مهندسی رباتیک

توضیح (پی نوشت): متنی که نوشته ام گفته دانشجویان است، نه نظر بنده. رباتیک رشته واقعا خوبیست، اگر کسی اهلش باشد. این را گفتم که به کسی برنخورد. قصدم حذف این نوشتار بود لیکن چون نظرات خوبی در قسمت نظرات این پست آمده است، آن را حذف نکردم.

دیشب به همراه ۵ تن از همکاران دانشکده برق، جلسه ای با دانشجویان خوابگاهی این رشته داشتیم. دو مسئله بود که خیلی ها از آن گله می کردند، اول دومیش رو عرض می کنم:
یکی از دانشجویان برای اینکه فتح باب شود گفت: ” یک مشکلی که هست در ارتباط با رشته مهندسی رباتیک است. متاسفانه توی بچه ها ضرب المثل شده که مهندسی رباتیک رشته ای است که فقط با اسمش میشه رفت خواستگاری! دلیلش هم اینه که این رشته نه در صنعت شناخته شده است و نه در دانشگاه! [به عبارتی چوب دو سر طلاست] به عنوان مثال فلان شرکت که زمینه کاریش رباتیک است در اطلاعیه استخدامش متقاضی نیروهای الکترونیک و مکانیک شده است و اسمی از رباتیک نیاورده، از سوی دیگر در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه هم اوضاع فلاکت باری داریم چرا که فوق لیسانس این رشته وجود ندارد و برای قبولی در رشته مکاترونیک هم که بیشترین شباهت را با رباتیک دارد باید با برقیها یا مکانیکیها رقابت کنیم که از هر دوی آنها در درسهای تخصصی خودشان ضعیفتریم! “

توضیح: رشته مهندسی رباتیک از سال ۱۳۸۱ و برای اولین بار در دانشگاه صنعتی شاهرود راه اندازی شده و تا کنون هیچ دانشگاه دیگری این رشته را نداشته و حتی خبر ندارند که چنین رشته ای هم هست. اخیرا دانشگاه همدان هم این رشته را راه اندازی کرده است. این رشته، چیزی بین الکترونیک و مکانیک است و علی رغم کاربردهای متنوع آن در صنعت، در بین دانشگاهیان و صنعتگران ایران چندان شناخته شده نیست!

مسئله دیگری که اکثر دانشجویان از آن می نالیدند، مساله خوابگاه بود. ظاهرا دانشجویان پسر تنها دو ترم و در صورت خوش شانس بودن حداکثر ۴ ترم حق دارند از خوابگاه استفاده کنند و پس از آن باید خانه اجاره کنند. این موضوع واقعا مصیبت بزرگی است و سبب افت زیادی در کیفیت تحصیل دانشجویان می شود. لیکن سیاستهای باقلوایی دانشگاههای کشور بر افزایش کمی دانشجویان است و کیفیت را زیاد جایی نیست. لذا این مشکلات طبیعی است.

روز زمین تان مبارک باد.

Share

38 نظر در “مهندسی رباتیک

  1. سلام من چند تا سوال دارم که خواهش میکنم سریع بهشون جواب بدید مرسی مرسی مرسی
    ۱ – بهترین دانشگاه در ایران برای رشته رباتیک کدومه (کارشناسی )؟
    ۲ – ایا بهتر نیست که بریم کامپیوتر یه دانشگاه خوب مثل امیر کبیر (چون کارشناسی رباتیک نداره) و بعد گرایش ارشد رو رباتیک انتخاب کنیم ؟
    ۳ – میشه کارشناسی رباتیک رو در ایران خوند و بعد برای ارشد و ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت مثل آلمان ؟
    ۴ – یه نصیحتی چیزی برای کسی که خیلی خیلی علاقه به رباتیک داره اگه بشه یه مسیر برام مشخص کنین یا راهنمایی چیزی که راهم روشن تر بشه

    • سلام
      متاسفانه دو سال است که رشته رباتیک در دوره کارشناسی از دفترچه حذف شده و هیچ دانشگاهی در دوره کارشناسی رباتیک پذیرش ندارد. سیاست وزارت علوم چنین بوده است که این رشته حذف شود.
      در دوره ارشد هم به بسیاری از دانشگاهها اجازه اخذ دانشجو نداده اند.
      شما احتمالا باید در رشته برق-کنترل یا کامپیوتر-هوش مصنوعی تحصیل کنید.

  2. سلام ببخشید میخواسم بدونم برای رشته رباتیک حداقل باید چه رتبه ای داشته باشیم؟

  3. سلام

    من پارسال ۹۵ هوش شدم و رباتیک امیرکبیر رو آوردم، می‌خوام تجربیاتم توی این یکی دو ترم رو در اختیارتون بذارم. مخصوصا دوستانی که هوشی هستند و می‌خوان برن هوش جاهای دیگه، و این رشته رو هم قاطی هوش‌های بقیه دانشگاه‌ها می‌زنن.

    چیزی که لازمه اول از همه بدونید: این رشته هوش نیست!! رباتیکه!! این دو تا تفاوت‌های تقریبا اساسی با هم دارن. در حدی که رباتیک یه رشته‌ی جداس و گرایش هوش مصنوعی نیست. در کنار این، شما دانشجوی دانشکده‌ی کامپیوتر نخواهید بود و متعلق به پژوهشکده‌ی مستقل رباتیک خواهید بود که ساختمان خاصی نداره هنوز و یه پژوهشکده و چند آزمایشگاه رو فعلا شامل می‌شه (البته پژوهشکده‌ش فعلا دفتر آموزش هم هست :دی )

    ممکنه حس کنید دارم می‌کوبم این رشته رو، ولی اشتباه نکنید. کسایی که این رشته براشون خوبه و لازم دارن خوبی‌هاش رو بشنون اصولا کسایی نیستن که مستقیما به هوش علاقه داشته باشن و معمولا با تصورات اشتباهی می‌رن این رشته، من هدفم اینه که اونا این اشتباه رو نکنند. اگه نه کسی که ارشد رباتیک بخواد اجبارا همین گزینه کاملا رباتیکی روی میزه (هوش/رباتیک دانشگاه تهران فرق داره، اون هوشه با گرایش رباتیک). دقت کنید رشته رباتیک خوندن، با این که شما رباتیک کار کنید کاملا متفاوته، می‌تونید هوش بخونید و نتیجه‌ نهایی روی ربات داشته باشید.

    توی رباتیک، باید رسما مفهوم عامل هوشمند رو بذارید کنار، روز اول تعریفی که اساتید روش پافشاری دارند اینه که ربات اصولا حضور فیزیکی داره و یه مساله واقعیه ! (جدی می‌گم، در همین حد مسائل هوشی و دید عامل هوشمند به رباتیک رو، مساله‌ی غیر واقعی می‌دوند توی این رشته و ممکنه همین قدر متعجب بشید :دی )

    توی هوش، نگاه به مسائل یه کمی باز تره ، هم دید علمی محض و در عین حال کاربردی به مسائل هست، هم می‌شه کار رباتیکی و هوشمندی ربات انجام داد که خب مسلما سلایق بیشتری رو تحت پوشش قرار می‌ده.

    توی ارشد ۸ تا درس بیشتر نمی‌تونید در کل بردارید، که توی این رشته، واسه کسانی که به هوش علاقه دارند (حتی هوش رو با دید و کاربرد رباتیکی دوست دارند) ۳ تا درس از این ۸ درس توی ترم یک و دو به هدر می‌ره اجبارا. ریاضیات برای رباتیک، که واقعا درس مزخرفیه واسه یه هوشی، لااقل یک چهارمش فقط به درد می‌خوره و بقیه‌ش همه‌ش دید کنترلی داره به مسائل و ریاضیاتش هم برای کامپیوتری‌هایی که نرم بودن تقریبا بیگانه‌س چون معادلات و ریاضی مهندسیه Tongue خلاصه این درس غیر از دید خوبی که استادش تو یه سری مسائل می‌ده در کل سرکاریه.
    درس دیگه‌ای که هوشی یا نرمی باید توی رباتیک تحمل کنه سینماتیک و دینامیک رباته که کلا مکانیکه. درس کنترل ربات رو هم که کاملا کنترلی و برقیه باید ترم سه تحمل کنید. دقت کنید از همه این درسا می‌شه چیز یادگرفت و به کاربرد ولی فقط کافیه علاقه‌تون هوش باشه تا به اندازه کافی اذیت بشید.

    خوش‌بختانه بقیه درس‌ها خوبن. یه درس ناوبری ربات هم ترم یک خواهید داشت که تا آخر عید دستتون بهش بنده و از اول ترم روزی نیست که صب تا شب دستتون بند تمریناش نباشه، ولی خب شیرین و لااقل هوشی‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از درسای دیگه‌س و بیشتر به درد می‌خوره.

    از درس‌های زیر ، سه درس ترم اول تقریبا اجباری(!) و در ترم دوم هم هوش‌محاسباتی و کنترل ربات اجباری‌اند. مگر این که کنترل رو قبلا پاس کرده‌باشید. از سال جدید کنترل خطی که سخت‌افزاری‌ها پاس می‌کنند هم قبول نیست (بقیه همین جوری یه کنترل خطی پیش نیاز می‌خورند) و کنترل ربات به صورت اجباری به همه داده می‌شه.

    پس شد ترم ۱: ناوبری ربات (صب تا شب کار و تمرین و پروژه‌های سخت ولی جذاب و شیرین) ، ریاضیات برای رباتیک ( درس تقریبا چرت، کمی کار نیاز داره واسه پروژه‌هاش و پیاده‌سازی و ارائه نهایی)، سینماتیک و دینامیک ربات (این درسو می‌گیرید که بفهمید مکانیکی‌ها بندگون خدا چیا می‌خونن :دی)
    ترم ۲: هوش محاسباتی ( الگوریتم‌های تکاملی، شبکه عصبی، سیستم‌های فازی – یه درس عالی واسه هوشی‌ها)، بینایی ربات (همون بینایی ماشین هست، بدون شرح و باز مناسب برای هوشی‌ها)، کنترل ربات (که واسه ورودی ۹۳ به بعد فکر کنم یه کنترل خطی پیش‌نیاز می‌خوره و توی خودش کنترل غیرخطی و مقاوم و این جور چیزا درس داده‌میشه . من که شخصا حالم از کنترل بد میشه:دی)، سمینار (کلی تکلیف :دی)

    به‌جای بینایی ماشین می‌تونید درس دیگه هم بردارید با گروه‌های مهندسی پزشکی، برق، مکانیک، ریاضی و علوم‌کامپیوتر، یا دانشکده‌ی کامپیوتر.

    ترم ۳: خب شما آزادید دو درسی که استاد راهنماتون می‌گه بردارید :دی

    یه مورد دیگه که هست، اینه که جو اطرافتون دیگه کامپیوتری و هوشی نیست . چون بقیه افراد گروه از برق و امسال احتمالا از مکانیک میان و یه تعدادی هم با معدل از دانشگاه شاهرود و همدان میان که رشته کارشناسی‌شون رباتیک هست، یه عده زیادی هم با مسابقات و خوارزمی و غیره میان. همین کافیه تا بعد از گذشت یکی دو ماه اول کاملا حس کنید تغییر رشته دادید Confused
    و این مورد توی استادهای پژوهشکده هم هست. http://arc.aut.ac.ir/index.php?q=fa
    اگه دقت کنید دو تا استاد هوشی هستند، یکی علوم کامپیوتره (در مورد این بعدا توضیح می‌دم) و بقیه همه برق، مکانیک، مهندسی پزشکی و فناوری‌های‌نو (همون مکانیکه :دی) هستند. امیدواریم سال آینده یه استاد هوشی دیگه هم اضافه شه. حالا نکته اینه که اگه یه هوشی میخواد بیاد رباتیک و تا آخر رباتیک ادامه بده، همیشه محیط کاریش و اخلاق کاری افراد اطرافش این جوریه، ینی اصولا برقی و کنترلی هستند و انتظارات کنترلی و برقی دارند و به من به عنوان یه کامپیوتری فعال اعتماد کنید: این دو تا زبون هم رو نمی‌فهمند و خود این واقعا واسه بچه‌هایی که تو جو کارشناسی به کامپیوتر علاقه‌مند شدند یا بودند سخته، رسما باید با اون جو خداحافظی کنید.
    اون استادی که علوم کامپیوتره حتی الان تز تعریف می‌کنه توی جلسه گروه کلی بهشون گیر می‌دن چون حرف خود استاد هاست که ایشون به زبون ریاضی حرف می‌زنن و ما برقی‌ها و مهندسی‌ها زبونشون رو نمی‌فهمیم!! (این در ابتدا یکی از عجایب برای من بود، خلاصه اگه علوم کامپیوتر بودید و میخواید بیاید هوش که هیچی، ممکنه تا ابد زبونتون رو نفهمن توی رباتیک مگه خودتون بخواین زبونتون رو عوض کنید، اگر هوشی هم هستید (نرمی و علاقمند به هوش) بدونید تا آخر رباتیک تمام انتظارات کنترلی پا برجاست Smile این مساله‌ی تفاوت زبان‌ها و افکار یکی از آزاردهنده‌ترین چیز‌های ممکن می‌تونه باشه برای کامپیوتری‌هایی که می‌رند رباتیک. دیگه نمی‌دونم چه جوری قسمتون بدم که بفهمید این موضوع خییلی مهمه … خییلی.

    خلاصه که اگه قصد ادامه تحصیل توی هوش رو دارید، رباتیک امیرکبیر چندان گزینه مناسبی نیست هرچند رباتیک خییلی تو بورسه، خیلی روش کار می‌شه و خییلی هم خواهان داره ولی الان هوشی‌های دانشگاه‌های دیگه که رباتیک کار کنند می‌تونن خیلی موفق‌تر از کسی باشند که توی این رشته بیاد و بخواد کار هوشی انجام بده. حالا این قدرها که من می‌پزمش هم نشدنی نیست، الان من خودم تمام سعیم رو کردم و تزم هوشی شد و یه ارتباط کوچیک با رباتیک داره ولی بدونید لااقل واسه ادامه ازتون تو سطح جهان انتظارات متفاوتی از یک هوشی خواهند داشت و تا ابد باید با اساتید برقی و علم به نظر من مزخرف کنترل سر و کله بزنید :دی تنها دلیلی که ممکنه داشته‌باشید برای این که بیاید رباتیک امیرکبیر، ممکنه این باشه که شبانه‌های هوش شریف و دانشگاه تهران و امیرکبیر رو نیورده باشید، و توی اساتید دانشگاه شهید بهشتی هم کسی رو پیدا نکرده باشید که موضوع مورد علاقه‌تون رو کار کنه، در این صورت می‌تونید بیاید و از اسم امیرکبیر بعدها استفاده کنید برای ادامه تحصیل.

    در نهایت، کسانی که نرمی یا هوشی نیستند و می‌خوان رباتیک کار کنن این جا براشون بهترین گزینه‌س. امکانات رفاهی گروه درسته کمه ولی از نظر تجهیزات آزمایشگاهی من فکر نمی‌کنم تو کشور معادل داشته باشه، استادهاش زحمت زیادی می‌کشن تا این گروه نتیجه بده چون خودشون گروه مستقل هستند (هرچند به کارشون انتقاداتی وارده) و از طرفی تیم‌های ربوکاپ واقعا قوی و در سطح جهانی (رتبه‌های اول و دوم ) داره و از نظر تجربه‌ی عملی و مسابقاتی خییلی می‌تونه واسه کسی که علاقه‌داره مفید باشه. اسم امیرکبیر هم خب روش هست. هرچند طول می‌کشه این گروه که سال سوم تاسیسش تازه تموم شده پخته بشه ولی خیلی بد عمل نکرده، به هر حال تازه داره پا می‌گیره دیگه.

    یه نکته‌ای که یادم رفت، در مورد خود امیرکبیره که واقعا جو سخت‌گیری و فشاره و این خودش توی تحمل یه سری درس و فیلد جدید و انتظارات جدیدی که از یه دانشجوی علاقمند به هوش می‌ره تاثیر گذاره. ضمن این‌که از بدو ورود به دانشگاه (بعد از یک ماه) می‌فرستن شما رو که استاد راهنماتون رو انتخاب کنید و این یعنی قدم اول در انتخاب فیلد کاری‌تون. بعد از اون به سرعت هرچه تمام باید موضوع تز و پروپوزال (چگونگی انجام تز!! در حدی که نوآوری و روش حل پیشنهادی رو ازتون تا حدودی می‌خوان! 😐 ) باید تحویل بدید و خود موضوع باید تا بهمن تقریبا قطعی بشه و تا آخر فروردین پروپوزال بدید و تا آخر اردیبهشت پروپوزال داوری شه، این خودش سبب می‌شه کلی زیر فشار باشید تا موضوع رو سریع پیدا کنید، مقاله بخونید و کارتون رو مشخص کنید، بعضی دانشگاه‌ها تا آخر شهریور مهلت این کار رو می‌دن که در برابر اونا کار دانشجوی امیرکبیر کمی سخت‌تره و در رباتیک چون بین‌رشته‌ای هست و باید بفهمید می‌خواهید چی کار کنید یه کمی سخت‌تر.

    • سلام
      من در سایت پونیشا با فردی با همین نام کاربری برخوردم از آنجایی که تماس در پونیشا ممنوع است در اینترنت نام کاربری ایشان را جستجو کردم تا به این صفحه رسیدم.

      به این امید که ایشان نیز نسخه ای از این پیام را دریافت و با من تماس بگیرد:
      gsamesam@gmail.com

  4. کاردانی رباتیک نیز تاسیس شد

    کاردانی رباتیک نیز تاسیس شد

    شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی، سرفصل و ریز محتوای درسی کاردانی برای تربیت کاردان فنی ربات را تصویب کرد.

    به گزارش خبرنگار مهر، رشته کاردانی فنی ربات با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر برای نگهداری و تعمیر ربات های خطوط تولید و صنعتی تدوین و تصویب شد.

    از جمله قابلیتها و توانمندیهای فنی فارغ التحصیلان این دوره می توان به مواردی چون تعمیر و برنامه نویسی بازوهای صنعتی، استفاده و بکارگیری رباتهای خطوط تولید، نگهداری و برنامه نویسی رباتهای خطوط تولید و عیب یابی و تعمیر بازوهای فعال در خطوط تولید اشاره کرد.

    با توجه به توانمندیهای اشاره شده دانش آموختگان این دوره می توانند مشاغلی چون تکنیسین تعمیر و نگهداری ربات را احراز کنند.

    برخی از دروس تخصصی این دوره شامل الکترونیک قدرت و محرکه ها و آزمایشگاه آن، میکرو کامپیوترها و آزمایشگاه آن، رباتیک، آزمایشگاه رباتیک، کارگاه کنترل ربات، سنسورهای ربات و آزمایشگاه آن، کاربرد ربات در اتوماسیون اعلام شده که که در کنار سایر دروس پایه به همراه ۵۱۲ ساعت آموزش محیط کار شامل کاربینی و کارورزی دستیابی به توانمندی های فوق را فراهم می کند.

  5. راه اندازی دوره دکتری رباتیک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

    به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر صبح امروز در مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات رباتیک این دانشگاه افزود: سومین دوره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد رشته رباتیک در این دانشگاه صورت گرفته است که بر این اساس دوره دکتری این رشته نیز در دانشگاه راه‌‌اندازی می‌شود.

    وی بیان داشت: برنامه داریم تا پایان امسال مراحل تصویب دوره دکتری رشته رباتیک را در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی طی کنیم تا سال آینده نخستین گروه دانشجو در این دوره پذیرش شود.

    به گفته رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرش دانشجو در دوره دکتری رباتیک براساس آزمون نیمه متمرکز دکتری و استعدادهای درخشان است.

    رهایی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاهی پیشرو در حوزه آموزش مهندسی است، گفت: دراین دانشگاه پژوهشکده و گروه آموزشی رباتیک راه‌اندازی شده است.

    وی با اشاره به برگزاری سومین دوره مسابقات جام دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در این مسابقات تیم‌هایی از کشورهای یونان و آلمان حضور دارند.

    رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: ارتقاء دانش بومی در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی، شناسایی و معرفی محصولات و شرکت‌های موفق داخلی مرتبط با رباتیک و هوش مصنوعی، فراهم سازی بستر لازم برای عرضه ایده‌های جدید محققان و تجاری سازی محصولات از اهداف برگزاری مسابقات رباتیک این دانشگاه است.

  6. آشنایی با دروس دکتری رباتیک در خارج از کشور

    متاسفانه هنوز در ایران دکتری رباتیک تاسیس نشده است.
    بنابراین علاقه مندان به تحصیل می بایست به خارج از کشور بروند
    در خارج از کشور هر دانشگاه دروس و سر فصل خاص خود را دارد
    بنابراین ممکن است افرادی دچار ابهام شوند که کدام دروس مناسب تر است
    در ادامه به معرفی دروس دانشگاه جورجیاتک واقع در شهر آتلانتا ایالت جوجیا کشور آمریکا می پردازیم

    چرا جورجیاتک

    معروف ترین دانشگاهی که مهندسی رباتیک را ارائه می دهد دانشگاه کارنگی ملون است
    این دانشگاه مهندسی رباتیک را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد.
    از نظر بسیاری افراد رتبه رباتیک را در بین دانشگاه ها دارد
    اما به علت این که این رشته در دانشکده علوم کامپیوتر ارائه می گردد
    دروسش تقریبا به هوش مصنوعی گرایش دارد
    بنابراین از معرفی دروسش می گذریم

    از نظر رتبه دومین دانشگاهی که دارای دکتری رباتیک است دانشگاه جورجیاتک است
    خوبی این دانشگاه این است که رباتیک آن با همکاری دانشکده های برق و کامپیوتر، مکانیک، هوافضا برگزار می شود
    یعنی رباتیک زیر نظر یک دانشکده خاص نیست
    بنابراین در ادامه به معرفی دروس دکتری رباتیک این دانشگاه می پردازیم

    لیست دروس دکتری رباتیک در جورجیاتک

    • ادراک محاسباتی
    • ارتعاشات پیوسته
    • بازوهای ماهر بستر سیار
    • برنامه ریزی (هوش مصنوعی)
    • بینایی کامپیوتر
    • تخمین بهینه
    • تشخیص الگو
    • تعامل انسان و ربات
    • دینامیک اجسام منعطف
    • دینامیک پیشرفته
    • دینامیک غیرخطی
    • ربات های هوشمند: برنامه ریزی در حین فعالیت
    • رباتیک خودمختار
    • روش های نوین در کنترل پرواز
    • سیستم های چند رباتی
    • کنترل دیجیتال
    • کنترل غیر خطی
    • کنترل مقاوم
    • کنترل و هدایت بهینه
    • کنترل وفقی
    • کنترل هوشمند
    • معادلات دیفرانسیل جزئی عددی در بینایی کامپیوتر
    • مهندسی شناختی
    • نقشه برداری و بازسازی سه بعدی
    • هدایت و ناوبری
    • یادگیری در عامل های خودمختار
    • یادگیری ماشین

    جزئیات هر درس

    ۳D Reconstruction and Mapping – Course focuses on multi-robot/multi-camera mapping and reconstruction. Topics range from SLAM, graphical model inferences, and understanding the practical issues regarding multi-platform reconstruction.

    Adaptive Control – Methods of parameter estimation and adaptive control for systems with constant or slowly varying unknown parameters.

    Advanced Dynamics – Kinematics of particles and rigid bodies, angular velocity, inertia properties, holonomic and nonholonomic constraints, generalized forces, Equations of motion, Newtonian frames, consistent linearization, energy and momentum integrals, collisions, mathematical representation of finite rotation.

    Artificial Intelligence Planning – Symbolic numerical techniques that allow intelligent systems to decide how they should act in order to achieve their goals, including action and plan representation, plan synthesis and reasoning, analysis of planning algorithms, plan execution and monitoring, plan reuse and learning, and applications.

    Autonomous Robotics – The principles and practice of autonomous robotics including behavior-based design and architectures, adaptive learning and team behavior, and the role of perception within robotic systems.

    Cognitive Engineering – Cognitive engineering addresses a range of technologies and work environments that will support human cognitive performance, including information systems, decision support, automation, and intelligent systems.

    Computational Perception – Study of statistical and algorithmic methods for sensing people using video and audio. Topics include face detection and recognition, figure tracking, and audio-visual sensing.

    Computer Vision – An introduction to computer vision and machine perception. An intensive study of the process of generating a symbolic description of the scene by interpretation of images(s).

    Digital Control – Comprehensive treatment of the representation, analysis, and design of discrete-time systems. Techniques include Z- and W- transforms, direct method, control design, and digital tracking. Prerequisite: ME 3015 or equivalent, or with the consent of the instructor. (3 semester hours)

    Flexible Multi-Body Dynamics – Nonlinear, flexible multi-body dynamic systems, parameterization of finite rotations, strategies for enforcement of holonomic and non holonomic constraints, formulation of geometrically nonlinear structural elements, time-integration techniques.

    Guidance and Navigation – Earth’s shape and gravity. Introduction to inertial navigation. GPS aiding. Error analysis. Guidance systems. Analysis of the guidance loop. Estimation of guidance variables. Adjoint analysis.

    Human-Robot Interaction – Survey of the state of the art in HRI research, introduction to statistical methods for HRI research, research project studio. A petition has been filed for this to be added to the permanent CS curriculum and have permanent course number.

    Intelligent Control – Principles of intelligent systems and their utility in modeling, identification, and control of complex systems; neuro-fuzzy tools applied to supervisory control; hands-on laboratory experience.

    Learning in Autonomous Agents – An in-depth look at agents that learn, including intelligent systems, robots, and humans. Design and implementation of computer models of learning and adaptation in autonomous intelligent agents.

    Machine Learning – Machine learning techniques and applications. Topics include foundational issues; inductive, analytical, numerical, and theoretical approaches; and real-world applications.

    Mobile Manipulation – The objective of the course is to gain knowledge of methods for design of mobile manipulation systems. The course covers all aspects of the problem from navigation and localization over kinematics and control to visual and force based perception.

    Modern Methods of Flight Control – Linear quadratic regulator design. Model following control. Stochastic control. Fixed structure controller design. Applications to aircraft flight control.

    Multi-Robot Systems – In-depth examination of the current research on multi-robot systems. Students develop and critically analyze a multi-robot system.

    Nonlinear Control – Advanced treatment of nonlinear robust control. Lyapunov stability theory, absolute stability, dissipativity, feedback linearization, Hamilton-Jacobi-Bellman theory, nonlinear H-infinity, backstepping control, and control Lyapunov functions.

    Nonlinear Dynamics – Nonlinear vibration methods through averaging and multiple scales, bifurcation, periodic and quasi-periodic systems, transition to chaos, characterization of chaotic vibrations, thermodynamics of chaos, chaos control.

    Optimal Estimation – Techniques for signal and state estimation in the presence of measurement and process noise with the emphasis on Wiener and Kalman filtering.

    Optimal Guidance and Control – Euler-Lagrange formulation; Hamilton-Jacobi approach; Pontryagin’s minimum principle; Systems with quadratic performance index; Second variation and neighboring extremals; Singular solutions; numerical solution techniques.

    Pattern Recognition – Theory and application of pattern recognition with a special application section for automatic speech recognition and related signal processing.

    PDEs in Image Processing and Computer Vision – Mathematical foundations and numerical aspects of partial-differential equation techniques used in computer vision. Topics include image smoothing and enhancement, edge detection, morphology, and image reconstruction.

    Robot Intelligence: Planning in Action – Course covers methods for planning with symbolic, numerical, geometric and physical constraints. Topics will range from classical and stochastic planning to continuous robot domains and hybrid control of dynamic systems.

    Robust Control – Robustness issues in controller analysis and design. LQ analysis, H2 norm, LQR, LQG, uncertainty modeling, small gain theorem, H-infinity performance, and the mixed-norm H2/H-infinity problem, Controller analysis and design for linear and nonlinear systems with structured and non-structured uncertainty. Reduced-order control, stability, multipliers, and mixed-mu.

    Vibration of Continuous Systems – Equations of motion and oscillatory response of dynamic systems modeled as continuous media. Prerequisites: ME 6442 or equivalent, or with the consent of the instructor.

  7. ضرورت رشته رباتیک، از کارشناسی تا دکتری

    نویسنده: مهران پیروز
    منبع: نشریه مهندسی رباتیک هامین شماره سوم

    همانطور که می دانید، همگام با پیشرفت های عظیم و سریع علم و صنعت در جهان امروز، حرکت کشور عزیز ما نیز در عرصه صنعت و تکنولوژی شتاب بیشتری گرفته و سعی می شود با بکارگیری علوم مختلف روز در بخش صنعت، کمبودها و عقب ماندگی های موجود برطرف شود. زیرا پیشرفت در بخش های گوناگون صنعت، زمانی حاصل می شود که علوم مرتبط با آن را در اختیار داشته باشیم و نمی توان از نقش موثر دانش در روند شکوفایی صنایع کشور چشم پوشی نمود. از این رو، کاملا واضح است که برای تقویت صنایع، باید افرادی متخصص و آگاه به دانش های گوناگون را تربیت کنیم که این خود وابسته به سرمایه گذاری های کلان در بخش آموزش و به طور خاص دانشگاه است. تنها با بها دادن به دانشگاه است که یادگیری و تولید بومی علم، میسر شده و می توان با تخصصی کردن همه علوم، متخصصانی در سطوح مختلف (از کاردانی تا دکتری) برای کارهای متنوع در صنعت پرورش داد. بسیاری از رشته های تخصصی در دانشگاه ها (از قبیل رشته های فنی- مهندسی) برای پاسخ گویی به نیاز های تخصصی در صنایع گوناگون و هموار کردن مسیر توسعه در صنعت ایجاد شده اند.

    اما در صنایع گوناگون امروز، ماشین ها و ربات ها نقش ویژه ای داشته و کارخانه های بزرگ به سمت تمام مکانیزه شدن ، اتوماسیون و مهم تر از همه اتونوموس پیش می روند. به همین دلیل، در کشورهای صنعتی کمتر کارخانه مهمی را می توان یافت که در آن از ربات استفاده نشود. پیش بینی می شود که رباتیک یکی از ده صنعت برتر آینده باشد. نیاز امروز صنایع ایجاب می کند که بسیاری از امور توسط ربات ها و با حداقل دخالت انسان (و یا حتی بدون دخالت نیروی انسانی) انجام پذیرد. در صنعت، گاهی اوقات نیاز است که کارهایی صورت پذیرد که انسان به هیچ وجه، توانایی انجامش را ندارد. در این موارد ربات ها می توانند بهترین راه حل و مدد رسان آدمی باشند. همچنین، کارخانه ها برای افزایش سرعت، کیفیت، دقت و هزینه ی پایین تر به سمت رباتیکی کردن تمامی قسمت های کارخانه پیش می روند و در بعضی از قسمت ها که برای انسان خطرناک است، مانند جوشکاری و رنگ پاشی و سموم شیمیایی و …. ناچار به استفاده از ربات می شوند. به طور اجمالی می توان گفت، مزایای بکارگیری ربات ها در بخش صنعت عبارت است از : افزایش بهره وری، افزایش تولید، بهبود کیفیت کار، افزایش دقت، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی، افزایش سرعت، کاهش هزینه، کاهش ضایعات ، چند منظوره بودن، هوشمند بودن، عدم خستگی و…. مهندسی رباتیک رشته ای است که جهت پاسخ به نیاز صنعت در طراحی، تولید، نگهداری و تعمیرات ربات ها پدید آمده است.

    با توجه به حضور موثر و انکار ناپذیر ربات ها در اغلب صنایع، ما نیز همانند سایر کشورهای جهان، برای رشد صنایع و بهبود وضع تولیدات کارخانجات کشور چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی نیاز به افرادی متخصص در زمینه علم مهم رباتیک داریم. متاسفانه در ایران رشته مهندسی رباتیک تا حدودی ناشناخته و مهجور مانده است و هنوز بسیاری از مسئولین کشور در این پندارند که نیاز به رشته رباتیک، به عنوان یک رشته مستقل وجود ندارد و متخصصان در رشته هایی نظیر مهندسی برق، مکانیک، هوش مصنوعی و … می توانند از پس امور مرتبط با رباتیک برآیند و یا رباتیک را زیرشاخه ای از این رشته ها می دانند. یقینا این چنین افرادی به علت عدم اطلاعات کافی در اشتباهی محض به سر می برند! ممکن است این رشته ها گرایشی با عنوان رباتیک داشته باشند؛ اما این موضوع به معنی آن نیست که باید رباتیک را زیر شاخه ای از آن ها بدانیم. رباتیک با تمام این رشته ها متفاوت است و یک رشته مستقل می باشد که از تلفیق کردن علوم مذکور به وجود می آید. بدون شک حتی افرادی که در رشته های مذکور، گرایش خود را رباتیک برگزیده و در آن به مطالعه می پردازند، نیز نسبت به تمامی وجوه این رشته اشراف کامل پیدا نکرده و در واقع نمی توان آن ها را مهندس و متخصص رباتیک به شمار آورد. برای مثال، یقینا یک مهندس برق، در زمینه مکانیک دارای اطلاعات زیادی نیست و برعکس. بنابراین در صورت نبود مهندس رباتیک در صنعت، باید از سه یا چهار مهندس در رشته های یاد شده استفاده نمود تا امور مربوط به رباتیک را به پیش برد، که در این صورت نیز مشکل عدم ارتباط مناسب و درک متقابل مهندسین این رشته ها، گریبان گیر صنعت می شود. یک متخصص ربات باید دارای ذهن و اطلاعات چند بعدی در زمینه های مختلف ربات باشد که این موضوع فقط در رشته تخصصی مهندسی رباتیک تحقق می یابد. زیرا کارهای گروهی مورد نیاز و ماهیت بین رشته ای این رشته، بدون شک فارغ التحصیلانی ماهر و انطباق پذیر تربیت می کند که می توانند مهارت های خود را در انواع شرایط به کار گیرند.

    همچنین برخی افراد تصور می کنند که رشته رباتیک همان مکاترونیک یا زیرشاخه ای از آن است و چون رشته مکاترونیک وجود دارد، دیگر نیازی به رباتیک نیست! قبلا صحبت های زیادی در مورد تفاوت های رباتیک و مکاترونیک شده است اما ظاهرا همچنان لازم است که تکرار شود و به همین دلیل مجددا به آن اشاراتی کوتاه می کنیم: علم مکاترونیک به معنای خودکار شدن سیستم ها و پیاده سازی اتوماسیون است. درحالی که علم رباتیک به معنای خودمختار شدن سیستم ها و پیاده سازی اتونوموس می باشد. همه ورودی ها در سیستم های مکاترونیکی از پیش تعریف شده و فراهم است اما در سیستم های رباتیکی، خود سیستم وظیفه دریافت و فراهم نمودن ورودی ها را از محیط عهده دار است. سیستم های مکاترونیکی نیازمند اندیشه انسانی به صورت همزمان و یا از پیش می باشند، ولی سیستم های رباتیکی نیازی به فکر و محاسبات انسانی ندارند. در حقیقت می توان گفت، رباتیک دانشی فراتر از مکاترونیک و نوع تکامل یافته آن است و به همین دلیل برتری آن بر مکاترونیک مشخص است. جهان کنونی درحال قدم نهادن در راه خودمختار سازی صنایع و ابزارهاست و به نظر می رسد علم مکاترونیک دیگر به تنهایی قادر به برطرف نمودن این نیاز گسترده نمی باشد. اکنون، کمتر نشریه علمی (مهندسی) را می توان یافت که در آن به اختراع یا تولید یک محصول کاملا خودمختار (از قبیل کاوشگر، هواپیما، اتومبیل، چراغ راهنما، ماشین نظافت چی و …) اشاره ای نشده باشد. احتمالا در چند سال آینده، در اغلب کارخانه های مهم جهان سیستم های خودکار جایشان را به سیستم های خودمختار خواهند داد و به طور کامل رباتیکی می شوند.

    از سوی دیگر گروهی نیز معتقدند با توجه به این که صنعت ایران هنوز در زمینه رباتیک پیشرفت چندانی نکرده است و به همین دلیل، بازار کار و صنایع ایران برای چنین رشته ای بسیار محدود است؛ لذا فعلا نیازی به ارائه رشته مستقل رباتیک احساس نمی شود. در پاسخ به این افراد باید گفت که پیشرفت و توسعه صنعت در زمینه رباتیک و یا هر بخش دیگری، بدون سرمایه گذاری برای آموزش و گسترش علوم مربوط به آن هرگز میسر نخواهد شد و ما باید برای جبران عقب ماندگی ها و کاستی های رباتیک کشور، به توسعه هرچه بیشتر و هرچه سریع تر دانش رباتیک در مراکز آموزشی خود بپردازیم. وجود افراد متخصص در بخش رباتیک، در حقیقت داروی شفا بخش صنعت کشور است. درست است که شاید در صنعت امروز ایران تا حدودی به رباتیک بی توجهی شده و در سرمایه گذاری های کلان صاحبان صنایع و حتی دولت نادیده انگاشته شده است؛ اما غفلت مسئولین و مدیران نباید سبب توقف تولید این داروی حیاتی برای صنعت بیمار کشور شود. هرگز مشاهده نشده است که به علت عدم آگاهی بیماران از وجود داروی مورد نیازشان، تولید آن دارو را متوقف کنند. بلکه با اطلاع رسانی های صحیح، سعی می شود که اهمیت استفاده از آن دارو را برای بیماران تشریح نمایند. پس وظیفه همه دلسوزان صنعت کشور، کمک به گسترش رباتیک و شناخت آن به صاحبان صنایع است؛ نه جلوگیری و انتقاد از تاسیس رشته رباتیک در مقاطع گوناگون دانشگاهی. بهترین روش گسترش و نهادینه کردن یک علم آن است که آموزش های سازمان یافته ای از آن ارائه گردد تا در زمانی اندک، افراد زیادی آموزش های لازم را دریافت نموده و در مدار آن علم قرارگیرند. پیشروترین کشور در این زمینه، ژاپن بود که آموزش هایی کلاسیک را در رده های مختلف سنی و تخصصی تدوین کرد و از طریق مدارس، دانشگاه ها، فرهنگسراها، پژوهشکده ها و سایر مراکز علمی- آموزشی به جامعه تزریق نمود. حاصل این حرکت هدفمند آن شد که در حال حاضر، ژاپن بالاترین سهم حوزه تجارت جهانی رباتیک را در اختیار دارد.

    متاسفانه، امروز که رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (که یکی از دانشگاه های بزرگ و مادر در ایران محسوب می شود) ارائه شده است و زمزمه هایی از ارائه آن در دانشگاه هایی همچون دانشگاه صنعتی شاهرود به گوش می رسد، برخی افراد دانشگاهی در مقابل این اتفاق خوب و مفید، موضع گیری کرده و درباره آن لب به انتقاد گشودند که این رشته نیاز به کارشناسی ارشد نداشته و مقطع کارشناسی برای آن کافی است! نادرستی این گفته از نوع بیانش مسلم است. زیرا مهندسی رباتیک نیز مشابه سایر رشته های مهندسی، به ارائه شدن در مقاطع بالاتر از کارشناسی، نیازمند است. برای روشن تر شدن موضوع، کمی به توضیحات بیشتر در این باره می پردازیم:

    در آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد هدف از اجرای این دوره، تربیت یافتن متخصصان و پژوهشگران با تاکید بر موارد ذیل می باشد: گسترش و تعمیق دانش (در یک زمینه خاص)، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی، کسب مهارت های لازم آموزشی _ پژوهشی ، آشنایی با روش ها و ابزارهای تحقیق، آمادگی برای ورود به دوره عالی دکتری و …

    دوره کارشناسی ارشد شامل دو مرحله آموزشی و پژوهشی می باشد. مرحله آموزشی واحدهای درسی دوره و مرحله پژوهشی شامل سمینار و پروژه است.

    مطمئنا برای هرچه تخصصی کردن کارها در صنعت، باید رشته های کلیدی همچون مهندسی رباتیک، در مقاطع بالاتر از کارشناسی نیز ارائه شود. زیرا کسب تخصص کافی در مقطع کارشناسی ممکن نبوده و همانند سایر رشته ها، مقطع کارشناسی برای آشنایی با رشته تخصصی و دریافت مفاهیم اساسی و کلیات می باشد و در صورت نبودن دوره کارشناسی ارشد، فرد علاقمند ناگزیر است خود، در فضای خارج از دانشگاه به پیگری اطلاعات عمیق تر و دقیق تر درمورد رشته مورد نظرش بپردازد که این موضوع علاوه بر سخت و زمان بر بودن در اجرا، بازده مورد نیاز را هم ندارد.

    همچنین دوره کارشناسی ارشد رباتیک، امکان مواجه شدن مهندس رباتیک با فرایندهای پژوهشی و انجام پروژه های مفید رباتیکی را فراهم نموده و او را برای تحقیقات و پروژه های عظیم صنعتی آماده می کند. قطعا چنین فرصتی در دوره کارشناسی به علت پایین بودن سطح آموزشی نسبت به کارشناسی ارشد و زیاد بودن واحدها و دروس (که منجر به کمبود وقت دانشجو برای پژوهش می شود) مهیا نیست. پژوهش های رباتیک می تواند پیرامون این موضوعات باشد: معرفی مشکلات و نیاز کشور به بهینه سازی تولید، پیگیری فناوری های نوین رباتیکی مورد استفاده در کشورهای پیشرفته صنعتی، معرفی زمینه های تحقیقاتی مطابق با نیاز روز کشور، انجام پروژه های کاملا جدید در حوزه های مختلف رباتیک و ….

    از طرف دیگر در کارشناسی ارشد، دانشجو امکان یادگیری دروس جدیدتر و تخصصی تر را پیدا کرده و دید عمیق تر وگسترده تری نسبت به رشته خود پیدا می کند.

    در مجموع می توان گفت، هدف از ارائه رشته مهندسی رباتیک در سطح کارشناسی ارشد، تجمیع تحقیقات رباتیک است که در حال حاضر در بخش های مختلف انجام می شود. دانشجویان این رشته باید بتوانند نقش موثری در توسعه تکنولوژی های مربوط به رباتیک داشته باشند. این رشته بر پایه دروس علمی و تحقیقات عملی پایه ریزی می شود که در آزمایشگاه رباتیک و تحت نظارت اساتید انجام خواهند شد. انتظار می رود دانش آموختگان آن در تمام صنایعی که نیازمند طراحی ماشین آلات صنعتی هستند به خوبی ایفای نقش نموده و در پروژه های صنعتی بزرگ شرکت و یا آن را با موفقیت رهبری نمایند و همینطور نیاز صنایع کشور را به طراحی و تولید ربات ها و سیستم های خودمختار برآورده سازند.

    واضح است که صنعت کشور به دانش های سطوح بالاتر نیز محتاج بوده و دیر یا زود باید در اندیشه ارائه رشته مهندسی رباتیک در مقطع دکتری باشیم. مطابق با آیین نامه آموزشی دوره دکتری، هدف از ایجاد این دوره، تربیت افرادی است که با تسلط به آثار علمی در یک زمینه خاص و آشنایی با روش های پیشرفته تحقیق (و دستیابی به مبانی جدید آموزش و پژوهش) بتوانند با نوآوری در زمینه های علمی و تحقیقی، در رفع نیازهای کشور و گسترش دانش در رشته تخصصی خود، مؤثر باشند و به تازه هایی در جهان دانش دست یابند. محور اصلی فعالیت های دوره دکتری، پژوهش و کسب تجربه در یک رشته خاص علمی است. بجز بخش صنعت در مراکز آموزشی نیز، نیاز جدی به وجود افراد متخصص در بخش رباتیک، برای تدریس در مقاطع مختلف، احساس می شود که با ارائه این رشته در سطح دکتری و جذب فارغ التحصیلان آن تا حدودی می توان به این نیازها پاسخ مناسب داد.

    به هرحال امید است که با مطالعه این نوشتار مسئولین آموزشی و دانشگاهیان کشور به اهمیت ویژه رشته رباتیک پی برده و در جهت گسترش آن بکوشند. همچنین سرمایه گذاران و صاحبان صنایع به بخش رباتیک توجه خاصی داشته و به دانش متخصصان ایرانی در زمینه رباتیک اعتماد بیشتری نشان دهند. در خاتمه چند راهکار که به نظر می رسد در راستای تقویت دانش رباتیک ایران ثمر بخش باشد، پیشنهاد می گردد:

    • ارائه رشته رباتیک در دانشگاه های معتبر و بزرگ ایران در مقاطع مختلف
    • جذب متخصصین این رشته برای تدریس در دانشگاه ها
    • بورسیه افراد به خارج کشور برای تحصیل در مقطع دکتری رشته رباتیک
    • آموزش در سطح مدارس راهنمایی، دیبرستان ها، هنرستان ها و پژوهشکده ها
    • حمایت های مالی و فراهم نمودن امکانات لازم برای فعالیت های در زمینه رباتیک
    • معرفی رشته رباتیک به جامعه از طریق رسانه ها
    • توجیه مدیران صنعتی و اقتصادی برای جذب نیروهای ماهر در زمینه رباتیک
    • سرمایه گذاری دولت در زمینه های مختلف رباتیک به ویژه تولید ربات صنعتی در داخل کشور

    مراجع:
    robotics-engineering.ir
    iran-eng.com
    tabnak.ir
    alef.ir
    robot.blog.iaus.ac.ir
    robosanat.mihanblog.com
    آیین نامه آموزشی دوره دکتری و کارشناسی ارشد
    مقاله مهندسی رباتیک؛رشته ای که از کرگی دم نداشت

    نویسنده: مهران پیروز
    منبع: نشریه مهندسی رباتیک هامین شماره سوم

  8. به نظر من رشته ی مهندسی رباتیک اصلا رشته بدردبخوری تو ایران نیست این رشته فقط توکشورهای پیشرفته ی صنعتی به درد میخوره مانند ایالات متحده امریکا USA چون تو ایران این رشته ناشناخته است و مقطع ارشد و دکتری نداره چون ….

  9. رشته درسیم فیزیکه دبیر هستم cncساختم vb وکتیا مکانیکال و…الکترونیک درس میدم به نظر شما ارشد مکاترونیک رو میزارن شرکت کنم آزاد مجلسی لظف کنید ایمیل بزنیدirandoostss@yahoo.com

    • سلام بله مشکلی نداره و قطعا موفق خواهید بود ولی درمورد دانشگاهش تحقیق بیشتری بکنید البته کارگاه های خوبی داره.کارشناسی رباتیک مجلسی بودم راضی نبودم

  10. رشته درسیم فیزیکه دبیر هستم cncساختم vb وکتیا مکانیکال و…الکترونیک درس میدم به نظر شما ارشد مکاترونیک رو میزارن شرکت کنم آزاد مجلسی

  11. سلام
    مهندسی رباتیک صنعتی همدان اوردم خاستم مشورت بگیرم
    میتونم باهاتون تماس داشته باشم
    مرسی

  12. با سلام
    با وجود چنین مشکلاتی(نا شناخته بودن این رشته و عدم امکان ادامه تحصیلات تکمیلی در این رشته و پاره ای دیگر از مشکلات مذکور…) شما رباتیک را پیشنهاد میکنید یا الکترونیک
    با تشکر

  13. با سلام
    با عنایت به برگزاری دومین جشنواره سراسری رباتیک با عنوان ربات ها در شهر توسط فرهنگسرای فناوری اطلاعات با همکاری شرکت دانش پژوهان جوان در تاریخ ۲۳ لغایت ۲۵ در لیگ مسیر یاب (دانش آموزی و دانشجویی) – رالی خیابانی – اسکوار- ماز برگزار می کند
    محل برگزاری : تهران -میدان قزوین- خیابان قزوین-جنب شهرداری منطقه ۱۱ فرهنگسرای رازی
    http://www.markazit.ir

    شماره تماس: ۰۲۱-۶۶۹۰۲۱۴۱

    دومین دوره مسابقات کشوری رباتیک ITCUP

  14. دعوت به همکاری در یک پروژه تحقیقاتی-صنعتی رباتیک

    از افراد زیر برای همکاری تمام وقت یا پاره وقت در یک پروژه روباتیک در تهران دعوت به عمل می‌آید:
    – یک مهندس رباتیک با تجربه در زمینه انتخاب و برنامه ریزی درایورهای Brushless DC و پیاده‌سازی میکروپروسسوری و SBC برای کنترل زمان واقعی تمامی درجات آزادی یک ربات.
    – یک مهندس رباتیک با تجربه در انتخاب سخت افزار برای انتقال بی سیم داده و ویدئو و طراحی نرم افزار واسط برای کنترل ربات از دور .

    لطفاً رزومه کامل خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید:
    robot_project@yahoo.com
    لطفا به همکاران اطلاع رسانی فرمایید.

  15. تضاد خودمختار با خودکار

    ROBOTICS VS MECHATRONICS

    AUTONOMOUS VS AUTOMATIC

    مکاترونیک یک رشته ی چند تخصصی ، شامل رشته های مهندسی مکانیک ، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است . مکاترونیک از دو کلمه ی “مکا” مخفف مکانیک و “ترونیک” مخفف الکترونیک مشتق شده است . رباتیک نیز همانند مکاترونیک از سه رشته ی هندسی مکانیک ، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر بوجود آمده است .
    تفاوت اصلی در آن است که سیستم های مکاترونیکی ورودی هایشان فراهم شده است (تمام ورودی ها از قبل تعریف شده و شناخته شده است) ؛ در حالی که سیستم های رباتیکی باید خودشان ورودی ها را از محیط دریافت نمایند. به عنوان مثال چراغ راهنمایی و رانندگی و ماشین لباسشویی ، سیستم های مکاترونیکی هستند . در چراغ راهنمایی و رانندگی وقتی انسان دکمه ای را فشار می دهد رنگ چراغ تغییر می کند و در ماشین لباسشویی دمای آب ، زمان و … به آن داده شده است. حتی وقتی چراغ راهنمایی و رانندگی در حالت خودکار قرار می گیرد و بدون نیاز به فشردن دکمه ای ، کار می نماید . هنوز به عنوان سیستم مکاترونیکی شناخته می شود چون ورودی هایش (زمان روشن بودن هر رنگ) برایش فراهم گردیده است . این فرایند ، خوکار (اتوماتیک) نامیده می شود . آن چه گفته شد در تضاد است با حالتی که چراغ راهنمایی و رانندگی دارای یک دوربین جهت تشخیص مردمی که می خواهند از عرض خیابان شوند باشد و رنگ چراغ را با توجه به فشردگی جمعیت تغییر دهد. آن چه گفته شد یک سیستم رباتیک است . این فرایند را خودمختاری (اتونوموس) گویند .

    نتیجه

    * سیستم های مکاترونیکی ورودی هایشان فراهم شده است در حالی که سیستم های رباتیکی باید خودشان ورودی ها را از محیط دریافت نمایند.
    * سیستم های مکاترونیکی خودکار هستند در حالی که سیستم های رباتیکی خودمختار هستند.
    * سیستم های رباتیکی نیازی به دید انسان ها (فکر و محاسبات بشر) ندارند ، در حالی سیستم های مکاترونیکی نیازمند فکر انسان ها از قبل یا همزمان می باشند.

    ————————-
    پی نوشت مترجم : امروزه دو علم مکاترونیک و رباتیک در ایران یک علم جدید شناخته می شود ، مهندسی مکاترونیک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می شود ، اما متاسفانه مهندسی رباتیک فقط در مقطع کارشناسی تدریس می شود و خبری از تدریس مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی ارشد حتی در آینده نیز به گوش نمی رسد . این در حالی است که در کشور های پیشرفته صنعتی دنیا مانند ایالات متحده آمریکا رشته ی مهندسی رباتیک به طور مجزا از مکاترونیک و رشته های دیگر از مقطع کارشناسی تا مقطع پست دکتری تدریس می شود . متاسفانه بعضی ها در ایران این دو رشته را یکی می دانند یا دیده شده است که مهندسی رباتیک را یکی از گرایش های مکاترونیک نام می برند . این درست است که یکی از گرایش های مکاترونیک در مقطع کارشناسی ارشد رباتیک است اما رشته های مکانیک طراحی کاربردی ، مکانیک ساخت و تولید ، کنترل ، هوش مصنوعی نیز دارای گرایش رباتیک در مقطع کارشناسی ارشد می باشند . این در حالی است که رشته ی رباتیک با رشته های مکاترونیک ، مکانیک طراحی کاربردی ، مکانیک ساخت و تولید ، کنترل و هوش مصنوعی متفاوت است. چون رباتیک یکی از گرایش های رشته ی مذکور است دلیل نمی شود که رباتیک را زیر مجموعه ی آن رشته بنامیم. امیدواریم با خواندن این مقاله تفاوت مکاترونیک با رباتیک بر خوانندگان روشن شده باشد و این مقاله جرقه ای باشد برای گسترش مهندسی رباتیک در مقاطع بالاتر در دانشگاه های کشور .

  16. عرض کنم من مهندسی‌ رباتیک میخونم توی دانشگاه مجلسی.الان برای ارشد دانشگاه مجلسی مکاترونیک داره.رشته نو پأیی و آینده خوبی داره،اما توی ایران قدرشو نمیدونن.شما هرموقع رباتیک خوندی و فارغ التحصیل شدین،بیاین نظر بدین که کار کردن سخته.من میدونم کارش هست.شده جریان گربه و گوشت(البته قصد توهین ندارم)ببخشید اگه بتون بر خورد

  17. ســـــــلام

    ولله واسه خواستگاری هم می پرسن کار و درآمدت چقدره رشته سیری چنده 🙂

    رباتیک رو باید اسمشو بذارن آش شعله قلمکار – به نظرم چارت درسی این رشته خیلی افتضاحه نیاز به ساماندهی داره

    درس رباتیکی که ما تو دروس تخصصی داریم کاردانی الکترونیک فنی حرفه ای تو دوسالش پاس میکنه و از این دست اشکالات خیلی وارده

    این نشون میده گستردگی مطالبی که بش نیازه خیلی زیاده و ما از هر چمن گلی نصیبمون شده

    کار کردن تو این وادی در بیرون دانشگاه با نام رباتیک خیلی سخته

  18. دانشگاه های ایران و رشته مهندسی رباتیک

    در ایران دانشگاه های زیر در مقطع کارشناسی پیوسته رشته مهندسی رباتیک دانشجو می پذیرند

    * دانشگاه صنعتی شاهرود
    * دانشگاه صنعتی همدان
    * موسسه غیر انتفاعی اقبال لاهوری مشهد
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی

    همچنین دانشگاه های زیر در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته مهندسی رباتیک دانشجو می پذیرند

    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان

  19. استاد فعلا که نمره ما دست شماست هر چی میخواید بگید ولی این را بدانید که در خارج نسبت به رشته های مدیریت برای مهندسیها زیاد تره خورد نمیکند

  20. مشکل اصلی ورود تعداد زیاد دانشجو به دانشگاه نیست مهم هدایت صحیح فکر ها و استعداد دانشجویان ، قبل و بعد ورود به دانشگاه ست. فرض کنید با این سیل جمعیت جوان که زاده ی سیاست های درست یا غلط دهه ی ۶۰ هستند ظرفیت دانشگاه ها خیلی محدودتر از حال بود آنوقت این همه جوان بجای کپی کردن تمرین ها و خرید بی امان حل تمرین درس ها و التماس برای گرفتن نمره ی ۱۰ و گاهی اوقات هم نمره ی ۹.۷۵ (!!!) و عمل به رژیم غذایی : ” سوسیس و تخم مرغ برای همه ، گوشت و سبزیجات برای هیچ کس ” با چه سرنوشتی مواجهه بودند؟ آ ن هم با این معضلات فرهنگی پیرامون ما. شاید ورود این حجم از دانشجو از سر اجبار باشد
    ولی با این وجود منکر هدر رفتن استعداد های داشته یا نداشته ی برخی با این سیستم موجود در دانشگاه ها نیستم . که شرح این درد وقت وسیع می خواهد و گوش بسیط و صبر جمیل !
    یک مشکل اساسی دیگر هم در نگاه خود جامعه است به رشته ها . در غرب تمام استعداد های برتر در رشته های علوم انسانی سرمایه گذاری می شود و بعد رشته های فنی اما در جامعه ی ما ….
    اما با تمام این تفاسیر معتقدم دانشگاه سازنده است و مبدا همه ی تحولات و زمینه ی موثر بودن و موثر ماندن. التماس دعا.

  21. بعد یه مدت کمی تا قسمتی طولانی سلام
    جای ما خالی…..دیدار سرزده بوده یا با هماهنگی قبلی!؟شایدم جفتش باهم از نوع مسئول ایرونی!
    درمورد اولی که به نظرم رباتیک رشته ای نیست که دانشجو بتونه از صفر شروع کنه و باید با پیش زمینه وارد بشه و مطمئنا چنین کسی میتونه گلیم خودشو از اب بیرون بکشه
    راستی پسرا میتونن با این رشته برن خواستگاری دخترا چی کار کنن؟!
    در مورد خوابگاهم عرض کنم که خوابگاهی که بودم فکر میکردم بقیه که داخل شهرند خیلی سختشونه ولی الان دو سالی میشه که بیرون دانشگاهم زندگی ای متفاوت و صد البته بهتر نسبت به دو سال اول را تجربه میکنم
    روز رادیو هم مبارک!

  22. سلام آقای دکتر
    در مورد موضوع اولی نظری ندارم ولی مسئله دوم را زیاد قبول ندارم چون از خوابگاه رفتن موجبات زحمت و دردسر شده ولی هیچگاه افت تحصیلی به دنبال ندارد!!!
    من از وقتی خونه گرفتم تازه فهمیدم زندگی دانشجویی چیه؟!
    در ضمن با اصطلاح سیاستهای باقلوایی حال کردم!
    خسته نباشید.

    • @برسلانی و مهدابی
      ظاهرا توی شاهرود و خونه دانشجویی خوش میگذره! مساله اینه که بنده ۶ ماه در تهران بی خانمان بودم و این مدت مثل ۶ سال گذشت لذا قیاس به آنجا کردم؛ مثل اینکه قیاس مع الفارق بود!

  23. البته دوستان خیلی خوش بین هستند که با فقط با اسم رشته رباتیک بتونند که خواستگاری برند
    چون الان باید خونه ماشین …. که از شروط الزامی هست رو داشته باشند تا qualified بشوند

    • سلام امین
      البته منظور همین بود که بعد از اینکه شرایط اصلی! را کسب کردند، مهندسی رباتیک هم چاشنی خوبی برای کلاس آمدن است!

  24. چه میشه کرد؟؟؟ همینه که هست!!!! همیشه باید یه سری آدم فدا شن تا ۱ چیزی بیوفته رو قلتک!!! نمی دونم زندگی یعنی سعی کنی که فرار کنی و فدا نشی… یا خودتو فدا کنی و دنیا رو متحول کنی!!!!!

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.