مشکلی به نام FM-Player

توی ماشین نشستی و به موسیقی ملایمی که از رادیو در حال پخش است گوش می دهی: کاش میشد بارون بباره، خبر تازه بیاره، خاک تشنه بی قراره… ناگهان ریتم موسیقی عوض می شود: چشام اشکی نداره به پای تو بذاره، این قلب پاره پاره، قسم خوردن نداره!! البته در حالت خیلی خوش بینانه چنین آهنگی شنیده خواهد شد و در حالت واقعی یک آهنگ رپ و کاملا گوش خراش روی اعصاب شما رانندگی می کند.

این مشکل از وقتی شروع شده که دستگاهی به نام FM Transmitter/Player اختراع شده است! دستگاهی بسیار ارزان با قابلیت پخش MP3، دارای حافظه داخلی و امکان اتصال به کول دیسک! چیز دیگه ای هم لازم دارید؟ بله، صداش از کجا پخش بشه؟ از طریق مدولاسیون فرکانس روی موج FM رادیو! به عبارتی با داشتن یک رادیوی ساده و یک FM player دیگر نیازی به سیستمهای پخش گران قیمت سونی و پایونیر و JVC ندارید! تا اینجا که همه چیز خوبه، هوا هم آفتابیه و به به!

و اما مشکل: مشکل از اینجا شروع می شود که این دستگاه برای پخش صدا از بلندگوی ماشین، صدا را روی فرکانس رادیوی FM مدوله می کند، لذا تمام ماشینهای مجاور خودروی شما، در صورتی که رادیوی آنها روشن باشد، مجبورند که از موسیقی شما فیض ببرند! این کار دو مشکل اساسی دارد، اول اینکه دیگران از اسرار موسیقایی شما باخبر می شوند (تصور کنید، شما خود را در میان همسایگان یک انسان کاملا متشخص، مذهبی و سنگین جلوه می دهید و الان دارید در تنهایی خود به یک ترانه از خانم فروهر گوش می کنید در همین حال همسایه ی دیوار به دیوارتان از کنار شما عبور می کند و با دیدن شما دست تکان می دهد و لحظه ای بعد از شدت تعجب، تصادف می کند!). مشکل دوم که به نظر من نمونه ی بارزی از مردم آزاری است، این است که خودروهای مجاور شاید تمایلی به شنیدن صدای ؟ ساسی مانکن و دی جی علی گیتور را نداشته باشند، در این صورت یا باید رادیو را خاموش کنند و یا با سرعت از نزدیکی ماشین شما فرار کنند که متاسفانه ترافیک اجازه این کار را نمی دهد.

در شهر شاهرود، ظاهرا تمایل زیادی به استفاده از این دستگاهها وجود دارد و من بلااستثناء هر روز درگیر این مشکل هستم و هر بار با آهنگ جدیدی آشنا می شوم (توفیق اجباری)!

Share

5 نظر در “مشکلی به نام FM-Player

  1. توضیح تکمیلی اینکه فرکانس این اف ام پلیرها قابل تغییره و مردم عزیز میتونن با تغییر اون کاری کنن که دیگه با رادیو جوان کاری نداشته باشه !!

  2. به به برادر آی کیو، راه گم کردی برادر
    زدی تو کار رادیو و صدا… یکی دو روز دیگه هم احتمالا باید توی سیما منتظر جمالت باشیم!
    موفق باشی

  3. البته این صدا حتما روی باند خاصی پخش می شود و بقیه می توانند پیچ رادیو را بچرخانند و صدای دیگری را گوش کنند.

    • متاسفانه پیش فرض روی شبکه جوان است که خیلی اوقات به آن گوش می دهم! ضمن اینکه چون سیستم کیلویی است، روی سایر شبکه های رادیو هم نویز می افتد.

      پی نوشت اسفند ۹۳: چند سالی است که دیگر به رادیو جوان گوش نمی دهم؛ شاید یکی از نشانه‌های پیری است! در سالهای اخیر بیشتر یا مشغول شنیدن سخنرانی ام یا رادیو معارف یا رادیو پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *