبرانی که شریعت مستقل داشته اند بسیار کم است. سایر پیامبران، تبلیغی بوده اند و ممکن است در یک زمان ده ها پیامبر در مناطق مختلف مشغول ابلاغ دین پیامبر دیگری بوده باشند مثلا حضرت لوط در زمان حضرت ابراهیم یا حضرات هارون و شعیب و یوشع در زمان حضرت موسی. این پیامبران خودشان به طور مستقیم از خداوند وحی دریافت می‌کردند، ولی از سوی وی مامور به شریعت پیامبر دیگری بودند.
      خرافات دینی و مذهبی نیستند. اگر نظرات همین مطلب را بخوانید می بینید علوم امروزی هم این موضوع را تایید می کند.

    • بنظرم اینو کمترش کن? فک کن یکیشون هزار سال عمر کرده از اخریشم ک ی هزارو پونصد سالی میگزره میمونه
      ینی ۴۵۰۰ سال
      حالا حساب کن هر ده روز ی پیامبر اومده?

  5. یادتون نره اونچه که در زمین شناسی تاریخی پیدا کردندشبیه انسان چون دی ان ای متفاوت دارند و هو مو ساپین
    homosapeins نامیده میشوند
    ابو ابشر اولین والارتبه ای است که لایق پیامبری بود

  6. برخی گفته بودند که امام زمان چند صدسال دیگر ظهور میکند.

    اولا آدمی که این حرف رو زده میخوام بدونم مدرکی برای این حرفش داره یا خیر. یعنی از کجا میدونن که این نظرها را بیان میکنن.

    • دانشمندای غربی دارن سیاره جدید کشف میکنن یه راهی هم پیدا کنن بشر بره اونجا زندگی کنه بعد شما دنبال این میگردید که امام زمان وجود داره یا نداره یعنی خدا قیامت کردن از دستش بر نمیاد که امام زمان باید قیامت کنه مسیحی ها هم میگن عیسی میاد هرکی یه چیز میگه اسلامم از اون بنیادش تو کشت و کشتار بوده بسه بابا جهان سومی نباشید یه کم از عقلی که خدا داده بهتون استفاده کنید چرا فقط حرف اینو اونو باید تو مغزتون جا بدید خودتون فکر کنیدو درستشو پیدا کنید

      • ببین پسر خوب، مقدمه و نتیجه گیری شما ربطی به هم نداره. کشف سیاره جدید چه ربطی به وجود یا عدم وجود امام زمان (عج) داره. آن موضوع، مربوط به جهان ماده است و این موضوع یک بحث فلسفی و معنوی است. دانشمند و فیلسوف بزرگ غربی، هانری کربن، وجود امام زمان را اثبات کرده است. شما که دانشمندان غربی را قبول دارید، این را هم مطالعه کنید.
        نکته دوم اینکه امام زمان قرار نیست قیامت کنه! قیامت کار خداست، اما مسلما زمان قیامت بعد از ظهور امام زمان و گسترش عدالت در جهان است.
        اینکه تقریبا تمام ادیان ابراهیمی و حتی غیرابراهیمی به موضوع منجی معتقدند، یعنی یک چیزی هست. همان غربیها هم به ظهور مسیح معتقدند. چرا مسائل را قاطی می کنید؟
        در مورد اسلام هم بدون تحقیق حرف نزنید. بنیاد اسلام بر پایه ی محبت و رحمت بوده و هست. حالا یک سری جنگهایی هم که عمدتا دفاعی یا پیشگیرانه بوده است رخ داده. اینها اگر ملاک قضاوت باشد، مسیحیان از مسلمانان بدتر بوده اند و هستند! جنگهای صلیبی و جنگ جهانی اول و دوم و جنگهای اخیر همگی ریشه در مسیحیت و کشورهای غربی دارند.
        در مورد اینکه خودمان فکر کنیم، بنده هم همین پیشنهاد را دارم. البته برخی موارد در گنجایش مغز ما نیست و حتما باید یک منبع روایی کمک ما کند. مثلا ما با عقل می توانیم اثبات کنیم که خدا هست و باید در هر زمانی یک واسطه ی فیضی بین خدا و بندگان باشد که به آن امام زمان می گوییم. لیکن اینکه مشخصات آن امام چیست و نامش کدام است، کار عقل ما نیست.

  7. جناب آقای آرش که میگی این ها خرافاته، بهتره به این فکر کنی که هر چیزی یک علتی داره و بوجود آمدن انسان قطعا علل و مهندسی داشته. این رو میتونی تو نظمی که در دنیا حاکم هست ببینی تا متوجه اون مهندس که دارای هوش عالی هست بشی. یارو دکترا داره نمیتونه دینو رد کنه بعد من و تو میایم همچین درباره دین نظر میدیم که هرکی ندومه فکر میکنه خودمون دانشمندیم، لطفا به عقاید خودت که اثبات نشده، هیچ دلیلی نداره با عقل سلیم هم جور در نمیاد اشاره نکنی. من نمیگم من خوبم نه بلکه می گم نباید زود قضاوت کنیم.

    در ضمن، طبق کاوش های باستان شناسی ایران قدیمی ترین تمدن ایران منطقه ای در مشکین شهر اردبیل به نام شهر یری هست که جزو یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان و متعلق به ۷۰۰۰ سال پیش است ، قبل از آن هم آثار باستانی متعلق به دوره های قبل تر نیز هست اما در آن ها هیچ نشانه ای از خط و شکوه دیده نمی شود. باید به این توجه کنید که امکان دارد در طوفان نوح این آثار قبل از ۷۰۰۰ سال پیش سالم بمانند. در قرآن گفته شده تمام انسان ها به غیر از همراهان نوح و خود نوح می میرند ولی گفته نشده تمام آثار مربوط به آن ها نابود می شوند. اینم منبع، میتونید برید نام شهر یری را در google هم سرچ کنید. https://iranatlas.info/regional%20prehistoric/yeri/yeri.htm

  8. جناب آقای آرش که میگی انسان تکاملی بوجود اومد و بقیه چیز خرافاته حرفت درست، ولی همین تکاملی که تو میگی چه جوری بوجود اومد؟
    کی بوجود آورد؟ اصلا چرا بوجود اومد؟
    اگه بگی که خوب شانسی بود در دنیای شانس زندگی میکنی، به این فکر کن که هر چیزی یک علت و یک مهندسی داره فهمیدی؟
    خود اون خارجی ها حرفی برای گفتن ندارند، یارو ده تا دکترا داره، محققه نمیتونه دین رو رد کنه
    بعد من و تو میایم همچین نظر میدیم اون جای خر پاره میشه، یکم خواهشا عقل را به کار بندازید.

  9. مطابق با یافته های زمین شناسی طوفان نوح باید در حدود ۷۶۰۰ سال قبل رخ داده باشه
    فاصله حضرت نوح با حضرت آدم رو نمی دونم چقدره

  10. چقد بحث شیرینی .
    بعضی ها نظرات جالبی داشتن .
    خوب طبیعی هست که ۷۰۰۰ سال برای انسان کم باشه .
    این همه نژاد سیاه و زرد و سفید و سرخ با این همه پراکندگی در طول ۷۰۰۰هزارسال کمه .
    و اینکه اگه در زمان نوح کل زمین زیر اب رفته و تعداد کمی موندن …

    دومیلیون سال پیش انسان سانان زندگی میکردند مثل انسال ماهر که از ابزار استفاده کرد
    ۵۰۰هزار سال پیس از این انسان سانان دو نوع انسان تکامل پیدا کرد :
    ۱- انسانهای مدرن یا هموساپی که در آفریقا بودن (جد انسانهای امروزی)۶۰هزار سال پیش به اسیا آمدن
    ۲- انسانهای ناندرتال که در اروپا و آسیا بودن . (۳۰هزار سال پیش منقرض شدن . احتملا در عصر یخبندان)

    پس ناندرتالها که منقرض شدن چون در اروپا بودن و شعور نئاشتن لباس درست کنن و منقرض شدن
    در همان سالها انسانهای مدرن از جزیه سینا و باب المندب به آسیا آمدن چون به دلیل یخبندان سطح آب کم بود.
    همچنین به آمریکت رفتن از تنگه برینگ
    ۱۵۰۰۰ سال پیش هم کل اروپا رو گرفتن.
    تا اینجا که قاره ها رو فتح کردن.

    حالا در ۷۰۰۰ سال چطور این همه نژاد درست شده نمیدونم
    اگه اینجوریه علم و دین با هم جور در نمیااد.
    هر کدام از پیامبران در آن زمان هزار سال عمر میکردن مثلا نوح ۹۵۰ سال .
    دقیق نمیشه مشخص کرد اما میگن :
    فاصله حضرت آدم (ع) تا حضرت نوح (ع) بیش از ۱۲۰۰ سال،
    فاصله حضرت نوح (ع) تا حضرت ابراهیم (ع)حدود۲۲۴۰سال،
    فاصله حضرت ابراهیم (ع) تا حضرت موسی (ع) حدود ۹۰۰ سال ،
    فاصله حضرت موسی (ع) تا حضرت عیسی (ع) حدود ۱۹۰۰ سال
    فاصله حضرت عیسی (ع) تا حضرت محمد (ص) حدود ۶۲۰ سال بوده است.

    در زمان نوح همه گشته شدن ؟
    یا همان منطقه ؟
    اگه همه کشته شدن پس در طول ۵۰۰۰ سال این همه نژاد چطور درست شد ؟
    چندین هزار گونه پرنده و خزنده و چرنده و پساندار و… داخل کشتی ؟
    برا ایجاد یک نژاد شاید ۵۰هزار سال زمان لازمه .

    یعنی با این همه تکامل در یه دوره همه نابود شدن . و۷۰۰۰ سال پیش آدم آمد ؟ و بعد همه نا بود شدن در زمتن نوح ؟ مجدد این همه موجود …

    • خداروشکر یه نفر اینجا اطلاعات داشت.ولی واسه ی کامل تر شدن اطلاعاتتون یه مستندی جدید اومده ببینین درمورد تکامله انسانه،بنام origin of humanity..

      • سلام. من آخرین ویرایش نظریه تکامل را که گوش دادم میگفت آخرین گونه انسانها از یک مادر مشترک در ۷۰ هزار سال پیش طبق ژنوم میتوکندری آنها که شامل تعداد کمی حدود ۳۰ نفر بودند به وجود آمده اند و حدود ۴۰ هزار سال قبل طبق ژنوم کروموزوم جنسی z به یک پدر مشترک میرسد….
        از اینجا معلوم میشه خود کسانی که تکامل داروین را قبول دارند فعلا قبول کردند که نسل همه انسانهای فعلی روی زمین به ترتیب در هفتاد هزار سال به یک مادر مشترک و در ۴۰ هزار سال به یک پدر مشترک میرسد… یعنی فعلا اعتراف به مادر مشترک و پدر مشترک… و از جایی در افریقا.
        حالا بازم بگید تکامل فقط. خود دانشمندان موافقِ تکامل دارند آهسته تغیر [عقیده] میدهند… البته یک موضوع دیگر [اینکه] در همه جای قرآن به خلقت اولین انسان یعنی حضرت آدم از خاک (نه نطفه) اشاره شده اما در مورد انسانهای دیگر لفظ نطفه بکار رفته. یعنی نظریه تکامل داروین با قران تا اینجا به نظر میرسد در خلقت اولین انسان مشکل دارد. البته با نظر جدیدِ موافقانِ داروین، این قطعی شد و موافق شد با قران که پدر و مادر تمام انسانها یک انسان بوده است…

  11. طبق نظریه انیشتن هر چه سرعت بالاتر برود زمان آرام تر میگذرد یادم هست زمانی در تلویزیون یک کارتون ژاپنی دیدم که عده ای با سفینه و سرعت بسیار زیاد به فضا رفتند وقتی برگشتند دیدند دوستان و خانواده شان پیر شده اند. خداوند متعال در قرآن می فرماید: فرشتگان و روح در یک روز به او صعود کردند که معادل پنجاه هزارسال برای انسان است .واقعا با صدها دلیل علمی جای شکی بر وجود خدا باقی نمی ماند . چه زیبا می گوید خدای دوست داشتنی مان درسوره ی قیامت که انسانها اکثرا خدا را باور دارند فقط دوست دارند تمام عمر جلوی رویشان را گناه کنند…..

  12. در چند جای قران از زوجیت گیاهان و انسانها و تمام مخلوقات ذکر شده. نر و ماده بودن گیاهان موضوعی که در اکتشافات علمی قرون اخیر کشف شده تا به حال فکر کرده اید که تمام موادی که لمس مکنیم و بر روی آنها راه می رویم و تنفس می کنیم هم از الکترون و پروتون یعنی بار مثبت و منفی تشکیل شده تفاوت فقط در تعداد آنهاست . و همه چیز را زوج آفریدیم شاید بیندیشید

  13. با سلام می خواستم فقط مطالبی علمی در قران رو بیان کنم سوره قیامت: آیا می پندارید که نمی توانیم استخوانهای (پوسیده) شما را بازسازی کنیم بلکه قادریم (خطوط) سر انگشتان شما را بازسازی کنیم . الان در سال ۲۰۰۰ جلوی ورودی شرکت ها و کارخانه جات را نگاه کنید دستگاه های اثر انگشت را . چگونه محمد هزار و پانصد سال پیش در صحرای عربستان فهمیده که اثر انگشت تمام مردم دنیا با هم فرق دارد

    • دوست عزیز در سوره قیامت آیه ۴ کلمه به کار رفته بنان هست که به معنی انگشت هست شما میتونید آیه ۱۲ سوره انفال رو ببینید که معنی انگشت رو میده اما دوستان معنا رو تغییر دادن و به بند بند انگشت تغییر دادن که متاسفانه با باور بدون تحقیق شما وقتی متوجه واقعیت میشید ممکن است اعتقادتون دچار تزلزل بشود
      لطفا تحقیق کنید ابتدا

      • در ترجمه های مشهور، معنی بند بند انگشت را کسی به کار نبرده.
        بنان همان طور که گفتید یعنی انگشتان، و اینکه خداوند روی بازسازی انگشتان دست گذاشته است شاید یک دلیل مهمش همین باشد که اثر انگشت هر فرد یکتاست.

    • سلام آقا مهدی
      در خصوص مطلب فوق بفرمایید معاد جسمانی را چگونه اثبات مبکنبد ؟
      باعلم بر این نکته که پس از مرگ و تجزیه اجساد این امکان وجود دارد عنصری از یک انسان به انسان دیگر منتقل شود . بازساری کامل یکی باعث نقصان دیگری نمیشود ؟
      لطفا از استدلالهای منطقی و فلسفی استفاده کنید . بدون اشاره به متون مذهبی . ممنون

  14. به نظر من نظر دادن در این باره که حضرت ادم چند قرن پیش زندگی میکرده اصلا در حد ما نیست چون نسل انسان حالا هر انسانی از حدود ۲٫۵ میلیون سال پیش شروع شده و بدون در نظر گرفتن کتاب های تحریف شده ای مثل تورات نمیشه گفت حضرت ادم در کدام سالها در این بازده زمانی زندگی میکرده یا اینکه قبل از ادم انسانی بوده ؟ ایا متمدن بودن ؟ ایا عقل داشتن واقعا نمیشه گفت

    • سلام دوست عزیز
      فارغ از اینکه اصولا حضرت آدم و هوا وجود دارند یا خیر، فرض بر متون دینی هابیل و قابیل دامپروری و کشاورزی داشتند. یعنی حضرت آدم و هوا در صورت وجود قطعا پس از انقلاب کشاورزی و دامپروری زندگی میکردند که قدمت آن به بیش از ۰۰۰ ۱۰ سال نمیرسد .
      در اینصورت اولین انسانهای روی زمین حضرت ادم و حوا نخواهند بود . مگر اینکه قدمت این دو حضرت به قدمت نوع انسان خردمند یعنی حدود ۰۰۰ ۲۰۰ سال پیش باشد .

  15. سلام،از گفته هاتون چیزی زیادی گرفتم ولی مشکل اینجاست بعضیا میگن که روایات امامان رو دستکاری کردن دوره صفویه حتی اونم قبول ندارن واقعا تازه دارم میفهمم ک پیامبر چه زجری میکشید وقتی میخواست تبلیغ اسلام کنه

  16. بنظرمن وباتحقیقاتی که کردم به این نتیجه رسیدم که قبل حصرت ادم انسانهایی وجودداشته وزندگی میکردن.اماچرادرکتاب های دینی مااولین انسان هاآدم وحوامعرفی شدن؟بنظرمن منطورازادم وهواموجوداتی بودن که تفاوتشون باانسانهای دیگرقبل وزمان خودشون.داشتن اراده شعورواحساسات انسانی بوده.یعنی درطاهرهمه همشکل وقواره بودنداماادم وحواحامل ژن جدیدی بودن که اونهارو متفاوت کرده ازنطراحساسی وروحیات انسانی

    • دوست عزیز قبل از ما موجوداتی شبیه به ما بودن اما از ما نبودن که به شکل امروزی باشن توی کتاب ها و احادیث هم بوده بیشتر تحقیق کنید

    • سلام حق ب اقا آریاست تمام موجودات تکامل داشتن یعنی کامل شدن،مث ببر ها که دندان بزرگ و خنجری داشتن و به مرور زمان آرواره ها و دندان تغییر کردند
      قبول دارین ک فرشته ها چیزی نبینن نمیدونن مث انسان فکر نمیکنن،در آیه ۳۰بقره به خدا میگن که باز انسانی میسازی که جنگ و خونریزی کنند.

      اثبات دیگ اینکه،شیث پیامبر فرزند آدم در ۳۱۰۰پیش از میلاد در بلبعک لبنان درگذشت اگه سنش ۱۰۰۰سال هم درنظر بگیری و چون حضرت آدم در صدسالگی خدا بهش شیث نبی رو عطا کرد.حدود ۷۰۰۰سال میشه
      در تورات و انجیل اومده که حوا ۵۰۰بار زایمان کرده،برخی از فرزندانش رو هست که اسمشون میدونیم مث هابیل و قابیل و لوذا و شیث و اقلیما و غاروزا و الیزا

  17. باسلام
    بشرامروزی هرچه قدر به سوی پیشرفت با تکنولوژی روبه سمت جلودراین زمان درحرکت هست دراین تاریخ هنوز نه به علم گذشتگان نه تکنولوژی اونها رسیده ایم.دلیلش هم دور شدن از اصل خود و خواب غفلت انسان هاس…ماهنوز قدرت فهم گفته های پنج کتاب مقدس آسمانی رونداریم.با تمام تفاسیرادیان که تماما یه مطلب رومیگن یگانگی یزدان پاک وشناخت هرچه بیشترش.دانشمندان همه تا بینگ بنگ روبانظریه های گوناگون دقیق گفتنداما یکیشون یه قدم عقب تراز اون رو نگفته….سفینه وشاتل واسه دورترین کهکشانها میفرسن تا بفهمن بینهایت خلقت چقدره؟موجودات دیگه هست توکرات دیگه محاسبات سال نوری رو دقیق میگن غافل ازاین که اکثر نقاط قطب جنوب سیاره خودمون هنوز کشف نشده.!انسان اشرف مخلوقات هست پروردگار جهانیان جهت خلق آدم بالاترین جایگاه ویژه باعنایت بخشی ازوجود خودش که نمونه انسان کامل شدو زمان که نزد خداوندساکن میباشد پس از توبه حضرت آدم وبرگشت دوباره به بهشت برای ماقبولش شاید ممکن نباشه اما دوستان زندگی روی زمین وقت وزمان و تاریخ معنی داره واقعیتی که میبینیم…..اما حقیقت چیز دیگریست. از مبدا تا مقصد ابتدا تاانتها اول تا اخر الزمان برنامه ریزی شده است دقیق و منظم. کانالی که زمان ما رو میبره جلو خواهیم رسید به ابتدای خودمون. تکرار از خود رسیدن به خودمون. منابع و فرضیات زیاده اما کلام آخر [***] قراره همه مون فکرکنیم به نتیجه برسیم. حضرت آدم نزد خداوند به فاصله نیم ساعت پیش خلق شده زمان واسه ما خیلی گذشته که هنوز توعقل حسی گیرکردیم برسد به عقل معنوی….یکی بود یکی نبود

    • سلام دوست عزیز آقا مسعود
      در پاسخ به آن جمله از نوشتار جنابعالی که فرمودید (ما هنوز قدرت فهم گفته های کتب مقدس ادیان رو نداریم ) باید گفت
      لا تقف ما لیس لک به علم (آنچه را نسبت به آن ، برایت علمی نیست پیروی مکن ) و یا
      ان الظن لا یغنی من الحق شیأ (بدرستی ظن و گمان هرگز نقشی در احکام الهی ندارند )
      از نظر فقه گویا سخن خوب در راستای شریعت الهی تنها همان است که به خوبی از کتب الهی برداشت شود .سنت هرگز برخورد سلبی و متضاد با قران ندارد .
      پس براساس قفه گویا فهم قرآن بر ۵ مرحله استوار است
      اول : لفظ وعبارت یعنی معنی ساده و روان و قابل فهم برای همه
      دوم : فهم معنایی که با سطح سواد ادبی متناسب است
      سوم : اشارات که مختص خواص علوم دینی و فلسفه و … میباشد .
      چهارم : لطا یف یعنی باریک بینی که مختصص اولامر جوامع میباشد .
      پنجم : حقایق مختص پیامبران الهی است .
      در آخر نکته مهم
      هرکدام از این مراحل نباید مرحله قبلی و در نهایت مرحله لفظ و عبارت در زمان نزول را نقض کند . (معنای زمان نزولش مد نظر قرار گیرد) .
      بنا براین نه تنها انسانهای کنونی از نظر فهم و اندیشه در مرتبه بالاتری از پیشینیان خود قرار دارند بلکه طبق آیات شریفه فوق الاشاره نباید از ظن و گمان و نکایت غیر عقلانی دفاع و پیروی نمایند

  18. با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم و با توجه به آثار کشتی نوح ع فکر میکنم عمر بشر به حدود ۷۷۰۰ سال پیش برمیگرده البته قبل از حضرت آدم ع انسان هایی بر روی زمین زندگی میکردن که پیشرفت های بزرگی رسیده بودند مثل لموریا و آتلانتیس که همگی در جنگ های اتمی خودشان نابود شدند ولی ما از نسل اونها نیستیم.

  19. سلام در زمین چند نسل از انسان زندگی کردند که حتی میشد شبیه انسان های الان هم بوده اند فقط هر نسلی از نظر باطنی خصوصیتی متفاوتی داشتند نسلی با غرور وشهوت نسلی با عقل وبدون شهوت نسلی با شعور کم یا شعور زیاد وغیر انسان امروزی دارای تمام خصوصیات نسل ازانسانهایی هستن که قبلا زندگی میکردند خدا انسان امروزی را کامل از شهوت وعقل .غرور .غم .وشادی افرید تا ادم با عقل خود بر شهوت وغرور وغیره ….خود غلبه کند…

  20. طبیعتا انطباق تاریخ وجود حضرت آدم و شروع نسل بشر امروزی از بعد اون تاریخ از دیدگاه علمی امکان پذیر نخواهد بود. سوالات بسیاری در این زمینه مطرح هستند که صرفا بنده با توجه به تحقیقات و عقل خودم نظر خودم را در این رابطه میگم. نسل بشر و انسان های اولیه از حدود ۲ میلیون سال پیش در زمین حضور داشتند. از حدود ۵۰۰ هزار سال پیش این نسل به دو قسمت انسان های اندیشه ورز و ناندرتال ها تقسیم میشن . انسان های اندیشه ورز یا همون انسان های مدرن که به اصلاح علمی هموساپین ها در آفریقا و ناندر تال ها در اروپا و خاور میانه و آسیای مرکزی سکونت داشتند. از حدود ۶۰ هزار سال پیش هموساپین ها از آفریقا به سمت آسیا و اروپا مهاجرت کرده و ناندرتال ها هم به دلایل نامعلومی در حدود ۳۰ هزار سال پیش منقرض میشن . تحقیقات علمی ثابت کرده انسان امروزی از نسل انسان اندیشه ورز یا همون هموساپین ها میباشد و از لحاظ ژنتیکی یکی هستند. بنابراین به طور مشخص نسل انسان کنونی با ژنتیک برابر و هوش امروزی دست کم ۲۰۰ هزار سال قدمت دارد که این اولین ابهام در تاریخ حضرت آدم ایجاد میکنه . مطلب بعدی وجود تمدن هایی است که در طی ۱۲۰۰۰ سال گذشته در همین کشور خودمون وجود داشته اند. تمدن جیرفت ، سیلک ، شهر سوخته و شوش و… با کمی جست جو میتوان فهمید این تمدن ها دست کم ۱۰ هزار سال قدمت دارند که آثار کشف شده از آن ها در همین موزه ایران باستان کاملا موجوده و افراد علاقه مند میتونن یه سری به این موزه بزنن بعدش خودشون قضاوت کنن . توضیح اینکه این تمدن ها همگی بعد از حضرت آدم بودن عملا امکان پذیر نیست . اینها همگی تمدن های پیشرفته دوران خودشون بودن و تجارت و زبان و آیین داشتن. اگر دوستان علاقه مند به مطالعه منابع هستند یه سری به موزه بزنند و همین لغات ناندرتال و هموساپین در اینترنت سرچ کنن و اطلاعات زیادی به دست می آورند . از دید اینجانب حضرت آدم اولین پیامبر و اولین نسل از پیامبران میباشد. از سوی دیگر هم توضیح قبایل مایا در آمریکا و یا بومیان استرالیا که ده ها هزار سال پیش به آنجا مهاجرت کرده اند هم باید مورد توجه قرار گیرد. در نتیجه تطابق یافته های علمی با تاریخ ۷ یا ۸ هزارساله حضرت آدم عملا امکان پذیر نبوده و توضیح کاملی در این رابطه وجود ندارد. اگر دوستان اطلاعات کاملتری در این زمینه دارند ممنون میشم.

  21. سلام
    فقط میخواستم یادآوری کنم که
    همین اخرین عصریخبندان تاریخ ۱۱۰۰۰ساله داره !!
    حالا چطور طبق محاسبه شما عمر بشر ۷۰۰۰ ساله س رو خودتون دیگه میدونید!!!

    • سلام
      این از نظر قرآنه که آدم و حوا ۷۰۰۰ ق.م به وجود آمدند یعنی دوره مزولوتیک
      ۱۰۰۰۰-۸۰۰۰ ق.م
      ولی از نظر باستان شناسی قبل این هفت هزار سال انسانهای دوره پارینه سنگی زندگی میکردند یعنی دوره پالئولیتیک
      حدود ۳٫۳ میلیون سال پیش

  22. سلام
    کتاب تورات و یا عهد عتیق یک کتاب کاملاً تحریف شده است که اصلاً نباید بهش استناد کرد و این کتاب کاملاً بر اساس اهداف سیاسی و سود جویانه در منطقه‌ی خاورمیانه نوشته و یا تحریف شده است. حتی خود غربی‌ها هم زیاد باورش ندارند.
    نکته‌ی دیگر این‌که چگونه ممکن است که نوح ۷۲۰۰ سال پیش وجود داشته و بر اساس روایات و داستان‌ها همه‌ی کره زمین به‌علت طوفان نوح به زیر آب فرو رفته باشند ؛ در حالی‌که مناطق کهن و باستانی ایران مانند خوزستان، سیلک کاشان، لرستان، مازندران و مناطقی از آذربایجان و کردستان و… در آنها تمدن و یا حضور انسان‌ها بیش از ده هزار سال گزارش شده است !!!!!
    یک جای کار اساساً می‌لنگه

  23. امام هست ادم هست همه ی موجوداتهستن کاری به هیچی نداسته باشین نه به پیامبرا نه به عمر انسان .همه میدونید که یه کسی بوده که مارو افریده پس از او تشکر کنید وبه عنوان مثال نماز بخوانید که نوعی عبادت خدا است وکارهای خوب کنید که عمر خودتون رو تلف نکرده باشید امام زمان هم ه اومد دمش گرم اگه نیومد هم دمش گرم فرقی نداره همه باید یه روزی این دنیا رو ترک کنیم موفق باشید خدانگهدار

  24. با عرض ادب و احترام به همه
    آن دسته از عزیزان که دنبال تحقیق پیوامون تاریخ پیدایش انسان هستند
    در اینترنت دنبال ژن یا دی ان ای انسان اولیه بگردید همه جوابها هست
    مثلا dna انسان امروزی با dnaانسان۴۰۰هزار ساله ۹۹/۹درصد یکیست فقط انسان امروزی تکامل پیدا کرده
    همانطور که از زمان پیامبر عظیم الشان تا کنون انسان چقدر زیاد تکامل پیدا کرده
    علم باستان شناسی کهن هر روز فسلهای بیشتری از انسانهای بسیار قدیمی تر کشف و اخیرا در ایتالیا فسیل اسکلت بسار سالم پیدا کردن که در حال بررسی میباشند
    لطفا علم روز را دنبال کنید خودتون به یه نتایج باور نکردنی میرسید

  25. با سلام
    باید خدمت عزیزان ملحد که بعد ها خواهند فهمید چه ضرری کردن بگم اگه خدا و خلقت و آدم و … کشکه که نیست ، چون خدا گفته که من زمین و آسمانها را بیهوده و عبث خلق نکردم ، پس چه لزومی داره پیامبرا اینهمه سختی و بدبختی رو به جون بخرند یه نگاهی به کتب آسمانی بندازید ببینید چقدر اینا محنت کشیدن حضرت ابراهیم با شکستن بتها چه ریسک بزرگی کرد بعدشم که مامور شد پسرشو سر ببره . حضرت موسی آواره شد . حضرت سلیمان با جسد پسرش توی تخت خواب مواجه شد (سوره ص ۳۴) اینم امتحان خدا بود . حالا میگیم اون قدیمیا تاریخ مکتوبی نداشتن واسه همین مورد قبول نیستن … خیلی خوب قبول .
    از زمان حضرت محمد به اینطرف که تاریخ درست و تمام نوشته میشد ، چقدر مصیبت کشید . خود ائمه چقدر بدبختی کشیدن ؟ همشون کشته شدن …
    اینو میخوام بگم که آقایی که گفتی من فلان کتابو از بر هستم یا اونی که گفته من خدا و پیامبر نمیشناسم ، من که میدونم تو کارت دستی کشیدن تو خیابوناست حالا اومدی درباره دین و خدا نظر میدی ؟ میتونی بگی این پیامبرا چرا این همه بدبختی کشیدن ؟ علتش چی بوده ؟ اگه دنبال دنیا بودن که هیچ عقل سلیمی نمیگه واسه سود شخصی جونتو به خطر بنداز اگه هم دنبال شهرت بودن چرا بعد از ۱۴۰۰ سال دیگه کسی نگفت که من پیامبرم ؟
    برو عزیزم دختر بازیتو بکن تو این کارا هم دخالت نکن

  26. سلام جناب من خیلی دنبال این حقیقتها هستم مثلا که معراج پیامبر بعدمسیح بود قبل پیام اور مسلمون نبودن مثلا علی ع هم وحی اومد ازاین اطلاعات واشاره ای به اینده کرده ملائک دوره معراج محمد ممنونم اونیکه توقران اومده ودرسته بفرستین

  27. با سلام، خواهش من از همه دوستان عزیز از هر منظر فکری این است که حین بحث های جدی، از دایره ی ادب و خودداری خارج نشوند. هدف، دستیابی به حقیقت است، نه مناظره و زورآزمایی. با تشکر

  28. بنام خدا و سلام
    من فکر میکنم جواب این مسیله ربط به روشن شدن این مسیله دارد که
    فرق بشر و انسان و آدم چیست و هر سه حالت در قرآن نامبرده شده
    اگر ما بتوانیم فرق این سه مورد را از لحاظ منطقی درک کنیم شاید متوجه شویم حضرت آدم مربوط به کدام قسمت از تاریخ بشر میباشد و چرا خداوند بحث هدایت را از آدم شروع کرده

  29. با سلام خدمت تمام عزیزان در سالهای متفاوت و پیامهاشون
    هیچ کس نمی خواد به زور چیزی رو ثابت کنه اما من مدت طولانی هست دارم در مورد خلقت آدم تحقیق می کنم چون می خواستم یک انیمیشن در مورد حضرت آدم بسازم، نظرات جالبی رو دیدم فکر کنم لازمه کمی من هم توضیح بدم
    مثلا بعضی دوستان منکر خدا شدن یا بعضی ها می گن چرا پیامبران فقط در منطقه ی خاورمیانه هستن یا نظر علم چرا در مورد سن بشر با تورات و غیره همخونی نداره
    بزرگترین نظریه ی فیزیک در حال حاضر قانون تار هست که اگه تحقیق کنید متوجه می شید بنیان همه چیز از نور هست در واقع به زبان خیلی ساده انرژی که به شکل نور بروز کرده و تجمع زیادی از اونها الکترون و پروتون و غیره رو ساخته این مسئله که همه چیز از نور هست کاملا مربوط به دین ما می شه و پیامبر اسلام می گه اولین چیزی که خلق شد نور من بود
    در مورد خلقت انسان قرآن به دو صورت مسئله رو بیان می کنه :۱- خلقت تدریجی ۲- خلقت بصورت شعور انسانی با تمدن انسان امروزی
    قبل از حضرت ادم انسانهایی زندگی می کردن که بعضی از دوستان اشاره به روایاتشون کردن که جنگ و خونریزی می کردن پس وسیله ای در اختیار داشتن حداقل برای جنگ و این نشون می ده رشد عقلی داشتن و همینطور اختیار اما رشد عرفانی درون اونها نبوده از روی نقشهایی که از اونها بدست امده این مسئله کاملا مشخصه تمام تمایل اونها زندگی و بقای روی زمین بوده و حرص و جاطلبی و بخاطر همین نابود شدن
    خلقت حضرت آدم بیشتر از بعد مادیش بعد معنویشه به نظر شما چرا آدم در باغی محصور شده و امن بنام باغ عدن زندگی می کرده؟
    و بعد از نادیده گرفتن فرمان خدا از این باغ اخراج میشه
    متاسفانه تحریف های زیادی در مورد داستان حضرت آدم وجود دارد که بیشترش مربوط به توراته که ما رو به انحراف می کشونه مثلا میگن شیطان به شکل مار در امده به پای طاووس پیچیده! اگه خدا به همین راحتی فریب می خوره پس اصلا قبولش نکنیم بهتره. بلکه شیطان از خدا مهلت می گیره و اجازه داشته و دلیلشم عبادتش بوده و به عبارت ساده عبادتش رو با این مهلت عوض کرده بوده
    کسانی که اعتقاد به ماده گرایی دارن یه سوال ازشون دارم چه چیزی باعث انفجار بزرگ شد و حتی قبل از اون و باز قبل از اون نقطه ی اغاز ماده گرا ها هیچ وقت پیدا نمیشه
    در مورد پیامبران و خاور میانه اولا اینکه جنیان هم از جنس خودشون پیامبر دارن و حتی در دوره ی نسناس ها هم پیامبرانی بوده یکیش خود همین ابلیس قبل از خلقت آدم که دوستان نگن ۱۲۴ هزار پیامبر میشه روزی فلان تا پیامبر دوما حضرت عیسی در انجیل می فرماید پیامبران مانند اطبا به بالین بیماران می روند. اگه تاریخ خاورمیانه رو نگاه کنید بزرگترین فرهنگ ها و کشورها و انحرافات فقط در این منطقه بوده. شما با نقشه ی امروزی تاریخ رو بررسی نکنید. پیامبران در سراسر دنیا بودن اما چون این تمدن ها توی چشم بودن پیامبران اون منطقه هم قوی تر و بیشتر در چشم بودن مثلادر بلژیک که تمدنی نبوده یا اروپا
    در مورد اسکلت انسان های پیدا شده هم از نظر جمجمه از ۶ تا ۷ هزار سال قبل به بعد با انسان امروزی هماهنگی داره ماقبل یا از تعداد دندان یا استخوان آهیانه و یا پیشانی متفاوته که حتی بعضی از زیست شناسها معتقد هستند گونه هایی متفاوت از انسان بودن

    • oمن یه سوال از شما دارم.اگه خلقت ادم از نظر جنبه ی معنویش مهم بوده و تفاوتش با قبلیا تو این بوده ک جنگ و خونریزی نمیکنه و هدفش بقا نیس چرا دقیقا خود ادم گول شیطون رو خورد ک بقا داشته باشه؟چرا پسرش اون یکی پسرش رو کشت؟و از همون تاریخ به بعد چطوریه ک ما دقیقا شبیه همون تاریخ به قبلیم؟؟از نظر علمی اینقد تناقض وجود داره ک واقعا خارج از حوصلس…اینقدر میتونم دلیل بیارم ک خلقت ادم‌رو زیر سوال ببره ک خسته شی از خوندنش…با این حال دوست عزیز من ب اعتقاداتت احترام میذارم ولی کمی بیشتر بصورت علمی تحقیق کن

      • کسی نگفته آدم جنگ و خونریزی نخواهد کرد. این پست هم در مورد فلسفه خلقت نیست، چه اینکه در این مورد کتابها نوشته شده و بحث مفصلی می طلبد.
        در اینجا بحث ما حول طول عمر آدمی است.

  30. وقتی خداوند به ملائکه امر می کند تا از زمین برای اوگل بیاورد تا انسان درست کند ملائکه می فرمایند خداوندا آدم درست می کنی تا درزمین خون ریزی کنند این آیه ثابت میکند که قبل از نسل آدم انسانهای دیگری در روی زمین زندگی کرده اند وخو ن ریخته اند چون ملائکه چیزهای ندیده را نمی داند .

  31. آنان که محیط فضل و آداب شدند در جمع کمال شمع اصحاب شدند
    ره زین شب تاریک نبردند به روز گفتند فسانه ای و در خواب شدند

    • باسلام، اکثر ما درباره دین اطلاعات کافی نداریم برای همین چون بصورت ناقص بلدیم این به ضررمون تمام میشه ما حتی به اندازه جوامع غربی درباره اهل بیت تحقیق نکردیم وقتی دانشگاه استراسبورگ میاد ۱۵سال رو شخثیت وافکار امام صادق مطالعه و تحقبق میکنه در اخر کتابی منتشر میکنه که ترجمه عنوان کتاب اینه مغز متفکر جهان شیعه که کتابشم چندین ساله ترجمه شده بازار هست ما گاهی اوقات باید از معلول پی به علت ببریم یعنی یکی از گفتار امامانمون رو بررسی کنیم حداقل مثل یک انسان معمولی مثلا یک روایت هست که امام علی علیه السلام خطبه میخوانن و تو این خطبه حدود ۴۵علامت برا زمان ظهور میشمارن که همه این علامات هم اکنون تحقق پیدا کرده چنتاش رو برا نمونه عرض میکنم: زمانی خواهد امد که مردم رشوه میگیرند نماز را میمیرانند قران ها را زیور میکنند مسجد هارا می ارایند مناره ها بلند میشود مردم اجتماعات عظیمه تشکیل میدن ولی قلب های ان ها باهم نیست زنان با شوهرانشان در امرتجارت مشارکت میکنند بخاطر حرص بر دنیا زنها زنها پوشیده اند ولی در واقع لختند (کاسیات عاریات) زن ها به زن ها و مردها به مردها اکتفا میکنند مرد و زن خودشان رو شبیه به هم میکنند خانه ها را محکم میسازند (شیدوا البنیان) مثلا برا نمونه همین اخری همه میدانند که تا ۲۰۰سال گذشته همه با گل و خشت خانه درست میکردن ولی الان چی خب این روایت تو کتب شیعه امده که برمیگرده به چند قرن پیش سوال؟چطور کسی که ۱۴۰۰سال پیش بوده حرفایی زده که الان تحقق پیدا کرده مو به مو عزایزان براحتی همه چیز رو رد نکنید دینتان رو مستقیم از خود اهلبیت که روایاتشون تو کتب معتبره شیعه وارد شده بگیرید نه از من که شیخم چون اگر من خطا کنم شما هم دینتان رو ازدست میدید چون به من نگاه میکنید دوره ظهور نزدیکه کی گفته صد هزار سال دیگست کسانی که اینقدر دور میشمرند مورد لعن امامان قرار گرفته اند حالا حرف زیاده همیشه دنبال حقیقت باشید.یا علی

  32. سلام ساعت چهار صبحه من به خاطر مطلب جالب سایت و همچنین مهمتر از ان بحث مخاطبین رو دنبال میکردم راجع به خلقت انسان و اینکه پیامبران ١٢۴ هزار پیامبر چگونه امدن
    ولی وسط بحث داستان ها و خرافه گذاشتین واقعا ضدحال خوردم
    لطفا مدیر گروه اینجوری وقتی بحثو عوض میکنید و داستان از شیطانو قسم خوردن شیطان و این مسخره ها میذارید منی که در جستجو دین هستم زده میشم.

    چرا جواب اون اقایی که راجب تاریخ ۵۶٠٠ ساله که پیامبران زیاد بودند ندادین!!!!؟

    • سلام علی آقا
      من بحث رو عوض نکردم، اما درست می گویید. آن نظرات را حذف کردم.
      جواب ایشان را هم اگر نظرات را بخوانید داده ام.

  33. سلام وادب واحترام
    سر قبر حضرت هابیل در سوریه شخصا لوحی که شجره نامه بنی آدم بود رادیدم که طبق آن وطبق تقویم یهود نیز حدود۵۹۰۰ سال از خلقت حضرت آدم که مبنای تقویم بنی اسراییل است، میگذرد ضمنا براساس تست ژنتیکی آدمهای فعلی حدود ۳۰۰ نسل(هرنسل میانگین حدود ۲۰ سال است) با حضرت آدم فاصله دارند وبا کروموزومها ودی ان آ این حقیقت قابل اندازه گیری است

  34. در گرجستان بقایای انسان گرجی یافت شد که مربوط به ۱۸۰۰۰۰۰ یهنی نزدیک به دوملیون سال پیش .
    به نظر من همه اینها داستان است. و خلقت آدم و حوا نمادین است.

    • فسیلهایی که یافت میشود نوعا شبیه انسان نیستند بلکه طبق نظریه تکامل داروین میگویند: اینها نوعی حیوان بوده اند که بعدها به تدریج به انسان تبدیل شده اند. البته نظریه داروین مخالفان جدی دارد و امروزه چندان مقبول نیست.

      • ادمین عزیز،بنده زیست شناسم…نظریه ی داروین اینقدر مورد تاییده ک دست کمی از قانون نداره…
        و انسان خردمند ک ما از اونها منشاءمیگیریم خیلی بیش از ۷۰۰۰سال پیش می زیسته…اون مستندی ک اشاره کردم‌رو حتما ببینین

  35. از زمان حضرت آدم تا حضرت نوح ۲۰۰۰ سال و از زمان حضرت نوع تا عیسی مسیح ۲۰۰۰ سال و از زمان عیسی مسیح تا امروز ۲۰۰۰ سال میگذره .. طبق کتاب مقدس تورات و انجیل … یعنی عمر بشر از آدم و حوا تا به امروز میشه ۶۰۰۰ سال حالا با پس و پیش نهایت ۷۰۰۰ سال میگذره … کاملا درسته .. بحث ننید .. حقیقت همینه

  36. سلام
    وقتی نظری رو به اسم دانشمندان منتشر میکنید، خوبه که اون رو دقیق بگید. اغلب نظریات علمی، عمر انسان هوشمند هوشمند (یعنی ما) رو حدود ۲۰۰ هزار سال میدونند.
    اصلا ۷۰۰۰ سال برای تاریخ بشر خیلی کمه.
    فقط در نظر بگیرید که چطور بشر میتونه در طی ۷۰۰۰ سال، به این همه نژاد مختلف در اومده باشه و در کل کره زمین گسترده شده باشه.
    بالاخره آدم و حوا از یک نژاد بیشتر نبودند که. زمان نوح هم که دوباره همه مردند و فقط چند ده نفر از اطرافیان و هم نژادهای حضرت نوح باقی موندند. خوب چند ده هزار سال لازمه تا سیاه پوست و زرد پوست و … به وجود بیان.
    از خودتون بپرسید که کی بشر به قاره استرالیا و یا آمریکا راه پیدا کرد؟
    قدمت حضور انسان در استرالیا بیش از ۴۰ هزار سال و در قاره آمریکا حدود ۱۷ هزار ساله. از ۱۷ هزار سال قبل، با پایان آخرین دوره گرم شده زمین، سرزمین آلاسکا یخ زد و دیگه انسان نتونست وارد قاره آمریکا بشه تا چند صد سال قبل که کریستف کلمب با کشتی، به اونجا رسید.

    • سلام
      خوب شما دقیق بگویید. اعداد و ارقامتان را به منابع معتبر مستند کنید. مثلا اینکه انسان ۴۰ هزار سال در استرالیا قدمت دارد را بر چه اساسی می گویید؟ فسیل آدمی زاد ۴۰ هزار ساله کشف شده است؟ مرجع بدهید

      • مدیر عزیز بی سوادیا وقتی میگه قاره امریکا ۱۷۰۰۰ سال پیش از بقیه قاره ها جدا شده و هیچ ادمی نتونسته بره تا وقتی که کلمب رفت و دید ادمای بومی اونجا زندگی میکنن چطور میشه ۱۷۰۰۰ سال قبل این بومیان تو زمین بودن و بر اثر جداشدن قاره ها از ما ما جدا شدن ولی ۷۰۰۰ سال پیش خدا خاک و از زمین بزور گرفت و زمینم راضی نمی شد و عزراییل اومدو بزور گرفتو داد به خدا بعد با اب گل ساختو بعد ادمو ساخت پس اینایی که ۱۰هزار سال قبلش تو زمین بودن اینا از کجا اومدن اولین انسان که ۱۰ هزار بعد از این بومیا اومدن رو زمین که /همش چرت و پرته ادم کجا بود انسان با تکامل بوجود اومده نه از گل و خاک این حرفا که علمای دین میزنن امروز تو جهان علم مضحکه

      • آقای آرش باسواد، این که سابقه دنیا و قاره ها چقدر است که تردیدی نیست که میلیونها سال از عمر زمین می گذرد. اما در مورد عمر انسانها، ۶-۷ هزار سال را خود دانشمندان غربی هم برای انسان مدرن تایید می کنند. اما می گویند که انواعی از انسان غیر اجتماعی از حدود ۲۰۰ هزار سال قبل هم می زیسته اند که البته کسی مطمئن نیست واقعا انسان بوده اند یا خیر. این مقاله را بخوانید: http://www.universetoday.com/38125/how-long-have-humans-been-on-earth

    • چند ده هزار سال لازم نیست اون طور که بنده اطلاع دارم علم میگه که ۲۱ نسل کافیه تا خصوصیات و دیگر چیزایی که میفرمایین مثل پوست و غیره در شرایط طبیعی بسته به یک محیط متفاوت تغییر پیدا کنه همین علم اینو میگه ولی اینکه شما و امثال شمایی که ندانسته و نسنجیده سخن میگویید چی میگید اصلا مهم نیست و واقعیت را تغییر نخواهد داد.

  37. سلام ممنون از سایت ومطالب زیبا وممنون ازهمه کسایی که نظردادن اگه یکم بادقت نظرها رو بخونیین تقریباهمشون باهم مطابقت دارن پس نیازی به اختلاف نظرهای الکی نیست .ومن فکرمیکنم رواینکه ما بدونیم تاریخ دقیق بشریت ازچه زمانی بوده تا الان وتا کجا ادامه خواهد داشت نه اینکه مهم نیست بلکه به هیچ دردیم نمیخوره وهیچ تاثیریم رو زندگی ماندارد ونخاهد داشت تواین دنیاوزندگی فقط وفقط انسان بودن وبه کمال انسانیت رسیدن شرط .کاش میتونستیم به انچه که بخاطرش افریده شدیم برسیم

  38. راستی اینم یادم رفت بگم این شعره که میگه ایران بعداز هفت هزار سال پابرجاست.. یعنی همش دروغه؟ عذر میخواهم بایت لحن صحبت کردنم ولی این حرف شما منطقی نیست .در ضمن من کتاب تورات رو حفظم که اگر شما ان رامطالعه کنید میفهمید که واقعا از زمان حضرت ادم تا الان خیلی بیشتر از ایناست

  39. ببخشید در یکی از روایت های اسلام عمر هر جن تا هفتاد هزار سال یا بیش از ان است.منظور شما این است که از زمان خلقت انسان تا بحال یک جن هم نمرده.به نظر من دانشمندان در باره بهتر راهنمایی میکنند تا مراجع دینی

  40. سلام.
    دوستان لطفا به این احکام و منابع مذهبی بسنده نکنید.
    کمی هم بیرون از مسایل دینی تحقیق کنید.
    کمی به دینتان شک کنید.
    همه کشورهای غربی به مسایل دینی خود شک کردند که الان در بهترین موقعیت ها هستند.

    • سلام
      شما هم به منابع غربی یک سر بزن و ببین که آنها هم همین نظر را دارند. این پیوندها را بخوانید:
      http://www.freechristianteaching.org/modules/smartsection/item.php?itemid=14
      در لینک زیر هم با محاسبات کاملتر، زمان خلقت آدم ذکر شده
      http://planetpreterist.com/content/how-long-creation-adam-and-eve
      می توانید این عبارت را در گوگل جستجو کنید و ببینید که غالبا چیزی بین ۶ تا ۸ هزار سال را ذکر می کنند. حتی باستان شناسان هم تقریبا همین را برای انسان فعلی تایید می کنند. مثلا عنوان می شود که قدیمی ترین تمدن که برخی می گویند متعلق به ایران است حدود ۳۹۰۰ سال قبل از میلاد عمر دارد یعنی عمر ایران حدود ۶۰۰۰ سال است.
      در انتها خوب است بدانید در زمان فعلی یافتن انسانی که خدا و پیامبران را قبول نداشته باشد بسیار سخت است و تقریبا همه حتی غربیها و آمریکاییها به خدای یکتا و وجود پیامبران اعتقاد دارند.

      • من اعتقادی به خدا ندارم پیامبراشو که *** قبول ندارم همشون ****** به فکر عشق و حال خودشون پیامبری که به دختر ۷ . ۸ ساله رحم نکنه ****** به نظرم جهان نیازی به خدا نداره و خدایی هم وجود نداره خیلی ها هم هم نظر میشناسم

      • بخشهایی از نظرتان را به دلیل اهانت حذف کردم. اما در مورد اینکه به خدا اعتقاد ندارید، به دلیل تفکر نکردن است وگرنه در دنیای امروزی حتی در کشورهای غربی هم یافتن انسان بی خدا دشوار است. شما به خلقت خودت نگاه کن که از ترکیب چه موادی خلق شده ای و تفکر کن که آیا تصادفی می شود این خلقت صورت گیرد. در مورد پیامبر رحمت هم اشتباه می کنید، پیامبر خدا در زمان جوانی با خدیجه ۴۰ ساله ازدواج کرد و تا زمانیکه خدیجه زنده بود زن دیگری نگرفت. پس از خدیجه هم ازدواجها یا برای تبلیغ دین بوده یا به خواست قومیتهای مختلف که می خواستند افتخاری برایشان باشد و به جز عایشه همه بیوه بوده اند (اطلاعات بیشتر)
        اینکه تعدادی هم نظر ما باشند به معنی برحق بودن ما نیست. کمی تامل کنید.

  41. اولین پیامبر حضرت آدم بوده, که بیشترین مطالبی که راجع به این موضوع خوندم این بود که از زمان حضرت آدم تا الان ۷۰۰۰ سال میگذره, از زمان آخرین پیامبر هم که ۱۴۰۰ سال میگذره, پس این وسط میمونه ۵۶۰۰ سال, که توش ۱۲۴۰۰۰ پیامبر اومده, اگه ۱۲۴۰۰۰ پیامبر رو تقسیم بر این ۵۶۰۰ سال کنیم, میشه هر ۱۶ روز یه پیامبر !!!!
    جالب اینه که همشون هم تو همین منطقه خاور میانه اومدن, ینی هرکدوم رو که ازشون روایت شنیدیم همین دوروبرا بودن, مثل ابراهم, عیسی, موسی, لوط, سیلیمان, نوح و…
    ینی کلا مردم بلژیک, آلمان, فرانسه, ایتالیا و… نیاز به هدایت نداشتن فقط ما داشتیم ؟؟؟
    بعد الان ما همه با این هدایتا زندگیمون عالیه و اونا چون هدایت نشدن همه بدبختن و در رنج عذاب ؟؟؟؟

    • سلام
      پاسخ تقریبا جامعی در این آدرس ذکر شده است:
      آیا بر اروپاییان پیامبری نازل نشد؟
      به نظر من خوشبختی و بدبختی به ایدئولوژی شما هم ربط دارد، اگر فقط جنبه مادی زندگی را در نظر بگیریم شاید تعداد بدبختها در خاورمیانه بیشتر باشد. اما مسلما انسان برای ۶۰-۷۰ سال زندگی و خوردن و پس دادن آفریده نشده؛ به عقیده ادیان آسمانی، حیات ابدی در پیش انسان است که در این دنیا باید توشه ای برای آن حیات آماده کند. از این رو پیامبران و امامان دنبال دنیا و کسب مال و منال نبودند و البته خوشبخت هم بوده اند.

    • سلام خدمت شما

      اولا احتمال میره که از زمان آدم تا الان بیش از صد هزار سال بگذره(احتمالا حضرت آدم(ع) فقط چند هزار سال برای بخشیده شدن گریه کرد).
      دوما این احتمال هست که بسیاری از پیامبران در جاهایی غیر از خاور میانه مبعوث شده باشند و ممکن است جاهای دیگه هم مثل جایی که اکنون به قاره آمریکا معروف هست هم رفته باشن.
      سوما همیشه اینطوری نبوده که فقط یک پیامبر در یک زمان زندگی کنه و اون بمیره و دیگری بیاد بلکه احتمالا بیشتر به این صورت بوده که چندین پیامبر در یک زمان در جاهای مختلف اومدن.
      چهارما اون زمان آلمان و فرانسه و… کجا بودن؟

  42. نظریه شما درمورد انقراض های پی در پی انسان هیچ پایهء علمی ندارد
    البته با توجه به حدیثی که نقل کردید شاید کرات دیگری شبیه زمین بوده باشد
    ولی ما و اجداد ما تنها انسانهای موجود روی این زمین هستیم
    به عقیده کسانی مثل آقای علی مشکینی اردبیلی در کتاب تکامل در قرآن، حضرت آدم اولین پیامبر بوده و نه اولین انسان
    با وجود آدم ۷هزار ساله، نظر شما در مورد تمدن های ۲۰هزار سالهء انسان چیست؟

      • فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ ﴿٢٩﴾ فَسَجَدَ الْمَلَائِکَهُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ﴿٣٠﴾
        چه ربطی داره؟
        وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ ﴿٣۴﴾
        چه ربطی داره؟

  43. !!!!!!!!!!اسرار عزل را نه تو دانی نه من آن حرف معما نه تو خوانی نه من
    چون از پس پرده گفتگوی من توست چون پرده برافتد نه تو مانیو نه منننننننننن!!!

  44. من یه جا خوندم که حضرت آدم ۶۶۰۰ سال قبل از پیامبر عظیم شان مون که قربونش برم زندگی می کردن… یعنی ۸۰۰۰ سال پیش
    این دلیل نمی شه که قبل حضرت ادم انسانی نبوده
    طبق آیه ای از آل عمران که موقع خلقت ادم فرشته ها می گفتن به خدا که باز انسان خلق می کنید که خونریزی و فساد روی زمین ترویج بدن ؟
    یعنی قبل حضرت آدم انسان ها بوده اند و چند تا اخرالزمان صورت گرفته تا وارد این نسل شدیم
    ظهور حضرت مهدی عجل الله هم دست خود خداست و خودشون از این موضوع خبر دارن و هیچ کس نمی دونه تا ۱ ثانیه دیگه ممکنه قیام ایشون آغاز شه یا نه !
    منتظریم تا اخرین روز های عمرمون !!!!

    • آیه مذکور در اوایل سوره بقره است (۳۸ اگر اشتباه نکنم) و در آن عبارت “باز” نداریم. برخی مفسرین به قرینه معنایی این برداشت را کرده اند که شاید قبل از انسان گروه دیگری از انسانها بوده اند. بنده هم این را نفی نکردم.

      • با سلام.راستش میخام بگم ک شما هم از اوناشی ک دست تو قران میبره.خودتونم نزنید ب کوچه علی چپ ک موضوع رو نگرفتی.حالا راشو بگو کی میخایین باز قران رو تجزیه کنید.این یک بود.
        ۲،شما کدوم شیخی
        ۳.هر چی بگم شما از خودتان چیزی نداری ک.همش پاس میدی یا میگین برو تو قران ببین.انسان عقل داره خودش.
        ۴.همه سه تا میگن ولی من میخام استثنا باشم.
        اگه راس میگی تو سوالی بپرس من نتونم قانعت کنم.قول هم میدم مثل شما پاس ندم جایی.

      • علیک السلام
        من که اعلام می کنم چیزی از خودم ندارم. اما سوالم این است که شما که عقل دارید بفرمایید چگونه با عقلتان می توانید بفهمید حضرت آدم چند سال قبل به دنیا آمده؟ یا چگونه با عقلتان می فهمید که نماز صبح ۲ رکعت است؟
        خیلی چیزها را عقل جوابگو نیست باید با نقل (قرآن و احادیث) مراجعه کرد.


  45. منقول ولی نامعقول ومشکوک…
    خداخودش میدونه…
    ما که گیجیدیم!!!
    مشایی وبقایی و…
    میگن:
    مکتب ایرانی …
    یعنی :
    رجوع به تاریخ کوروش …
    بقیه تاریخها رو بی خیال!!!!!!!!
    ما هنوزمشایی رو نشناختیم چه برسه به شخصیتی مثل  امام زمان …
     

  46. باسلام […] ما ادعا می کنیم تاریخ ۷۰۰۰ساله داریم و در این مورد من خودم کتاب های معتبری دیدم حتی ادعا شده که کنار رود نیل تمدن بله تمدنی ۱۰۰۰۰ساله وجود داشت و به تحقیق تاریخ انسان کهن تر از این حرف ها است .بشنوید ولی باور نکنید

    • سلام.فقط شما برید در مورد قدیمی ترین تمدن ها بررسی کنید به نکته میرسید که قدیمی ترین تمدن ها همگی مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش و در منطقه خاور میانه هست و بقیه تمدن ها یونانی و چینی بعد از اون ها بودن در مورد اثار یافته شده در مورد خط که به ۷۰۰۰ سال بر میگرده ولی در حدود ۲۰۰۰۰۰۰ سال پیش که نخستین جمجمه انسان اولیه پیدا شده تا حدود ۷۰۰۰ سال پیش هیچ اثری از خط نبوده و فقط نوعی همانند بشر زندگی میکردند فقط همانند انسان های کنونی هرچه تمدن هست و اثار به دست امده مربوط به فاصله ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش هست .منظورم در مورد پیشرفت شهرسازی و سفالگری و بقیه موارد مانند لباس و… که تا قبل از اون فقط موجوداتی شبیه انسان بودن
      که این موضوع با کتب اسمانی هم هماهنگه که بعد از حضرت ادم این تمدن ها امده.

      • من دارم در مورد حضرت خضر تحقیق می کنم کمکم کنید کسی چه اطلاعاتی داره ؟قدمت محل عباد خضر نبی در قم به سه هزار سال پیش می رسه.بعد اینکه آب حیات و به دست آورده بعد یکی اینکه در جزیره ی هرمز یه جایگاه مقدس داره .رابطه ش با ذوالقرنین با حضرت مهدی چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *