برنامه نود و پیامک برای دیار باقی!!!

لطفا به احترام قربانیان زلزله آذربایجان، یک پیامک بدون متن به … ارسال نمایید!!

عادت ندارم از دو یا سه علامت تعجب استفاده کنم اما این زیرنویس برنامه نود، که هم اکنون دارد پخش می شود، جای تعجب بسیار داشت. این کار مصداق بارزی است برای کار لغو! یعنی کاری که هیچ فایده ای ندارد. و شاید بدتر از لغو باشد و مصداق اسراف تلقی شود چرا که ضرر هم دارد و ضررش هزینه ایست که تماشا کنندگان برنامه، بابت پیامک می دهند. این آداب و رسوم بی فایده و عجیب متاسفانه دارد باب می شود. حتما دیدید و شنیدید که در مراسم سوگواری مرحوم سمندریان، اهالی هنر برایش سوت کشیدند و کف زدند. اینها سنخیتی با روح مسلمانی ندارد، مسلمانی که در قرآن می خواند مومن از کار لغو پرهیز می کند.

پروردگارا عقل و ایمان ما زیاده بگردان

پی نوشت: باخبر شدم که هزینه پیامکها صرف زلزله زدگان شده است. لذا توجیه حاصل شد و از لغو درآمد.

Share

4 نظر در “برنامه نود و پیامک برای دیار باقی!!!

  1. جناب آقای دکتر همینجور الکی و ندانسته قاضی نشوید و بالای منبر نروید
    در مطلبی که خبرگذاری مهر با نام تئاتر “ایران به سوگ استاد سمندریان نشست” می توانید علت این سوت وکف کشیدن را بخوانید
    این لینکش: http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1648892
    در آخر این مطلب نوشته:
    حامد بهداد بازیگر سینما و تئاتر و از شاگردان حمید سمندریان نیز در این مراسم حضور داشت. او این اجتماع را ناشی از انسانیت دانست و گفت: جمع شدن ما از قلب و عشق ماست. خانم روستا می‌گفت که آقای سمندریان گفته: حالا که خوب فکر می‌کنم می‌بینم همه را دوست دارم. او همه را دوست داشت و همه دوستش داشتند.

    وی افزود: امروز درک می‌کنم “کلمه” چقدر از بیان احساس قاصر است. به یاد می‌آورم استاد از الف و ب به ما گفت، خاطره‌ها و عشقهایمان با او آنقدر زیاد است که احساساتمان از بیان آن جا می‌ماند. آقای سمندریان می‌گفت: اگر گالیله را اجرا نکنم دستم از قبر بالا می‌آید. حالا همه دستهایمان را بالا ببریم.

    و در جایی دیگر:
    در ادامه مهشاد مخبری بازیگر تئاتر و تلویزیون که به شدت متأثر و در حال گریستن بود گفت: تن همه‌مان لرزید. از دستش داده‌ایم. داغ گالیله‌اش به دل خودش ماند. هنوز خیلی سمندریان در تئاتر داریم. خطاب به مسئولان می‌گویم دو روز دیگر پشت این تریبون‌ها نایستید و نگویید چه حیف شد که بهرام بیضایی، علی رفیعی و …. آرزوی فلان نمایشنامه‌ها را به گور بردند.

    محمودرضا رحیمی کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه در تمثیلی تئاتر ایران را با نبود حمید سمندریان یتیم خواند و گفت: او در سه جبهه شرافت ، خانواده و آموزش بسیار زحمت کشید. او جای تک تک تماشاگران روی صندلی‌های سالن می‌نشست و به جای همه‌ تئاتر را می‌دید.

    “با ارائه مطلبی کوتاه از ژوبین قاضیانی شاگرد حمید سمندریان، گوران مجری برنامه، خطاب به حاضران گفت: تئاتر جای تخیل است، تخیل کنیم که اجرای نمایش “گالیله” تمام شده، استاد سمندریان روی صحنه آمده و ما می‌خواهیم تشویقش کنیم. استادمان را چگونه تشویق می‌کنیم؟”
    پایان بخش مراسم کف زدن و سوت و هورا کشیدن حاضران در حالی که بود که پهنای صورت همگی آنها از اشک خیس شده بود و بعد از آن اذان موذن‌زاده اردبیلی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر پخش شد…

    • توجیه نشدم. شاید ناشی از تفاوت فرهنگی است.
      به عنوان مسلمان هیچ جوری نمی توانم قبول کنم که در مراسم ختم، سوت و کف بزنم. مراسم ختم جایی است که باید در آنجا به یاد خدا و قبر و قیامت بیفتیم و از جمله ۵ جایی است که حتی حرف زدن در باب دنیا کراهت دارد. در صدر اسلام هم عده ای در اطراف خانه خدا سوت و کف می زدند و نام آن را نماز گذاشته بودند؛ اگر حوصله دارید تفسیر آیه ۳۵ سوره انفال را بخوانید.

  2. با سالام . من با نظر شما کاملا مخافم . به نظر من این کار یک جور ابراز همدردی با مردم داغ دیده ست. ما آدم ها از این دست کارها که بیشتر ظاهر نمادین دارند و شاید در ظاهر هیچ سودی نداشه باشند زیاد انجام می دهیم . مثلا تبریک گفتن تولد دیگران یا سال نو و یا مثلا ایستادن به هنگام پخش سرود ملی کشور ها . اگر این گونه حساب کنیم هدیه دادن به عزیزانمان که دیگر خیلی کار بدیست چون هم کار لغویست و هم ضرر مالی هنگفتی دارد و می شود ضرر در ضرر .این حرکت ها لغو که نیستند که هیچ اگر درست استفاده شوند مهر و محبت میان آدم ها را زیاد می کنند . بگذریم از اینکه شرکت همراه اول اعلام کرده بود درآمد حاصل از پیامک ها را به زلزلزه زدگان اختصاص می دهد.

    • سلام،
      نظر شما محترم اما دلایل شما نادرست است. هدیه دادن محبت ایجاد می کند، ایستادن به هنگام پخش سرود، احترام به یک سنت رایج است اما پیامک خالی چه محبتی ایجاد می کند یا چگونه باعث تسلی خاطر بازماندگان می شود؟ شما تصور بفرمایید که بلای بزرگی بر سرتان آمده است و پشت تلویزیون نشسته اید با این زیرنویس روبرو می شوید واقعا تسلی خاطر پیدا می کنید! اگر به جای این پیامک خالی، با مخابرات و ایرانسل هماهنگ می شد که در صورت ارسال کدخاصی به علاوه مبلغ، آن مبلغ به حساب هلال احمر واریز می شود، هم مسابقه پیامکی شان برقرار بود و هم کار خیری صورت گرفته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *