برادری بین شیعه و سنی

میلاد با سعادت پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام و هفته وحدت بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.

صفحه en.KHAMENEI.IR به همین مناسبت صحبتی از حضرت آقا در باب وحدت بین شیعه و سنی منتشر کرده بود که ضرورت اجتناب ناپذیر امروز ماست. امیدوارم به زودی شر تکفیریها از سر مسلمین کوتاه شود و مسلمانان پیام واقعی اسلام را که صلح و محبت به یکدیگر است را در سراسر دنیا گسترش دهند.

تبریک هفته وحدتاگر بخواهید کسی را که موافق مذهب شما نیست هدایت کنید، چه میکنید؟ به مقدّساتش دشنام می‌دهید؟! بارها ما گفته‌ایم. برای آدمهای آگاه و مطّلع از اوضاع جهان و جهان اسلام هم این مثل روز  روشن است که امروز اختلافات مذهبی در میان مسلمانان، یک شمشیر در دست دشمنان ما. علنی کردن اختلافات، صریح کردن مخالفتهای اعتقادی، به زبان آوردن مطالبی که کینه‌ها را برمی‌افروزد، یکی از وسایلی است که دشمن ما از آن بیشترین استفاده را دارد میکند. حالا [اگر] ما جوری عمل بکنیم که این مقصود دشمن برآورده بشود، این «بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفراً» است. در جلسات نباید کینه‌ورزیهای مذهبی را زیاد کرد؛ این را چقدر باید تکرار کرد؟ بارها تکرار کرده‌ایم؛ بعضی حاضر نیستند [گوش کنند]. شما اگر بخواهید آن کسی را که موافق مذهب شما نیست و عقیده‌ی حقّ شما را قبول ندارد هدایت کنید، چه کار میکنید؟ اوّل شروع میکنید به مقدّساتتوهین به مقدسات سایر مذاهب حرام است او بدگویی کردن و دشنام دادن؟ اینکه بکلّی او را از شما دور خواهد کرد و امید هدایت او را به صفر خواهد رساند. راه این کار این نیست… بله، ما افتخارمان به این است که شیعه‌ی علوی هستیم، ما افتخارمان به این است که معرفت به مقام ولایت پیدا کرده‌ایم؛ امام بزرگوار ما پرچم ولایت امیرالمؤمنین را سرِ دست گرفت، لکن این وسیله‌ای شد برای اینکه دنیای اسلام – شیعه و غیرشیعه – احساس افتخار کنند به اسلامیّت؛ حالا کاری بکنیم که این احساس افتخار، این احساس علاقه‌مندی دنیای اسلام نسبت به جامعه‌ی شیعه و افتخار شیعه، تبدیل بشود به دشمنی و بغض و کینه؟ این همان چیزی است که دشمن میخواهد؛ نباید بگذاریم.

۱۳۹۳/۰۱/۳۱

We have said many times that today’s denominational discord among Muslims is a weapon and a trump card in the hands of our enemies. This is completely clear to those people who are well-informed about global developments. Such denominational discord is a sword in the hands of our enemies. Publicizing differences, expressing them in an outspoken way and speaking about issues which fuel fitna is one of the means which our enemy makes maximum use of.
Now if we act in a way that the enemy’s goal is achieved, this is changing #Allah‘s favor for ungratefulness. In religious ceremonies, denominational discourse should not be highlighted. How many times should this be repeated? We have said this many times, but some people do not want to listen.
What do you do if you want to guide those people who do not believe in your denomination and your true beliefs? Do you begin to curse and speak ill of their sacred beliefs? This will make them completely drift away from you and it will destroy all hopes of guiding them. The way to guide them is not this.
Well, we are proud that we are Alavi Shias. We are proud that we have gained understanding about the position of Wilayat. Our magnanimous Imam Khomeini (r.a.) carried the flag of the Commander of the Faithful’s (a.s.) Wilayat and this became a means for the world of Islam – whether Shia or non-Shia Islam – to feel proud of Islam.
Now, should we do something to turn this feeling of pride and the interest of the world of Islam in #Shia community and Shia honor into enmity, hostility and grudge? This is exactly what the enemy wants. We should not allow him to achieve his goal.
Ayatollah Khamenei, 20/04/2014
Ref: Khamenei.ir at Google+

Share

2 نظر در “برادری بین شیعه و سنی

  1. “… خدایا!
    مرا از این فاجعه‌ی پلیدِ “مصلحت‌پرستی”،
    که چون همه‌کس‌گیر شده است،
    وقاحت‌اش از یاد رفته،
    و بیماری‌ای شده است،
    که از فرطِ عمومیت‌اش،
    هر که از آن سالم مانده باشد،
    بیمار می‌نماید،
    مصون بدار،
    تا :
    به رعایتِ مصلحت،
    حقیقت را،
    ذبحِ شرعی نکنم…”
    دکتر شریعتی

    • نفرمایید!
      با این تفاسیر، امام علی هم حقیقت را فدای مصلحت کرد.
      شریعتی، معصوم که نیست که هر چه بگوید درست باشد. وقتی ائمه ما به خاطر مصلحت بزرگ حفظ اسلام و جلوگیری از تفرقه بین مسلمین، از حق مسلم خود می گذشتند، ما چرا باید با تندروی و احیانا توهین به سایر مسلمانان، سبب تفرقه شویم. ما معتقدیم که برادران سنی در موضوع امامت و خلافت اشتباه رفته اند، ضمن اینکه اکثر آنها به دلیل عدم مطالعه تاریخ اسلام (مثل اکثر شیعیان) از اصل ماجرا بی خبرند و از کودکی با این ادبیات بزرگ شده اند که بعد از پیامبر ۴ خلیفه داشته ایم… هر چیز در جای خودش خوب است، انتظار ندارید در هفته وحدت، صحبت از اختلافات کنیم. ضمن اینکه وحدت به معنای پذیرش عقاید اهل سنت نیست، وحدت در آرمانها و یکپارچگی در مقابل دشمن مشترک است.

      روایت زیر که از یکی از چهار کتاب معتبر شیعه است را ملاحظه کنید:

      ما جاء فی الصحیح عن زَیْد الشَّحَّام عن الإمام الصادق علیه السلام فی خطابه له بصوره مختصره أَنَّهُ قَالَ: یَا زَیْدُ خَالِقُوا النَّاسَ بِأَخْلَاقِهِمْ، صَلُّوا فِی مَسَاجِدِهِمْ، وَعُودُوا مَرْضَاهُمْ، وَاشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ، وَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَکُونُوا الْأَئِمَّهَ، وَالْمُؤَذِّنِینَ فَافْعَلُوا، فَإِنَّکُمْ إِذَا فَعَلْتُمْ ذَلِکَ قَالُوا: هَؤُلَاءِ الْجَعْفَرِیَّهُ، رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ جَعْفَراً مَا کَانَ أَحْسَنَ مَا یُؤَدِّبُ أَصْحَابَهُ. وَإِذَا تَرَکْتُمْ ذَلِکَ قَالُوا: هَؤُلَاءِ الْجَعْفَرِیَّهُ، فَعَلَ اللَّهُ بِجَعْفَرٍ، مَا کَانَ أَسْوَأَ مَا یُؤَدِّبُ أَصْحَابَهُ. (ابن بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۸۳ رقم ۱۱۲۸)
      یعنی: در حدیث صحیح از زید شحام از امام صادق علیه السلام است که در کلامی خطاب به او مختصرا فرمود: ای زید! با مردم براساس خلقیات خودشان رفتار کنید. در مساجدشان نماز بخوانید. به عیادت مریض های شان بروید. بر تشییع جنازه های شان حاضر شوید. اگر توانستید امام یا موذن نمازها باشید بایستید که اگر شمایان چنین کردید خواهند گفت: اینها جعفری هستند. خدا جعفر را بیامرزد چقدر خوب یارانش را تربیت کرده است. و اگر این کارها را نکنید خواهند گفت: اینها جعفری هستند. خدا جعفر را نیامرزد چقدر بد یارانش را تربیت کرده است.
      مراد از کلمه ناس به کسانی که از نظر فقهی و اعتقادی با ایشان تفاوت داشتند و به امامت ایشان قائل نبودند که اصطلاحا اهل سنت نامیده می شوند و در این اصطلاح اوج ادب با مخالفان ایشان بروز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *